۱۳۹۵ دی ۲۸, سه‌شنبه

آیت الله نکونام، زندانی در اعتصاب غذا و دارو در پی وخامت حال به تهران منتقل شد



 روز گذشته، آیت الله محمدرضا نکونام درپی وخامت حالش در بیست و نهمین روز از اعتصاب غذا و دارو، به بیمارستانی نامشخص در تهران منتقل شده است. این روحانی منتقد، چهار روز پیش از زندان ساحلی قم به بیمارستان شهید بهشتی این شهر انتقال یافته بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته، ۲۷ دی ماه، محمدرضا نکونام از بیمارستان شهید بهشتی قم، به بیمارستانی ناشناس در تهران منتقل شده است.
یک منبع نزدیک به این زندانی عقیدتی با اعلام این خبر  گفت: حال ایشان به قدری وخیم گزارش شده که به بیمارستان تخصصی‌ در تهران منتقل شده است.
آقای نکونام که در بیست و ششمین روز اعتصاب غذا و دارو به سر می برد، روز پنجشنبه ۲۳ دی ۹۵ نیز به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان ساحلی قم منتقل و سپس به بیمارستان شهید بهشتی این شهر منتقل شده بود.

پیشتر هرانا گزارش کرده بوده، پزشکان معالج وی، خطر مجدد سکته مغزی و همچنین به کما رفتن وی را به مسئولین مربوطه اطلاع داده اند.

آیت‌الله محمدرضا نکونام، روحانی منتقد در سال ۹۳ پس از سخنان انتقاد آمیز در نفی «فیلترینگ و حرام خواندن اینترنت پرسرعت» با شکایت برخی از روحانیون بانفوذ در مراجع قضایی و امنیتی بازداشت و پرونده‌ای برای ایشان تشکیل شد. وی اکنون در زندان ساحلی قم نگهداری می‌شود.
محمدرضا نکونام متولد ۱۳۲۷، مورخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۳ بازداشت شد.
آیت‌الله نکونام در شهریورماه ۹۳ بعد از آن‌که آیت‌الله مکارم شیرازی در استفتایی استفاده از اینترنت پرسرعت به دلیل «امکان ایجاد مکالمه تصویری و فساد» را جایز ندانسته بود، در گفتگو با رسانه‌های داخلی گفته بود: “وقتی که گفتی به طور مثال رایتل حرام است پس استفاده از آیفون تصویری هم می شود حرام باشد! ما نمی توانیم همواره جلوی چشم مردم و جامعه را ببندیم.”
وی با تاکید براین‌که نسبت به هرچیزی مانع ایجاد شود یا مانع تراشی پیش آید نتیجه‌ی معکوس می دهد اظهار داشته بود: “یعنی جامعه نسبت به آن حریص می شود، حالا این فیسبوک، ماهواره، اینترنت باشد یا رایتل.”

این مدرس حوزه به شاگردانش گفته بود: “حتی اگر فرش زیر پای‌تان را می فروشید بفروشید و لب تاب یا تبلت یا کامپیوتر بخرید و سایت و وبلاگ ایجاد کنید و با جامعه و مردم دیالوگ داشته باشید.”

محمدرضا نکونام که با محکومیت ۵ سال حبس تعزیری و بیماری‌های گوناگون در زندان قم نگهداری می‌شد، پس از حدود ۱۸ ماه تحمل حبس در تاریخ سوم تیرماه سال جاری از زندان به منزل شخصی خود منتقل شد. اما پس از مدت کوتاهی در تاریخ هفدهم تیرماه توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت و بار دیگر به زندان ساحلی قم منتقل شد. این نقل و انتقال‌ها به منزل و دوباره به زندان بدون درمان کامل چندین باردیگر نیز تکرار شد و نیروهای امنیتی تردد به منزل شخصی آیت‌الله محمدرضا نکونام را تحت نظر گرفته و بر روابط و تماس های وی علی‌رغم عدم حضور در زندان محدودیت های غیرقانونی اعمال کرده بودند.
وی علی‌رغم بیماری‌ و وضعیت نامناسب جسمی درحال حاضر در زندان ساحلی قم نگهداری می‌شود. افزایش فشار و قند خون همراه با کاهش بینایی بعنوان تبعات این وضعیت پزشکی در حالی همواره گزارش می‌شود که مسئولین این زندان در مواردی از ارائه داروهای تجویزی وی در زندان ممانعت به عمل آورده‌اند.

لازم به یادآوری است هرانا در گزارشی مفصل درباره این مجتهد شیعی زندانی و وضعیت پزشکی و پرونده ایشان اقدام به انتشار اسناد مربوطه نموده بود.

پیش از این نامه‌هایی از سوی شاگردان یا طلاب حوزه علمیه در حمایت از آقای نکونام منتتشر شده است از جمله نامه ۱۲۸ طلبه به جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و نامه بیش از ۳۰۰ تن از مدرسین و طلاب حوزه‌های علمیه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر