۱۳۹۶ خرداد ۲۹, دوشنبه

صادق لاریجانی « آنها که به دشمن چراغ سبز می‌فرستند ‘ محارب ’ و ‘ مفسد فی‌الارض ’ هستند.»



صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، روز دوشنبه ۲۹ خرداد کسانی که به گفته او «در داخل کشور به دشمن چراغ سبز نشان می‌دهند» را «محارب و مفسد فی‌الارض» نامید.
به گزارش تانگار حقوق بشر در ایران به نقل از میزان، آملی لاریجانی در واکنش به اظهارات رکس تیلرسون ، وزیر خارجه آمریکا ، این سخنان را « مداخله‌ جویانه » توصیف کرد و گفت : « نیروهای امنیتی ، وزارت اطلاعات و سپاه باید توجه داشته باشند که چه کسانی از داخل به دشمن چراغ سبز نشان می‌دهند. کسانی که با دشمن همکاری می‌کنند برخی محاربند و برخی مفسد فی‌الارضند و باید اقدامات آن‌ها به دقت مورد توجه قرار گیرد».
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته در اظهاراتی ضمن تاکید بر «مهار توان ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای»، گفته بود: «سیاست ایالات متحده پشتیبانی از عناصری در داخل ایران است که به تغییر مسالمت‌آمیز این حکومت منجر شود».
وی در سخنرانی خود در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به این «عناصر» اشاره‌ای نکرد.
رئیس قوه قضاییه ایران در سخنان روز دوشنبه خود ضمن تاکید بر «لزوم پاسخ قاطع به اظهارات مداخله‌جویانه، غیردیپلماتیک و خارج از عرف وزیر خارجه‌ آمریکا»، تصریح کرد: «این دشمنی‌ها، سابقه‌ای طولانی دارد».
وی در ادامه گفت: «دشمنی‌های آمریکا، جلوه‌های متعددی دارد و روز به روز تشدید می‌شود».
رادیو فردا در این خصوص گزارش کرد؛ آملی لاریجانی سفر اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی و «تحریک کشورهای منطقه علیه جمهوری اسلامی» و همچنین تحریم‌های اخیر سنا را از جمله «مظاهر» این دشمنی دانست.
پیش از این بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به اظهارات وزیر خارجه آمریکا، واکنش نشان داده و گفته‌های آقای تیلرسون را «غیر قابل قبول»، «ناپخته و ناسنجیده»، «مداخله‌جویانه» و «نقض صریح قواعد بین‌المللی» خوانده بود.
آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «متاسفانه عده‌ای در داخل کشور به دشمنان چراغ سبز نشان می‌دهند و با ارسال برخی سیگنال‌ها موجب ایجاد طمع در دشمنان می‌شوند. برخی از این افراد محاربند و برخی مفسد فی‌الارضند».
رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، همچنین از «نیروهای امنیتی به ویژه وزارت اطلاعات و سپاه» خواست تا «کاملاً هوشیارانه، این قبیل گروه‌ها را رصد و کشف کنند.»
به گفته صادق آملی لاریجانی، «قوه قضاییه نیز بدون هیچ گونه هراسی از هیاهو‌ها و تبلیغات مدعیان حقوق بشر با این افراد برخورد خواهد کرد».
کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده، روز ۲۴ خرداد طرحی را که خواستار تحریم‌های جدید علیه ایران است، به تصویب رساند.
این تحریم‌ها به دلیل توسعه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا، انتقال سلاح و نقض حقوق بشر در این کشور در نظر گرفته شده است.
وزیر خارجه آمریکا، پیشتر از این تحریم‌های جدید علیه ایران استقبال کرده‌بود.
رئیس قوه قضاییه ایران، در بخشی از سخنان خود با انتقاد از این تحریم‌ها، گفت: «هیچ ملتی زیر بار چنین مذلتی نخواهد رفت».
از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوی آمریکا، تنش در روابط ایران و آمریکا افزایش یافته است. رئیس‌جمهوری آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود، اگر به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود، برجام را پاره خواهد کرد.
آقای ترامپ، دو هفته پیش از این در سفر به اسرائیل، تاکید کرده بود که ایران در کنار داعش تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه است.
او بارها با انتقاد از مفاد توافق ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، اعلام کرده که برجام برای منافع آمریکا سودی نداشته است.
در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز تاکید کرده است که در اداره کشور از تجربیاتی چون اعتمادنکردن به آمریکا استفاده شود.
رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۸ خردادماه هیات حاکمه جدید ایالات متحده را «چاقوکشانی تازه‌کار و بی‌تجربه» توصیف کرد که «ملت ایران را نشناخته‌اند و در برابر ایران «نمی‌فهمند چه کار می‌کنند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر