۱۳۹۶ خرداد ۲۸, یکشنبه

برگزاری دادگاه برای چهار شهروند بهایی در مشهد

صبح روز شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ دادگاه چهار تن از شهروندان بهایی به نام های شایان تفضلی، دری امری، می خلوصی و ساقی فدایی در شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، چهار شهروند بهایی ساکن در مشهد صبح روز شنبه در شعبه ۳ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی سلطانی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ آیین بهایی و عضویت در تشکیلات بهایی محاکمه شدند.
این شهروندان پیشتر در تاریخ های ۱۲ خرداد و ۱۷ تیرماه ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی استان خراسان بازداشت و پس از بازجویی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده بودند که پس از پنج ماه و دو روز با قرار وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی آزاد شدند.
شایان تفصیلی در حالی صبح امروز محاکمه شد که وی پیشتر در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ به مدت ۶۶ روز و همچنین در تاریخ های ۲۱ تیر ۱۳۹۱به مدت ۴۶ روز و ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ به مدت پنج ماه و دو روز توسط ماموران امنیتی بازداشت و زندانی بود؛ این شهروند بهایی در دادگاهی دیگر به همراه سینا اقدس زاده و خشایار تفضلی به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه هشت دادگاه انقلاب مشهد به یک سال زندان محکوم شده است. همچنین یک منبع مطلع در خصوص دادگاه این سه شهروند بهایی می گوید که بنابر اعتراض این افراد دادگاه تجدید نظر این سه شهروند بهایی به زودی برگزار خواهد شد.
دری امری نیز دیگر شهروند بهایی در مشهد پیش از آخرین بازداشت خود در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ به مدت شش ماه به دلیل حضور در پرونده ی دیگر، حکم زندان خود را گذرانده بود.
ماموران امنیتی شایان تفضلی، دری امری و می خلوصی را به جهت اینکه در منزل می خلوصی حضور داشتند در آنجا بازداشت کردند و پس از آن منزل شایان تفضلی نیز مورد تفتیش قرار گرفت. لازم به ذکر است که ساقی فدایی دختر می خلوصی می باشد که در زمان بازداشت می خلوصی وی یک بار با قرار وثیقه آزاد شد اما بنابر خواست وزارت اطلاعات وی مجدد بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در مشهد منتقل شده بود.
هزاران نفر از پیروان آیین بهایی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی زندانی، شکنجه یا اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر از پیروان این آئین نیز از سایر حقوق اجتماعی خود مانند حق تحصیل یا کار محروم شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر