۱۳۹۶ تیر ۵, دوشنبه

انتقال آرش صادقی به بیمارستان طالقانی و بازگشت به زندان بدون رسیدگی کافی پزشکی



 آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که پس از یک دوره اعتصاب غذا ۷۱ روزه به مشکلات پزشکی عدیده ای مبتلا شده، روز جاری به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بدون بهره مندی از خدمات کافی پزشکی به زندان بازگردانده شد. طی چند روز اخیر، این دومین بار است که این زندانی به بیمارستان اعزام و بدون دریافت رسیدگی لازم پزشکی در همان روز به زندان بازگردانده می شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی کنشگر مدنی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین صبح روز ۴ تیرماه ۱۳۹۶، برای انجام معاینات پزشکی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.
طی این اعزام که پرونده ناقص پزشکی وی نیز از زندان ارسال شده بود، صرفا پزشکان بیمارستان به تغییر قرص قلب و تجویز چند قرص جدید معده اکتفا کردند.
یک منبع مطلع از وضعیت آقای صادقی به گزارشگر هرانا گفت: ” طی این اعزام، نیروهای امنیتی به پزشکان زندان گفته بودند که از صدور دستور بستری شدن این زندانی امتناع ورزند تا به گفته آنان “بیمارستان زیارتگاه ضد انقلاب نشود!””
حضور آقای صادقی در بیمارستان بسیار کوتاه بود و پس از صدور نسخه جدید این زندانی عقیدتی مجدد به زندان اوین بازگردانده شد.
لازم به یادآوری است آرش صادقی ۳۰ خردادماه ۱۳۹۶، نیز برای انجام معاینات پزشکی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و پس از ساعتی مجدد به زندان بازگردانده شده بود.
هرانا پیش تر در گزارشاتی از مفقود شدن سابقه پزشکی وی خبر داده بود، در ادامه همین موضوع مورخ ۳۰ خردادماه نیز پزشکان بخش اورژانس بیمارستان مجدد بر این مسئله تاکید کردند که نتیجه هیچ تست پزشکی که سابقا از او گرفته شده در پرونده وجود ندارد.

 آرش صادقی بر اثر اعتصاب غذای طولانی مدت و عدم رسیدگی پزشکی به بیماری آسم (منتهی از اندوتوکسین) و از کار افتادگی درصد بالایی از کلیه سمت راست مبتلا شده است. علیرغم وضعیت نامناسب پزشکی این زندانی و ناتوانی در هضم غذای جامد با دخالت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران از اعزام به موقع وی به بیمارستان جلوگیری شده است. این موضوع سلامتی وی را به طور روزمره به خطر انداخته.

یک منبع نزدیک به آقای صادقی پیش تر در این رابطه به هرانا گفته بود: “معده آرش همچنان قادر به پذیرش غذا های جامد نیست و روزانه فقط میتواند یک پیاله آب عدس یا آب مرغ یا سوپ بدون رشته مصرف کند. همچنین روزانه سه بار از اسپری تنفسی آسم استفاده می کند. از وضعیت قلب و کلیه او بعد از پایان اعتصاب هم هیچ تستی گرفته نشده است، قلب آرش در زمان اعتصاب دچار آریتمی شده و همچنین کلیه راست وی در زمان اعتصاب ۷۰ درصد و کلیه چپ وی ۲۰ درصد از بین رفته است، اما همانطور که گفته شد بعد از پایان اعتصاب تا کنون هیچ گونه تستی از او گرفته نشده و وزن آرش نیز حدود ۵۰ کیلو گرم است که حداقل ۲۰ کیلوگرم همچنان از وزن اولیه وی کمتر است”.
این منبع مطلع در ادامه افزود: “طی ماه های گذشته قرار بود دکتر متخصص در زندان حاضر شود و معاینه های لازم را انجام دهد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. آرش نیز از رفتن به بهداری انصراف داده چون رسیدگی صورت نمی گیرد. برای آرش دستور معاینه و آزمایشات مربوط به دستگاه گوارش، قلب و کلیه از پنج ماه پیش صادر شده است اما چون زندان متخصص های لازم را در اختیار ندارد و از سویی نه متخصصی به زندان آمده و نه سپاه با اعزام به موقع وی به بیمارستان موافقت کرده این تجویزات بی اثر مانده”
لازم به ذکر است قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با واسطه دادیاری شروطی برای اعزام آرش صادقی تعیین کرده است. از جمله این شروط همراهی نیروهای این قرارگاه حین انتقال و طی پروسه درمان، منحصر شدن رسیدگی پزشکی به بیمارستان بقیه الله وابسته به این نهاد و نیز عدم داشتن ملاقات در بیمارستان اعلام شده است.

آرش صادقی شروط اعزام که توسط سپاه پاسداران تعیین شده است را نپذیرفت. بنابراین محرومیت او از خدمات پزشکی تا کنون ادامه داشته.

گلرخ ایرایی و آرش صادقی، زوج دربند در زندان این
پس از مخالفت آرش صادقی با پذیرش شروط قرارگاه ثارالله و تداوم پیگیری های خانواده وی، مسئولین قضایی به نقل از سپاه پاسداران گفتند آرش صادقی بدون پذیرش شروط سپاه صرفا می تواند در داخل زندان درمان شود. این درحالی است که وی از مشکلات عدیده جسمی رنج میبرد و امکانات درمانی زندان برای رسیدگی به وضعیت او ناکافی بود.
آرش صادقی برای اولین بار در ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۸ در مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران به همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد.
این فعال حقوق بشر اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۶ ماه حبس اسفند ماه با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. زمانی که موقتاً از زندان آزاد بود، مأموران برای بازداشت وی به خانه‌اش یورش بردند که همین امر موجب سکته و درنهایت فوت مادر آرش صادقی شد.
آقای صادقی آخرین بار خردادماه ۱۳۹۵ در دادسرای شهید مقدس زندان اوین جهت اجرای حکم بازداشت شد.
وی در آبان ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به محکومیت و بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی به مدت ۷۰ روز دست به اعتصاب غذا زد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر