۱۳۹۶ تیر ۳, شنبه

وجود ۴۰۰ روستا خالی از سکنه در استان مرکزی به علت بی آبی

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: طی سال های اخیر ۴۰۰ روستا در استان به علت خشکسالی و بی آبی خالی از سکنه شده اند که درحال حاضر بیشترین مشکل مربوط به روستاهای خمین است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری مهر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی بیان کرد : ۴۰۰ روستا در استان مرکزی به علت بی آبی و خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر خالی از سکنه شده اند و بیشترین مشکل تامین آب روستاها مربوط به شهرستان خمین است.
وی اضافه کرد: یک هزار و ۶۰۰ منطقه روستایی در استان مرکزی شناسایی شده که یک هزار و ۱۴۰ روستا دارای خانوار هستند؛ از این تعداد ۸۱۴ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب و روستایی هستند که تعداد خانوار ۶۹۴ روستا بالای ۲۰ و بقیه کمتر از ۲۰ خانوار هستند.
عرفانی نسب خاطر نشان کرد: شاخص مصرف آب در استان مرکزی ۱۸۰ میلی لیتر برای هر نفر بوده و در روستاها این میزان پایین تر از ۱۵۰ میلی لیتر می باشد، همچنین شاخص بهره مندی از آب شرب در استان ۸۲ درصد بوده در حالی که میانگین شاخص بهره مندی کشوری ۷۲ درصد است.
وی تصریح کرد: منابع آب استان شامل ۶۰۸ حلقه چاه، ۱۲۱ چشمه و ۱۹ رشته قنات می باشد که ۸۱.۵ درصد از آب روستاها از طریق چاه، ۱۸ درصد از چشمه ها و ۹ درصد هم از قنوات تامین می شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر یازده روستا در استان از سیستم آبرسانی برخوردار نیستند که به صورت سیار و ۱۱۶ روستا که منابع آبی کمی دارند به صورت جیره بندی آبرسانی می شوند که این مشکل برمبنای میزان بارندگی سالانه متغیر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر