۱۳۹۵ بهمن ۷, پنجشنبه

تلاش نهاد امنیتی سپاه پاسداران برای اختلال در پیام‌رسان تلگرام



سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و معاونت فنی واجا اخیرا فعالیت‌هایی در راستای اختلال در پیام‌رسان تلگرام و جایگزینی آن با نرم‌افزار های پیام‌رسان ایرانی انجام داده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر ایران، معاون پژوهشکده فضای مجازی با معرفی نرم‌افزارهای ساخته‌شده توسط این سازمان‌های امنیتی اعلام کرد: «نرم‌افزارهای ایرانی مانند «سروش»، «سلام»، «بیسفون» و … که همگی ایرانی هستند، تمام امکانات تلگرام را دارا بوده و از ضریب امنیتی ۱۶ برابر بیشتر از تلگرام برخوردارند.»
روح‌الله مؤمنی نسب ضمن اشاره به موافقت مسئولان کشور با فیلتر کردن نرم‌افزار تلگرام، افزود: «در بستر تلگرام مخابره رمز صورت می‌گیرد و اطلاعات افراد به‌صورت پوشیده از تلفن‌های همراه آنها برداشت و به خارج از مرز انتقال داده می‌شود. این موضوع باعث ایجاد مشکلات امنیتی عمیق و جدی در کشور و نظام می‌شود؛ به همین دلیل تمام مسئولان کشور با فیلتر کردن نرم افزار تلگرام موافق هستند و لذا به‌زودی این نرم‌افزار فیلتر خواهد شد.»
به گفته‌ی مؤمنی نسب زمان دقیق فیلترینگ تلگرام مشخص نیست و احتمال انجام این امر تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.
“آمد نیوز” در این خصوص گزارش کرد؛ کارشناسان سایبری «معاونت فنی» وزارت اطلاعات به همراه کارشناسان سایبری «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» به همراه کارشناسانی از وزارت دفاع، قرارگاه سایبری مشترکی را تشکیل داده‌اند (قرارگاه خیبر) تا نسبت به فعالیت‌های مشترک موردتوافق دو سازمان اقدام کنند.
یکی از فعالیت‌های کارشناسان سایبری این قرارگاه، طراحی چندین پیام‌رسان است تا با نهایی شدن آن‌ها، با اختلال در پیام‌رسان تلگرام و تبلیغات مجازی نیروهای وابسته، کاربران فضای مجازی را به این پیام‌رسان‌ها سوق دهند.
تعدادی از این پیام‌رسان‌ها مانند «بیسفون» در اختیار سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و تعدادی دیگر مانند «سروش» در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد و اطلاعات ردوبدل شده در سرورهای مخصوص این قرارگاه ذخیره و از آن بهره‌برداری امنیتی (بازداشت، رصد، عملیات و …) صورت خواهد گرفت.
تاکنون «ابوالحسن فیروزآبادی» رییس مرکز ملی فضای مجازی با این اقدام نیروهای امنیتی و فیلترینگ تلگرام، مخالفت کرده، به‌طوری‌که خشم «حسین طائب» از این اقدام فیروزآبادی برانگیخته‌شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر