۱۳۹۵ آذر ۱۵, دوشنبه

محکومیت دوازده فعال در زمینه مدلینگ به ۳۷۹ ماه زندان


مدلینگ

براساس گزارش‌ها شعبه ۱۱۷ دادگاه کیفری دو شیراز، ۱۲ متهم پرونده«مدلینگ» در این شهر را جمعا به ۳۷۹ ماه زندان، ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از اشتغال در برخی مشاغل محکوم کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، محمود طراوت روی، وکیل تعدادی از متهمان «مدلینگ»،روز دوشنبه، ۱۵ آذر، گفت که هشت زن و چهار مرد متهمان این پرونده هستند.
به گفته آقای طراوت روی، اتهام این افراد، «فراهم کردن موجبات فساد و فحشا از طریق انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن در فضای مجازی»، «تشویق و ترغیب به فساد و فحشا»، «برگزاری نمایشگاه لباس از طریق ارائه مدل‌های غربی» و «مانکن شدن و تبلیغ فرهنگ برهنگی غرب» اعلام شده است.
وی خبر داد که یک زن دراین پرونده به یک سال حبس و یک مرد به شش سال حبس و انفصال از خدمات عمومی و دولتی و منع از فعالیت رسانه‌ای به مدت دو سال پس از پایان دوران حبس محکوم شده است.
به گفته آقای طراوت روی، در این پرونده یک زن و یک مرد به پنج سال زندان، سه زن به چهار سال زندان، یک زن به شش ماه زندان، یک زن به پنج ماه زندان و یک زن و شوهر به هشت ماه زندان محکوم شده‌اند.
وی اعلام کرد که این افراد همچنین به ممنوعیت اشتغال به کار طراحی و تولید لباس و برگزاری نمایشگاه لباس به مدت دو سال پس از پایان دوران حبس محکوم شده‌اند.
وکیل تعدادی از متهمان «مدلینگ» همچنین خبر داد که یک مرد دراین پرونده به دو سال زندان و ممنوعیت از شغل عکاسی به مدت دو سال پس از پایان دوران حبس محکوم شده است.
به گفته آقای طراوت روی، دادگاه همچنین همه متهمان این پرونده را به دو سال ممنوعیت خروج از کشور پس از پایان دوران زندان محکوم کرده است.
وی خبر داد که به این حکم اعتراض شده اما هنوز برای رسیدگی در مرحله تجدید‌نظر شعبه‌ای تعیین نشده است.
رادیو فردا در این باره نوشت؛ وبسایت سپاه استان فارس روز یکشنبه هفتم شهریور، خبر داده بود که تعدادی از مدیران و کاربران فضای مجازی که در حوزه‌های به گفته این نهاد، «ضد امنیت اخلاقی، چرخه مدلینگ مجرمانه و توهین به عقاید دینی» فعالیت می‌کردند، احضار یا دستگیر شده‌اند.
این وب‌سایت به نقل از یکی از مقام‌های سپاه استان فارس که نام او ذکر نشده، خبر داده بود که «حدود ۱۷۰ مدیر گروه یا کانال اجتماعی» که در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام فعالیت می‌کردند، احضار و برخی نیز دستگیر شده‌اند.
پیش از آن نیز سایت محلی «شیرازه» روز جمعه، ۱۸ تیر، از پلمب مجموعه تفریحی «گرینلند» شیراز به اتهام مشارکت و همراهی در پروژه «مدلینگ» خبر داده بود.
در ماه‌های گذشته همچنین گزارش‌های مشابهی درباره دستگیری ده‌ها نفر در استان‌های تهران، کردستان، سیستان و بلوچستان، اردبیل، کرمانشاه، سمنان، خراسان رضوی، به اتهام فعالیت در حوزه «مدلینگ»منتشر شده است.
مرکز جرائم سازمان یافته سایبری، وابسته به سپاه پاسداران، روز ۲۶ اردیبهشت خبر داده بود که در پروژه‌ای به نام «پروژه عنکبوت ۲» در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، پس از «شناسایی» ۱۷۰ نفر از اداره‌کنندگان صفحه‌های مدلینگ، برای ۲۹ نفر «پرونده قضایی» تشکیل شده که هشت نفر بازداشت و بقیه احضار شده‌اند.
در همان روز صدا و سیمای ایران سخنان الهام عرب، یکی از مدل‌های شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی، در جمع تعدادی از مدیران دادستانی تهران را پخش کرده بود.
در این فیلم که به جلسه بازجویی شباهت دارد، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، سؤالاتی را از خانم عرب درباره نحوه کار مدل‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌پرسد.
دادستان تهران پس از سخنان خانم عرب می‌گوید که «تعداد زیادی از آرایشگاه‌ها و آتلیه‌های عکاسی تحت اشراف سیستم‌های اطلاعاتی و قضایی قرار گرفتند و دستگیری‌های خوبی را در این زمینه داشتیم و صفحات زیادی در اینستاگرام بسته شد».
در همین حال سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریور، «احضار و بازداشت» بیش از« ۸۰۰» نفر از کاربران فضای مجازی در حوزه «مدلینگ» را محکوم کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر