۱۳۹۵ آذر ۲۱, یکشنبه

فرزند «دستفروش مضروب» اهوازی: روزی دو بار مادرم را به بیمارستان می‌بریم


دستفروش اهوازی

فرزند زن دستفروش اهوازی که در روزهای گذشته گزارش‌هایی در مورد ضرب و شتم او توسط مأموران شهرداری مخابره شده، به نشریه همشهری استان خوزستان گفته است که مادرش حال مناسبی ندارد و روزانه دو بار برای معالجات به بیمارستان منتقل می‌شود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا، روز سه‌شنبه ۱۶ آذر، مأموران اجرائیات شهرداری اهواز با حضور در خیابان خوانساری این شهر اقدام جمع‌آوری اجناس یک دستفروش سالمند زن کردند و به گفته شاهدان عینی، با شوکر الکتریکی او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
گرچه مقام‌های شهرداری و شورای شهر اهواز اظهار نظرهای متناقضی در مورد این حادثه کرده و حتی برخی از آنها منکر وقوع این حادثه شده‌اند، اما رسانه‌های محلی در گفت‌وگو با شاهدان عینی، گزارش کرده‌اند که زن سالمند اهوازی پس از برخورد مأموران شهرداری نقش بر زمین شده، و اکنون وضعیت مناسبی ندارد.
از جمله همشهری استان خوزستان، به نقل سمیر، فرزند این دستفروش اهوازی، نوشته است که روز ۱۶ آذر، «اکیپ ۱۰ نفره‌ای از مأموران اجرائیات شهرداری که همگی شوکر برقی در دست داشتند»، وارد خیابان خوانساری یا حراجی‌ها شدند و «از میان همه دستفروشان، به مادر ۷۰ ساله من که جلوی مغازه خودم، نرسیده به خیابان طالقانی (طلافروشان) بساط پهن می‌کند، حمله‌ور شدند و با شوکر برقی، او را نقش بر زمین کردند».
او ادامه داده که «مادر من زنده است ولی وضعیت مناسبی ندارد. بعد از آن حادثه چند ساعتی در بیمارستان امام بستری شد. الان هم روزی دوبار به بیمارستان می‌بریمش».
سمیر همچنین تأکید کرده که در مورد این حادثه «به کلانتری ۱۳ اهواز شکایت کرده‌ایم».
از صحنه دیگری مأموران شهرداری با این زن دستفروش و نیز وضعیت او پس از ضرب و شتم تصاویری در وب‌سایت‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
در این زمینه یک شاهد عینی هم به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که «ظهر سه‌شنبه سه چهار نفر از مأموران اجرائیات شهرداری برای جمع‌آوری بساط یکی از دستفروشان در یکی از خیابان‌های فرعی نادری مراجعه کرده بودند».
این شاهد عینی، تأیید کرده که فرد دستفروش «با مأموران درگیر نشده» اما در شرایطی قصد داشته از ضبط اموال و اجناس خود ممانعت کند، «مأموران با شوکر او را مضروب کردند».
در زمینه این حادثه فرمانداری اهواز وعده پیگیری داده اما شهردار اهواز به کلی منکر وقوع آن شده است.
یک بار دیگر شوکر؛ فقط یک روز بعد
از سوی دیگر روز شنبه همایون یوسفی، نماینده اهواز در مجلس، هم در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، اخبار منتشر شده در مورد ضرب شتم دستفروش اهوازی را تکذیب، و تأکید کرده که «برخورد مأموران شهرداری منجر به درگیری نشده است».
رئیس شورای شهر اهواز هم در این مورد به شماره شنبه روزنامه شهروند گفته است که «درگیری با هیچ زنی در شهرداری گزارش نشده است. بنده به‌عنوان رئیس شورای شهر این موضوع را تأیید نمی‌کنم».
هوشنگ شیرمحمدی در عوض به برخورد مأموران شهرداری با یکی از دستفروشان مرد و بازداشت موقت او در روز چهارشنبه اشاره کرده و مدعی شده دستفروشان «خواهان بازگشت به هسته مرکزی شهر هستند»، «اصرار دارند» به بازارچه‌های محلی نروند، و «به دنبال مظلوم‌نمایی هستند».
شهروند در پیگیری این موضوع از محمد عبیداوی، به عنوان دستفروش مورد اشاره رئیس شورای شهر نام برده، و در گفت‌وگویی به نقل از او نوشته است که مأمور شهرداری که با «خودروی مخصوص شهرداری» به او مراجعه کرده، «شوکر» به همراه داشته، و آغازگر درگیری بوده است.
این گزارش‌ها در حالی است که در اردیبهشت ماه امسال کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز با حضور نمایندگان شهرداری، نیروی انتظامی و دادستانی، جلسه‌ای را برای «ساماندهی دست‌فروشان هسته مرکزی شهر» تشکیل داد و مقرر کرد که برای انتقال دست‌فروشان به پارک ربیع در «منطقه آخر آسفالت»، تنها «مهلتی ۲۴ ساعته» به آنها داده شود.
در آن زمان به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کمیسیون خدمات شهری در شورای شهر اهواز از فعالیت ۷۵۰ دستفروش در سطح شهر خبر داد، و مدعی شد که ۷۰ درصد از آنها، طرح شورای شهر برای انتقال به پارک ربیع را پذیرفته‌اند.
او در عین حال تهدید کرد که «به افرادی که حاضر به جابه‌جایی از مرکز شهر نیستند اخطار داده شده و با آنها برخورد خواهد شد».
با این حال در نیمه اردیبهشت، خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت که دستفروشان اهوازی از محل کسب جدیدشان در پارک ربیع راضی نیستند، و ده‌ها تن از آنها به نشانه اعتراض در مقابل فرمانداری اهواز تجمع کرده‌اند.
این گزارش مدعی بود که کسبه خیابان نادری اهواز از آبان ماه ۹۴ نسبت به حضور دستفروشان در این خیابان معترض بوده و در اعتراض به این موضوع بازار مرکزی اهواز برای ۳ روز تعطیل شده است.
دستفروشان اهوازی دو تجمع اعتراضی مشابه را نیز در شهریور ماه در مقابل فرمانداری اهواز برگزار کردند، اما به گزارش ایرنا به نقل از یکی از نمایندگان دستفروشان، «در این دو اجتماع صنفی هیچکدام از مسئولان حضور نیافته و حاضر نشدند به خواسته دستفروشان پاسخ دهند».
در سال‌های اخیر دستفروشی به‌ویژه در شهرهای بزرگ بیشتر و بیشتر دیده می‌شود و به نوشته خبرگزاری ایرنا مدیریت شهری برای حل موضوع بیشتر به برخوردهای قهری، ضربتی و کوتاه‌مدت روی آورده است.
برخوردهای ضربتی با دستفروشان در هفته‌های گذشته در چند مورد خبرساز شد؛ یکی ضرب و شتم دستفروش زن فومنی توسط یک مأمور شهرداری که به «تعلیق» او انجامید، و دیگری ضرب و شتم یک دستفروش در ارومیه توسط «یک مأمور نیروی انتظامی».
در تابستان امسال اما بیش از ۵۰۰ نفر از فعالان مدنی، استادان دانشگاه و کارشناسان مسائل اجتماعی در ایران، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواهان جرم‌زدایی از دستفروشی شدند.
نامه‌ای که به طور مشخص فعالیت شهربان‌های شهرداری تهران را هدف قرار داده و خواستار آن بود که حقوق شهروندی دستفروشان و شهروندان علاقه‌مند به خرید از آنها به رسمیت شناخته شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر