۱۳۹۶ خرداد ۳۱, چهارشنبه

جزییاتی از بازداشت عسل اسماعیل‌ زاده ؛ عدم اطلاع از اتهام و محل نگهداری



عسل اسماعیل‌زاده عکاس خبری ، روز ۲۹ خرداد ماه بدون احضاریه و اتهام مشخص در شعبه دوم دادگاه فرهنگ و رسانه به ریاست قاضی بیژن قاسم زاده بازداشت شده  و تا کنون از محل نگهداری او اطلاعی به دست نیامده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سعید سیف ، مدیر مسئول سایت دیده بان در خصوص بازداشت همسرش به کمپین بین المللی گفته است: «با من تماس گرفته شد و گفتند که بیا اینجا با هم گپ بزنیم. من هم برای دوری از هر دردسری و با این که احضاریه برایم نیامده بود فکر کردم برای چند سوال و جواب می روم و چون کاری نکردم مشکلی نیست. به همراه عسل رفتم اما یکهو به تصمیم قاضی قاسم‌زاده عسل در شعبه دوم دادگاه رسانه بازداشت و روانه زندان شد.»
سیعد سیف ادامه داد: «داستان از هفته پیش شروع شد. از دفتر آقای قاسم زاده به من تماس گرفتند که بیاید با هم گپ بزنیم. گفتم باید احضاریه به دستم برسد گفتند نه صرفا گپ زدن هست. من هم چون نمی خواستم دردسر شود به شعبه رفتم. در آنجا چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفتم. تمام حرف شان این بود که من تایید کنم با سایت آمدنیوز همکاری داشتم و از افرادی در درون دولت شبیه کسانی مانند آقای نهاوندیان، رییس دفتر روحانی، نوبخت، سخنگوی دولت و جهانگیری، پول دریافت کردم که خبرهای محرمانه را به خارج از ایران بفرستم.»
مدیر مسئول سایت دیده بان با اظهار اینکه هیچکدام از حرف های مطرح شده را قبول نداشته گفت: «  من این موارد را نپذیرفتم، گفتم اینها به معنای جاسوسی است. اولا من با سایت آمدنیوز همکاری نداشتم، از هیچ کارمند دولت پول نگرفتم و بعد هم خبر محرمانه‌ای نداشتم که به خارج بفرستم. بعد هم هیچ مدرک و سندی برای حرف‌هایشان ارائه نکردند.»
مدیر مسوول دیده بان در ادامه گفت: «مجددا دو روز پیش شخصی از دفتر قاسم زاده با من تماس گرفت و خواست روز دوشنبه ۲۹ خرداد ماه به شعبه بروم. مجددا گفتند گپ ساده است. من این بار با همسرم عسل رفتم. عسل در راهرو ماند و من به داخل رفتم. اما متوجه شدم این بار برایم پرونده تشکیل دادند، دوباره همان حرف ها زده شد و قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی برایم صادر شد. از اتاق بیرون آمدم و به عسل گفتم تا برود وثیقه را بیاورد. عسل رفت و وثیقه را آورد. قاسم زاده در نهایت به من گفت بیا روی کاغذ بنویس که حقوق شهروندی ات رعایت شده و تفهیم اتهام شدی. گفتم من تفهیم اتهام نشدم، هنوز نمی دانم اتهامم چیست. حقوق شهروندی هم رعایت نشده چون برایم احضاریه فرستاده نشده بود من برای گپ اینجا آمدم.»
سعید سیف گفت: «یکهو قاسم زاده گفت که همسرش را بازداشت کنید. اصلا باید از اول ایشان را بازداشت می کردیم. عسل را بازداشت کردند و اعتراض من هم فایده ای نداشت. آقای قاسم زاده فقط گفت با ما نهایتا همکاری می کنید. ماموران پس از بازداشت او ما را به دفتر دیده بان بردند و آنجا را تفتیش کردند و یک لپ تاپ هم برداشتند و بعد به خانه پدری عسل رفتند و آنجا را هم تفتیش کردند.»
سعید سیف درباره آخرین خبری که از همسرش دارد گفت: «صبح امروز پدرش به دادسر رفت من هم ظهر رفتم. اما پاسخی به ما نداده اند که اتهامش چیست و کجاست ما فقط خودمان حدس می زنیم که باید زندان اوین باشد. فقط شخصی در دادسرا به ما گفت چقدر زود آمدید بروید شنبه برگردید.»
عسل اسماعیل زاده یک بار دیگر پیش از این در ۱۱ اردبیشهت ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و ۳۱ روز در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بود و پس از ان با قرار وثیقه یک صد میلیون تومانی در تاریخ ۱۱ خرداد ماه به طور موقت آزاد شد. خانم اسماعیل زاده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق «شرکت در تجمعات غیرقانونی» به چهار ماه حبس تعزیری و هشت ماه حبس تعلیقی محکوم شد. او آذر ماه ۹۱ برای اجرای حکم خود به زندان رفت و اسفند ماه پس از طی حکم آزاد شد. خانم اسماعیل زاده در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از اعضای ستاد میرحسین موسوی، یکی از کاندیداهای ریاست جمهروی بود که اکنون در حبس خانگی به سر می برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر