۱۳۹۶ خرداد ۲۴, چهارشنبه

دو قاتل شهروند بهایی در یزد « آزاد شدند »



دو مظنون به قتل یک شهروند بهایی کمتر از یک سال پس از ارتکاب این جرم درحالی که اعتراف کرده اند قربانی را به دلیل دین او هدف گرفته اند به قید وثیقه آزاد شده اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی، فرهنگ امیری ، ۶۳ ساله ، روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ مقابل خانه اش در شهر یزد به قتل رسید. جامعه جهانی بهائیان در بیانیه ای که سه شنبه منتشر شد نوشت که دو مظنون در قتل برادر هستند.
در این بیانیه آمده است: “قاتلین اظهار داشتند که اعتقادات مذهبی‌شان و سخنان روحانیونی که بهائیان را ضد اسلام معرفی می‌کنند آن دو را به ارتکاب قتل ترغیب کرده بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که پدر این دو جوان از یک نفر از طبقۀ روحانی که باعث گرایش پسرانش به افراطی‌ گرایی شده شکایت کرده است.”
گفته می شود که آخرین جلسه دادگاه پرونده قتل آقای امیری روز ۳ مه ۲۰۱۷ در پشت درهای بسته برگزار شد.
براساس این بیانیه یکی از دو مظنون گفته است: “می‌خواستیم یک بهائی را بکشیم. شنیده بودم که بهائیان، مسلمانانی هستند که از اسلام روی برگردانده‌ و مرتد هستند و ریختن خونشان ثواب است.”
بنابه این گزارش مظنون دیگر هم گفته است که هدف آنها فقط کشتن یک بهائی بود و “مهم نبود چه کسی باشد” و هر دو تهدید کرده اند که “در صورت آزادی فرد دیگری را به قتل خواهند رساند.”
گفته می شود که این دو با قرار وثیقه آزاد شده اند.
این بیانیه به نقل از دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد در ژنو نوشت: “این تصمیم، عملی زشت و تأسف‌آور است. چگونه یک نظام قضائی عادل می‌تواند دو قاتل را که به قتل یک فرد بی‌گناه به دلیل اعتقاداتش اعتراف کرده‌اند و تمایل به تکرار آن عمل را دارند، رها کند و به آن‌ها اجازه دهد آزادانه در اجتماع زندگی کنند؟”.
براساس این بیانیه “مسئولین” خانواده امیری را تهدید کرده اند که اگر از شکایت خود صرف نظر نکنند “شرایط سختی برایشان پیش خواهد آمد.”
جامعه جهانی بهائیان می نویسد که قاضی پرونده گفته که “حتی اگر خانوادۀ امیری از شکایت خود صرف‌نظر نکنند، مجازات در نظر گرفته شده برای قاتلان بسیار سبک خواهد بود.”
در ادامه این بیانیه آمده است: “قانون جزایی ایران دیه و قصاص را تنها در مورد مسلمانان و سه اقلیت‌ دینی مسیحی، کلیمی و زرتشتی که در قانون اساسی این کشور به رسمیت شناخته می‌شوند ذکر کرده است. این مسئله، بهائیان را به‌طور قانونی از حق‌شان برای اجرای عدالت محروم می‌نماید و خشونت بدون مجازات را علیه آنان دامن می‌زند.”
بهائیان می گویند که چنین حوادثی نتیجه تبلیغات و تحریک رسانه ها و بعضی از رهبران دینی علیه بهائیان است.
آقای امیری در برابر خانه اش با ضربات چاقو هدف حمله دو نفر قرار گرفت که ادعا می کردند برای خریداری اتومبیل او آمده اند.
در زمان حمله یک نفر توسط حاضران در محل دستگیر و تحویل پلیس داده شد و مظنون دیگر را بعدا پلیس بازداشت کرد.
جامعه بهائیان می گوید که یک سال پیش از آن قتل “ماموران دولتی کسب و کار و خانه فرزندان آقای امیری را جستجو کردند و لپتاپ ها، تلفن ها و سایر متعلقات آنها ضبط شد. به علاوه اوایل اوت ۲۰۱۶ در جریان بازجویی از یک بهایی دیگر در یزد به او گفته شد کسانی در شهر هستند که می خواهند بهایی ها را بکشند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر