۱۳۹۶ تیر ۹, جمعه

سلب حق دیدار با خانواده از سعید شیرزاد ، زندانی سیاسی



 در حالیکه اعضای خانواده سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز چهارشنبه هفته جاری قصد ملاقات او را داشتند، به آنان اعلام شد این زندانی سیاسی به دستور دادستان محروم از ملاقات شده است. مقامات زندان برای ادعای خود هیچ دلیلی ارایه نکردن و آقای شیرزاد هم پیش تر هیچگونه دستور قضایی از این بابت دریافت نکرده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید شیرزاد زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج پس از پایان اعتصاب غذای خود که در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی این زندان و نحوه برخوردهای غیرقانونی با آنان از جمله برخوردهای نامناسب در زمان دیدار با خانواده ها از سوی مسئولین بود با بدرفتاری دامنه دار بعضی از مسئولان زندان مواجه شده است.
در آخرین مورد در حالیکه هیچگونه دلیل و پرونده قضایی مفتوحی علیه این زندانی سیاسی موجود نیست که بنا بر آن محدودیت هایی چون محرومیت از ملاقات قابل اعمال باشد به خانواده آقای شیرزاد گفته شده این زندانی از ملاقات منع شده است.
یک منبع نزدیک به سعید شیرزاد در اینباره به گزارشگر هرانا گفت ” در چند ماه گذشته هر وقت خانواده سعید به زندان برای ملاقات می آمدند با بهانه گیری و بدرفتاری مسئولین مواجه می شدند از جمله بازرسی های نامتعارف و در انتظار نگه داشتن های چند ساعته، اما این چهارشنبه مسئله ای متفاوت بود”
سعید شیرزاد
این منبع در ادامه توضیحات خود افزود “چهارشنبه که برادر سعید برای ملاقات آمده بود علاوه بر همه آن بازرسی های عجیب و معطل کردن های طولانی ملاقاتی به آنها ندادند وقتی برادر سعید اعتراض کرد او را تهدید به بازداشت و فرستادن به بند قرنطینه زندان کردند! در آخر هم مسئولین زندان مدعی شدند سعید به دستور دادستانی ممنوع الملاقات شده است.”
مقامات زندان هیچگونه اطلاع رسانی به این خانواده یا سعید شیرزاد در مورد دلایل این محرومیت و پروسه قضایی یا انضباطی طی شده برای آن نداشتند.
با اینحال پیش تر نیز گزارشاتی از رفتارهای سلیقه ای با این زندانی سیاسی بخصوص پس از اقدام وی به اعتصاب غذای اعتراضی در خصوص وضعیت زندان و زندانیان سیاسی آن محل به دست هرانا رسیده بود. گمان میرود این رفتارهای سلیقه ای در واقع نوعی انتقامجویی مسئولین زندان از زندانیان معترض باشد.
سعید شیرزاد فعال سیاسی، در دوازدهم خردادماه ۱۳۹۳، در محل کار خود در پالایشگاه تبریز بازداشت و ابتدا به زندان اوین منتقل شد و پس از مدتی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
این زندانی سیاسی پس از چندین مرتبه تعویق دادرسی، نهایتا شهریور ماه ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور وکیل او امیرسالار داودی پس از گذشت پانزده ماه از تاریخ بازداشتش، به اتهام «ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﺗﺒﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﮐﺸﻮﺭ» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
گفتنی است جلسه دادگاه تجدیدنظر سعید شیرزاد ۲۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۶ پس از حدود یکسال و نیم از تاریخ دادگاه بدوی در فضایی پرتنش در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب، برگزار شد.
لازم به ذکر است سعید شیرزاد پیش تر در ٣١ مرداد ماه ۱۳۹۱، زمانى که براى امداد و کمک رسانى به مردم زلزله زده آذربایجان شرقى به اهر رفته بود، بازداشت و پس از گذراندن ١٩ روز با قید کفالت از زندان آزاد شد.
این زندانی در دوره زندان دست به اعتراضاتی در قبال نقض فاحش حقوق بشر در زندان زد از جمله برجسته ترین این اعتراضات، اعتصاب غذایی بود که از روز هفدهم آذرماه ۱۳۹۵ با دوختن لبانش آغاز کرد،.
او در نامه ای به مسئولان زندان دلایل اعتصاب غذایش را “توهین مستمر ماموران به خانواده های زندانیان، عدم قبول نامه های رسمی اعتصاب غذا که موجب سلب مسئولیت پزشکی از مسئولان زندان میشود، بازداشت اعضای خانواده های زندانیان سیاسی در سالن ملاقات، جلوگیری از اعزام زندانیان سیاسی بیمار به مراکز درمانی، ضرب و شتم زندانیان سیاسی و اعزام اجباری به دادگاه توسط مامورین و نهایتا جلوگیری از گردش هوا در سالن با جوشکاری در و پنجره ها که سلامت زندانیان را در معرض خطر می اندازد” عنوان کرد.
وی ۱۵ دی ماه ۱۳۹۵، پس از دیدار با مسئولان زندان و وعده مساعد مسئولین برای بررسی مطالبات مطرحه اش به اعتصاب غذای خود در سی و نهمین روز پایان داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر