۱۳۹۶ تیر ۳, شنبه

کشته و زخمی شدن دو کولبر در پی شلیک ماموران نیروی انتظامی



در پی شلیک مستقیم ماموران نیروی انتظامی در مناطق مرزی ارومیه، یک کولبر کشته و یک تن دیگر نیز مجروح شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در شامگاه ۱ تیرماه ، ماموران نیروی انتظامی با تیراندازی مستقیم به سوی کاروانی از کولبران که عازم ترکیه بودند ، یک کولبر را کشته و دیگری را به شدت مجروح نمودند.
«مراد عربی» ۳۴ ساله، متاهل و دارای سه فرزند که اهل روستای انبی بود کولبری است که با شکلیک ماموران نیروی انتظامی کشته شده و کولبر دیگر، «کاردین عرب‌پور» به شدت مجروح شده است.
یک منبع مطلع به شبکه حقوق بشر کردستان گفت؛ «بار این کولبران توتون بوده و آنها در حین حرکت به سوی ترکیه بودند که مورد هدف قرار گرفتند. “مراد عربی” بعد از زخمی شدن به داخل خاک ترکیه رفته و پس از گذشت یک ساعت به دلیل شدت جراحات جان باخت. نیروهای نظامی پاسگاه “وارگه‌نم” ترکیه جنازه این کولبر را به پاسگاه ایران منتقل کرده و بعد از چند ساعت خانواده قربانی موفق شدند جنازه را تحویل و در روستای زادگاهش به خاک بسپارند.»
این منبع در ادامه افزود: «کولبر زخمی شده همچنان در خاک ترکیه بسر می‌برد و تاکنون موفق به بازگشت به داخل ایران نشده است. همچنین در جریان این تیراندازی حداقل ۱۵ اسب کولبران و کاسبکاران نیز کشته شده است.»
همزمان با قتل این کولبر در ارومیه، نیروهای مرزبانی در یکی از مناطق مرزی پیرانشهر نیز یک کولبر به نام “محمد مسائلی‌فرد” و همچنین در روز ۲۷ خرداد ماه در منطقه بیتوش سردشت یک کولبر به نام “سیروان عزیزی” که حامل چندین کارتن سیگار بود را به قتل رساندند.
در طی چند روز گذشته ۲۵۰ فعال سیاسی و مدنی با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن ابراز همدردی با خانواده سیروان عزیزی و دیگر کولبران کشته شده سالهای اخیر، مراتب نگرانی عمیق و انزجار شدید خود را از هرنوع برخورد خشونت‌آمیز با کولبران و مسئله‌ی کولبری اعلام کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر