۱۳۹۶ خرداد ۲۴, چهارشنبه

تداوم بلاتکلیفی یک کودک-متهم پس از یازده سال حبس در زندان رجایی شهر



یحیی فیروزی، کودک-متهم محبوس در زندان رجایی شهر کرج با محکومیت اعدام، یازدهمین سال از حبس خود را به صورت بلاتکلیف در این زندان سپری می‌کند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یحیی فیروزی متولد ۹ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۶۸ یازده سال پیش در حالی که تنها ۱۷ سال داشت ، به همراه برادر بزرگتر خود مرتکب قتل شد ؛ او ابتدا به ۱۵ سال حبس محکوم شد که این حکم در دیوان عالی کشور به اعدام تغییر پیدا کرد.
سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گزارش کرد؛ “یحیی فیروزی” متولد ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۶۸ در روستای سگان اولیا در گیلان غرب است. وی دی ماه ۱۳۸۵ زمانی که تنها ۱۷ سال داشت، به همراه برادر بزرگتر خود “لطف الله” که آن زمان ۲۷ ساله بود مرتکب قتل می‌شوند.
یحیی به عنوان متهم ردیف دوم پرونده که ابتدا با اتهام معاونت در قتل بازداشت و تفهیم اتهام شده بود در دادگاه بدوی به همین اتهام به ۱۵ سال زندان محکوم می‌شود اما این اتهام در دیوان عالی کشور به مشارکت در قتل تغییر کرد و وی نیز به اعدام محکوم شد.
اکنون که نزدیک به ۱۱ سال از زندانی شدن یحیی گذشته است وی همچنان به‌صورت بلاتکلیف در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برد و شکات پرونده نیز با تغییر آدرس خود حاضر به پیگیری پرونده وی نیستند.
یحیی در تمام طول دادرسی به دلیل فقر مالی خانواده، از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بود و تصور اینکه در این پرونده حقوق وی به عنوان متهم تضییع شده باشد دور از ذهن نیست. از طرفی بنا به دستور العمل قوه قضائیه امکان آزادی یحیی به دلیل عدم پیگیری اولیای دم، با پیگیری‌های وکیل می‌تواند امکان پذیر باشد.
لازم به یادآوری است که، پیمان نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن بشمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر