۱۳۹۵ آذر ۱۸, پنجشنبه

متهم شدن دهیار یک روستا به «تشویش اذهان عمومی» در پی انتقاد از وضعیت آب شرب


دهیار روستای نشکاش

امین امینی، دهیار روستای نشکاش مریوان از سوی فرماندار مریوان، در پی مصاحبه با یک رسانه ی داخلی در خصوص غیر بهداشتی بودن آب شرب این روستا، با اتهام «تشویش اذهان عمومی» روبرو شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد فلاحی، فرماندار مریوان، با ادعای اینکه، دهیار روستای نشکاش تخصص و دانش کافی را درباره ی آب شرب ندارد، وی را به تشویش اذهان عمومی متهم کرد.
زریوار خبر گزارش کرد؛ محمد فلاحی با بیان اینکه تشخیص آلودگی آب منطقه مسکونی امری کارشناسی و تخصصی است و دهیار روستای مذکور بدون هیچگونه تاییدیه از مقامات رسمی و عدم تخصص و دانش کافی در این رابطه نمی تواند اینگونه باعث تشویش اذهان عمومی شود. اظهار داشت: مشکل کم آبی تنها مختص به روستای نشکاش نیست و چندین روستا در شهرستان مریوان با این مشکل مواجه هستندکه رایزنی های لازم در این خصوص صورت گرفته و طی سال جاری این نارسایی نیز بر طرف می شود.
فرماندار مریوان با بیان اینکه مردم باید دقت کنند که رفع مشکلات نیاز به زمان و تخصیص اعتبارات دارد و انتظار نداشته باشند در صورت برجسته نمودن مشکل ، یک شبه رفع شود ، اظهار کرد : منابعی جهت رفع مشکل کم آبی این روستا و چند روستای دیگر در نظر گرفته شده است و به محض تخصیص آن در کمترین زمان ممکن این مشکل رفع خواهد شد.
تشویش اذهان عمومی واژه‌ای حقوقی که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران کاربردی شد به این صورت که واژه‌ای کلیدی برای اجرام سیاسی گردید. افرادی که بصورتی که در قانون آمده است بر ضد مسئولین نظام حاکم صحبتی بنمایند و یا نوشته‌ای منتشر نمایند که خلاف واقع باشد مجرم به تشویش اذهان عمومی (افکار عموم مردم را ناراحت و نگران کنند) می‌باشند و مطابق قانون مجازات خواهند شد.
در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر کس به قصد اضرار به غیر، یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی، به وسیله نامه، یا شکوائیه، یا مراسلات، یا عرایض، یا گزارش، یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء، اکاذیبی را اظهار نماید، یا با همان مقاصد، اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی، تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد می‌شود، یا نه، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.»
دهیار روستای نشکاش امین امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به مشکل کمبود آب شرب روستای «نشکاش» شهرستان مریوان اظهار کرده بود: در طول سال‌های اخیر با بحران آب روبه‌رو بوده‌ایم و آب روستای «نشکاش» از چاه‌های کشاورزی و نیمه عمیقی تأمین می‌شود که در این روستا حفاری شده است.
وی گفته بود آب شرب روستای «نشکاش» از آب چاه‌های کشاورزی و از طریق لوله‌کشی سنتی تامین می‌شود که با هزینه خود مردم روستا نیز انجام شده اما متاسفانه در فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان به‌دلیل افت فشار آب اهالی روستا با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.
دهیار روستای “نشکاش” شهرستان مریوان در گفتگو با این خبرگزاری گفته بود آب شرب روستای «نشکاش» از نظر کارشناسان مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان، غیربهداشتی اعلام شده اما امروزه همین آب غیرشرب نیز به سختی برای مصرف تامین می‌شود و مردم روستا مجبور هستند آب مورد نیاز آشامیدن و مصرف خانه‌هایشان را از طریق چشمه‌های روستا تأمین کنند.
امینی همچنین نبود فضای کافی آموزشی و بهداشتی، عدم دفع اصولی فاضلاب، عدم آسفالت جاده مواصلاتی این روستا به جاده اصلی مریوان نیز از دیگر مشکلاتی است که اهالی این روستا از آن رنج می‌برند.
وی اظهار کرد: مدت‌های زیادی است که اهالی روستا از عدم امکانات کافی رنج می‌برند و مشکلات موجود نیز به مسئولان محلی و استانی منعکس شده است اما با وجود پیگیری‌های لازم نیز هنوز مشکلات بر قوت خود باقی مانده است.
بعد از این اظهارات بود که فرماندار مریوان مصاحبه دهیار این روستا را با خبرگزاری تسنیم تشویش اذهان عمومی خوانده بود.
در بیان محکومیت تشویش اذهان عمومی آمده است فرد مورد نظر از نظر قانونی باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود. آیا اظهارات فرماندار مریوان به معنی پیگیری و شکایت از دهیار روستای نشکاش است؟
گفتنی است روستای نشکاش شامل ۴۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ نفر است و یکی از روستاهای محروم شهرستان مریوان محسوب می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر