۱۳۹۶ تیر ۷, چهارشنبه

مصدومیت یک کولبر در سردشت بر اثر شلیک نیروی انتظامی



روز جاری در پی تیراندازی مأموران نیروی انتظامی در اطراف روستای کانی زرد (از توابع شهرستان سردشت)، یک کولبر به شدت مجروح شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نیروهای مسلح در بخش مرزی شهرستان سردشت ، امروز سه شنبه ۶ تیرماه ، کاروان کولبران کرد را به رگبار گلوله بستند که یک کولبر به نام « زروار » اهل نلاس از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شدت زخمی شده است.
شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع مطلع گزارش کرد: « نیروهای انتظامی بعد از زخمی کردن این کولبر از محل گریخته و کولبر مذکور با کمک مردم منطقه به مراکز درمانی سردشت منتقل شده و به دلیل شدت جراحات از آنجا نیز به مراکز درمانی مرکز استان منتقل شده است.»
روند کشتار کولبران کُرد در طی هفته‌های گذشته افزایش چمشگیری داشته است بطوریکه در طول ده روز گذشته در مناطق مرزی سردشت، پیرانشهر و ارومیه حداقل ۳ کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی کشته و دو کولبر دیگر نیز زخمی شده‌اند.
در تعریف عرفی، کولبران یا حمل‌کنندگان، افرادی هستند که اجناس و کالا‌ها را روی پشت و یا کول خود حمل می‌کنند. همچنین در مناطق کردنشین ایران کولبر کسی است که جهت امرار معاش و رهایی از بیکاری در نقطه صفر مرزی با بستن بار بر پشت خود اقدام به انتقال کالا و عبور دادن آن از پاسگاه‌های مرزی می‌کند. آن‌ها در قبال این کار دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند. این کولبران تنها وسیله‌ای برای انتقال کالا هستند و برای این کار از نیروی جسمی خود مایه می‌گذارند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه مشغول به کولبری هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر