۱۳۹۵ بهمن ۷, پنجشنبه

ولایتی: دانشگاه آزاد از سیاست‌های کلی رهبری تبعیت خواهد کرد


Related image

علی‌اکبر ولایتی، رئیس انتصابی هیأت مؤسس دانشگاه‌ آزاد می‌گوید این دانشگاه در راستای سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی فعالیت خود را ادامه می‌دهد و مسائل مالی آن باید شفاف باشد. او از تغییر محتوای علوم انسانی در دانشگاه آزاد نیز سخن گفت.
علی‌اکبر ولایتی در نشست خبری پنج‌ شنبه ۷ بهمن در دبیرخانه هیأت مؤسس دانشگاه آزاد گفت پیروی از سیاست‌های کلی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مهم‌ ترین برنامه‌ دانشگاه آزاد است.
او با اشاره به درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس قبلی هیأت مؤسس دانشگاه‌ آزاد دلیل انتصاب سریع خود از سوی علی خامنه‌ای را چنین عنوان کرد که «رهبری نمی‌خواست خللی و وقفه‌ای در مسیر حرکت و پیشرفت این دانشگاه ایجاد شود.»
در پی درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی در شامگاه ۱۹ دی‌‌ماه سال جاری، هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در صدد انتخاب یک نفر از میان خود به‌عنوان رئیس بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مقدمات کار را آماده می‌کرد که رهبر جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۳۰ دی‌‌ماه، با صدور حکمی علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل خود را جایگزین هاشمی رفسنجانی کرد.
خامنه‌ای در حکم خود گفته بود این تصمیم را به این دلیل گرفته که «هیچ‌گونه وقفه‌ای در تمشیت قانونی امور آن دانشگاه» به‌وجود نیاید.
علی‌اکبر ولایتی با بیان این‌که «دانشگاه آزاد ملک شخصی هیچ کس نیست»، بر ضرورت شفاف‌سازی مالی در این دانشگاه تأکید کرد و گفت: «دانشگاه آزاد هیچ هزینه‌ای جز هزینه‌های پژوهشی، آموزشی و خدماتی ندارد بنابراین باید از لحاظ مالی وضعیت این دانشگاه شفاف شود.»
او همچنین بر لزوم توجه به علوم انسانی در دانشگاه تأکید کرد و گفت: «در حوزه علوم انسانی کمبودهایی احساس می‌شود به طوری‌که مباحثی که از این علوم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود بیشتر یافته‌ها و مباحث سایر کشورهای دنیا است. بنابراین لازم است دانشگاه آزاد برای تقویت علوم انسانی و انجام پژوهش‌های علمی در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهد.»
از چند سال پیش تاکنون مقامات ایران از طرح اسلامی کردن علوم انسانی در جهت انطباق و «معطوف» کردن علوم انسانی با آموزه‌های اسلامی سخن می‌گویند. رهبر جمهوری اسلامی نخستین بار پس از رویدادهای سال ۱۳۸۸ و اعتراض‌های گسترده به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موضوع تغییر آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی را مطرح کرد و پس از آن وزارت علوم دست به ایجاد تغییرات در رشته‌های علوم انسانی و جایگزینی آموزه‌های دینی زد. در وزارت ارشاد اسلامی نیز ۱۲ کارگروه برای سانسور کتاب‌های علوم انسانی در نظر گرفته شد.
در تیرماه سال جاری حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ایران اعلام کرد که پس از پایان فاز مطالعاتی طرح اسلامی کردن علوم انسانی در دانشگاه‌ها، «نقشه راه» برای اجرای آن ارائه خواهد شد.
ولایتی اصلی‌ترین اقدامات آینده در دانشگاه آزاد را صرفه‌جویی در هزینه و تقدم پژوهش‌های کاربردی بر آموزش‌‌ دانست و گفت جزئیات برنامه‌های آتی این دانشگاه بعد از جلسه‌ هیأت امنا و مسئولان این دانشگاه اعلام می‌شود.
به‌گفته ولایتی تا هفته آینده جلسه‌ای تشکیل خواهد شد و اعضای هیأت امنا، رئیس این هیأت را تعیین می‌کنند.
علی‌اکبر ولایتی چهارشنبه ۶ بهمن در نخستین جلسه هیأت‌ مؤسس دانشگاه آزاد پس از درگذشت هاشمی رفسنجانی، به عضویت هیأت امنای این دانشگاه نیز انتخاب شد. در این جلسه مقرر شد هیأت مؤسس ۱۳بهمن‌ماه رئیس جدید هیأت امنا را تعیین کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر