۱۳۹۵ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

افزایش تعداد کولبرهای فوت شده گرفتار در بهمن به پنج نفر؛ نجات دو نفر دیگر

 با فوت یکی از سه کولبر باقی مانده در بهمن، تعداد قربانیان به ۵ نفر رسید. دو کولبر دیگر نجات یافتند. گزارش حاشیه های این حادثه شامل تلاش نمایندگان کردستان در مجلس برای رفع مشکلات کولبران را در ادامه بخوانید.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپرس، رئیس جمعیت هلال احمر پیرانشهر از فوت یکی از کولبران گرفتار شده در ارتفاعات کوهستانی این شهرستان خبر داد.

سلیمان فراز مهر، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان پیرانشهر قبل از ظهر روز سه شنبه (۱۲بهمن ماه)، ضمن اعلام این خبر گفت: “متأسفانه از ۳ نفر کولبر گرفتار شده در ارتفاعات سی چومان پیرانشهر که از شب گذشته گرفتار کولاک و سرما شده بودند یک نفر فوت کرد”.


انتقال چسد کولبری که شب گذشته فوت کرد
وی ادامه داد: “این جوان ۱۹ ساله که دارای بدنی نحیف و لاغر اندام بود متاسفانه در مقابل سرمای شدید و طاقت فرسای کوهستان نتوانست مقابله کند و قبل از رسیدن نیروهای امدادی در کوهستان های منطقه “سی چومان” جان خود را از دست داد”.
فرازمهر اظهار داشت: “هم اکنون پیکر این کولبر فوت شده به همراه ۲ کولبر دیگر که توسط نیروهای امدادی نجات یافته بودند به بیمارستان امام خمینی پیرانشهر منتقل شده اند و جسد کولبر فوت شده نیز به سردخانه و دو نفر دیگر در محل مراقبهای ویژه بیمارستان تحت مراقبت پزشکی هستند که خوشبختانه بر اساس گزارشات رسیده حال عمومی آنها رضایت بخش است”.
رئیبس جمعیت هلال احمر پیرانشهر با توجه به خبرهای منتشره شده مبنی بر سلامت هر ۳ کولبر در ساعتهای گذشته گفت: “متاسفانه با توجه به اینکه این ۳ نفر کولبر گرفتار شده در کوهستان های پیرانشهر از هم فاصله داشتند در ساعتهای اولیه ی پیدایش آنها گزارش شد که هر سه نفر در سلامت کاملا هستند و با توجه به اعلام گزارشات لحظه به لحظه خبر سلامت هر ۳ نفر اعلام شد ولی متاسفانه پس از گذشت چند لحظه معلوم شد که دو نفر از آنها در کنار هم و نفر سوم که فوت شده است بعلت وضعیت جسمانی ضعیف خود موفق به همراهی آنها نشده بود و در نتیجه بر اثر شدت سرما در همان محل جان خود را از دست داده بود”.

تلاش نمایندگان کردستان در مجلس برای رفع مشکلات کولبران

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری نمایندگان استان برای رفع مشکلات کولبران در مرزهای استان می گوید: “همانطور که رهبر گفتاند «کولبر؛ قاچاقچی نیست»”.
منصور مرادی پیرامون مشکلات کولبران در کردستان و مناطق مرزی کشور اظهار می کند: “مرزنشینان نقش بسزایی در حفاظت و پاسداری از کیان اسلامی را بر عهده دارند و همان طور که در طول ۸ سال جنگ نیز اولین کسانی که نقش آفرینی کردند مرزنشینان بودند و در هر لحظه و عرصه ای که لازم و ضروری باشد مرزنشینان حضوری فعال در عرصه های انقلاب داشته و دارند”.
منصور مرادی با تاکید برای طرح های دولت در اجرای برنامه های حمایتی در مناطق مرزی می افزاید: “بنابراین دولت در اجرای طرح پرداخت سود سهام فرآورده های نفتی بر آن است که سود اصلی نصیب مرزنشینان شود و شاید تاثیر بسزایی در تغییر روند زندگی مرزنشینان نداشته باشد اما می تواند تغییر جزیی را ایجاد کند”.
وی با اشاره به مشکل روستائیان مرزنشینی که در مرحله اول شامل این طرح نمی شوند عنوان می کند: “برای پیگیری این موضوع مکاتباتی با وزارت کشور و همچنین استاندار کردستان داشته ام و در تلاش هستیم که این روستائیان نیز مشمول طرح شوند”.

کشته شدن کولبرها

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کشته شدن چند کولبر در کردستان اضافه می کند: “حادثه ای که اتفاق افتاده بود خارج از مرز کولبری بوده است و معابر کولبری که از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام شده است زیرا در بحث کولبری ما دارای ۳ مرز کولبری هستیم که کولبری در این معابر به صورت رسمی انجام می شود و خارج از آن قاچاق قلمداد می شود و اگر خارج از این موارد باشد امکان اتفاق افتادن چنین حوادثی همچون کشته شدن کولبرها را داریم”.
«منصور مرادی» در ادامه با اشاره به پیگیری نمایندگان استان برای رفع مشکلات کولبران در مرزهای استان می گوید: “همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند که «کولبر؛ قاچاقچی نیست» و با توجه به این که محدودیت های مرزی و معابر کولبری مشخص شده است از هموطنان انتظار داریم که این موارد را ملاحظه کنند و به مسئولان امنیتی و نظامی استان عنوان کرده ایم که در این خصوص ملاحظه کارتی انجام شود و اگر برخوردی هم انجام شود شاید در بحث دستگیری و کالاهای آنها باشد”.
وی همچنین به ارائه راهکارها برای کاهش قاچاق در استان اشاره می کند و می گوید: “برای پیشگیری و کاهش شغل های کاذب همچون کولبری در مرز؛ لایحه ای را برای رسمی کردن معابر مرزی در استان به وزارت کشور و هیات دولت و بعد به مجلس ارائه داده ایم که بصورت قانونی و دائمی باشد نه به صورت معابر کولبری”.

راهکار نماینده نقده و اشنویه برای حل موضوع کولبری

عبدالکریم حسین زاده با اشاره به حل موضوع کولبری در مناطق توسعه نیافته گفت: “حل موضوع کولبری تنها منوط به برنامه استراتژیک و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و مزیت نسبی برای مرزنشینان است،در غیر این صورت این روند ادامه دارد”.
نماینده مردم شهرستان های نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه سقوط بهمن بیوران سردشت ،اذعان کرد: “مرزها در استان آذرباییجان غربی و استان کردستان به صورت دقیق و کاملا تجاری ساماندهی نشده اند.از طرفی نرخ بیکاری در این مناطق بالاست و از سویی باحجم بالای بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی روبروست، که این باعث می شود سطح انتظارات خانواده ها از زندگی تغییر کند و خانواده ها در مقابل سبد مطالبات زیادی جیب خالی داشته باشند”.
وی ادامه داد: “باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.تا زمانی که ما از ظرفیت های این استان ها درست استفاده نکنیم و از  اقتصاد کشاورزی و صنایع تبدیلی و اقتصاد پیرامونی آن ها کمک نگیریم و به صنعتی کردن آن ها کمک نکنیم و همچنین به نبود اشتغال به مانند یک تهدید نگاه نکنیم و در راستای رفع این تهدیدها نه فقط در مقام شعار،بلکه در مقام عمل برنامه ای نداشته باشیم؛ واقعیت این است که ما هر روز باید منتظر از دست دادن جان عزیرانمان باشیم”.

وی افزود: “کولبری یعنی هزینه دادن. کولبر یعنی کسی برای این که از خانواده خود شرمنده نباشد،با کمترین دستمزد، به کارهایی روی می آورد که هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی و روانی و اجتماعی باید هزینه آن را بپردازد”.

عضو کمیسیون عمران در پاسخ به این سوال که راهکار حل موضوع کولبری چیست،توضیح داد: “اگر می خواهیم به فکر کولبرها باشیم، باید برنامه استراتژیک داشته باشیم.اول باید معابر را در این استان ها باز نموده و مرزها رسمی را ساماندهی کنیم.دوم یکسری امتیازات قائل شویم.مثلا اگر می خواهیم که کولبر، کولبری نکند؛یکسری اشتغال، ارزش افزوده و مزیت نسبی،تشویق و تسهیلات بانکی برای کارآفرینی ایجاد کنیم، تا کولبرها،کولبری نکنند”.
وی تصریح کرد: “تا زمانی که به صورت سازماندهی شده با این مسئله روبرو نشویم و برای رفع موضوع کولبری، ارزش افزوده برای نفرات ایجاد نکنیم، این روند ادامه پیدا می کند”.
وی در پایان خاطر نشان کرد: “باید این مسئله را بپذیریم که این استان ها مشکل اشتغال دارند و باید قبول کنیم که بصورت عملی برای حل مسئله فقر و بیکاری برنامه ریزی و سرمایه گذاری انجام دهیم”.

افزایش تعداد کولبرهای فوت شده گرفتار در بهمن به پنج نفر

به گزارش الف، رسول خضری در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس به تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به کول‌برهای گرفتار در بهمن و کولاک پرداخت.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر از افزایش تعداد کولبرهای فوت شده گرفتار بهمن و کولاک به پنج نفر خبر داد و گفت که دقایقی پیش یک نفر از کولبرها که شب گذشته در محدوده پیرانشهر گرفتار کولاک شده بود، فوت کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر