۱۳۹۵ آذر ۲۵, پنجشنبه

لاغری مفرط و غلظت خون بالا؛ گزارشی از آخرین وضعیت آرش صادقی


آرش ثثث

 آرش صادقی کنشگر مدنی که در پنجاه و دومین روز از اعتصاب غذایش در زندان اوین به سر می برد، نیمه شب گذشته باز هم درپی افت شدید فشار خون، تپش قلب و تنگی نفس به بهداری زندان منتقل شد و چندین ساعت زیر دستگاه اکسیژن قرار گرفت. وی که در کنار عوارض متعدد اعتصاب غذا به شدت کاهش وزن داشته و دچار «لاغری مفرط» شده، غلظت خونش از مرز «خطرناک» گذشته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین شب گذشته باز هم در اثر افت فشار شدید، تپش قلب و تنگی تنفس به بهداری منتقل شد و چندین ساعت با دستگاه اکسیژن به وی رسیدگی شد.

ظرف دو روز گذشته، از آقای صادقی آزمایش خون گرفته شده که غلظت خون وی، ۱۹ ثبت شده است. به گفته پزشک بهداری، غلظت خون در حالت عادی بایستی نهایتا ۱۶ باشد و غلظت خون این زندانی از مرز «خطرناک» گذشته است.

درحالی که فشار خون این زندانی سیاسی به طور معمول بسیار پایین و ۸ روی ۶ است، با کاهش شدید وزن و «لاغری مفرط» به ۵۰ کیلوگرم رسیده است. این زندانی معترض به دلیل اعتصاب غذا در هفته های گذشته مکررا به بهداری زندان منتقل شده، چندین بار بی هوش و مکررا زیر دستگاه اکسیژن قرار گرفته است.
وی که به سختی تکلم و حرکت می کند، به دلیل «بالا آوردن لخته خون»، تپش قلب شدید و تنگی نفس تا کنون دو مرتبه به بیمارستان منتقل شده اما به دلیل خودداری از درمان به زندان بازگردانده شده است. هم‌چنین اخیرا پوست بدن وی درحال «پوسته پوسته» شدن است که نشانه ای از فقر شدید ذخایر غذایی بدن این زندانی است. علاوه بر این، آقای صادقی دچار مشکلات معدوی و کلیوی، بالا آوردن مقطعی لخته خون و حالت تهوع نیز هست.
لازم به یادآوری است، آرش صادقی که در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس خود است، هم‌زمان با بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت اجرای شش سال حکم حبس، با نگارش نامه‌ای ضمن غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام اعتصاب غذای اعتراضی کرد.
این زندانی عقیدتی مدتی بعد، در نامه‌ای سرگشاده به ذکر مستند موارد حقوقی نقض شده در فرآیند بازداشت، بازجویی، تشکیل دادگاه و صدور حکم و سپس اجرای آن در پرونده همسرش پرداخت.
گلرخ ابراهیمی ایرایی، صبح روز سوم آبان ماه بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد،  وی درحال حاضر در بند زنان (نسوان) این زندان نگهداری می‌شود.
سازمان عفو بین الملل در قالب بیانیه ای با عنوان «بازداشت نویسنده ایرانی با حمله به منزلش جهت اجرای حکم حبس برای نوشتن داستانی در مورد سنگسار» این بازداشت بدون احضاریه و خشونت‌آمیز را محکوم و خواستار آزادی و لغو محکومیت خانم ایرایی شد.
مگدالنا مغرابی، معاون بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل در این‌باره گفت: “گلرخ ابراهیمی ایرایی جدیدترین نویسنده و فعال جوانی است که در سرکوب بی‌امانِ بیان هنری توسط [حکومت] ایران گرفتار شده است.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر