۱۳۹۵ آذر ۳۰, سه‌شنبه

۷۰ درصد دانش‌آموزان سیستان ‌و بلوچستان با ۱۰۰۰ تومان در ماه سر می‌کنند



در حالی ۷۰ درصد دانش‌آموزان سیستان ‌و بلوچستان با ۱۰۰۰ تومان در ماه سر می‌کنند که یکی از عارضه‌های این فقر دامنگیر، عدم دسترسی افراد به آموزش است و این موضوع باعث شده آمار کودکان بازمانده از تحصیل در استان زیاد باشد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از عصرهامون، یکی از مهم‌ترین پیامدهای فقر در استان سیستان و بلوچستان عدم دسترسی افراد به آموزش است که این مهم باعث شده آمار کودکان بازمانده از تحصیل در استان رشد داشته باشد.
هر ساله شاهد ترک تحصیل تعدادی از دانش‌آموزان استان در مقاطع مختلف هستیم که به جای حضور در مراکز آموزشی و فراگیری علم و دانش، خانه‌نشین شده و یا به انجام کارهایی که مقتضای سن و سال آنان نیست مشغول می‌شوند.
اما شواهد در استان سیستان و بلوچستان که به گفته شهریاری نماینده زاهدان فقیرترین مردم ایران هستند نشان می‌دهد یکی از معمول ترین علل ترک تحصیل دانش‌آموزان فقر اقتصادی است و کودکان و نوجوانان زیادی در استان هستند که به دلیل فقر و تنگدستی خانواده‌های خود به ناچار نان‌آور خانه شده و به جای این‌که هزینه‌ای بر هزینه‌های خانواده خود بیفزایند با درآمدی هر‌چند اندک کمک‌حال آنان خواهند شد.
هاشم خانی پژوهشگر اقتصاد آموزش‌وپرورش در این خصوص می‌گوید: درصد خانوارها با مخارج آموزشی ماهانه کمتر از هزار تومان برای هر فرزند دانش‌آموز برای استان بوشهر نزدیک به ۴۹ درصد، برای استان کردستان نزدیک به ۵۵ درصد و در استان سیستان و بلوچستان نزدیک به۷۰ درصد است.
علی‌ای‌حال ترک تحصیل دانش‌آموزان و به تبع خروج آینده‌سازان سیستان و بلوچستان از عرصه تعلیم و تربیت تبعات جبران‌ناپذیری برای جامعه در پی خواهد شد چرا که ممکن است این افراد به انواع بزهکاری‌ها روی آورده و مشکلات فراوانی را برای خود و جامعه به وجود آورند و در نتیجه فردی که می‌توانست بر توسعه جامعه تاثیرگذار باشد به مانعی برای توسعه تبدیل می‌شود.
علی باقرزاده فقر اقتصادی در خانواده‌ها و عدم توسعه‌یافتگی را از جمله عوامل عقب‌افتادگی تحصیلی بین دانش‌آموزان عنوان کرد و ادامه داد: یکی ازعارضه‌های فقر عدم دسترسی افراد به آموزش است که این مهم باعث شده آمار کودکان بازمانده از تحصیل در استان زیاد باشد.
اگر چه معاون رئیس‌جمهور در زاهدان از تحقق عدالت آموزشی به عنوان یکی از اهداف دولت درمناطق محروم به ویژه سیستان و بلوچستان خبر داده بود، این مصوبات و نتایج جلسات صرفاً روی کاغذ باقی خواهد ماند و داستان محرومیت همچنان ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر