۱۳۹۵ بهمن ۵, سه‌شنبه

همسر نازنین زاغری: از طریق رسانه ها از تأیید حکم مطلع شدیم؛ هنوز اتهامات به طور دقیق مشخص نیست


Image result for ‫همسر نازنین زاغری‬‎

همسر نازنین زاغری، ریچارد راتکلیف، اعلام کرد که علیرغم تأیید حکم پنج سال حبس تعزیری برای این شهروند ایرانی– بریتانیایی، تا کنون این حکم به وی ابلاغ نشده و این خبر از طریق اظهار نظر سخنگوی قوه قضاییه در رسانه‌ها به آنها رسیده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سخنگوی قوه قضاییه محسنی اژه‌ای روز یکشنبه از تأیید حکم پنج سال حبس تعزیری برای نازنین زاغری خبر داد؛ این اظهارات در حالی صورت گرفته است که این زندانی سیاسی تا کنون ابلاغیه ای مبنی بر قطعی شدن حکم و اتهاماتش دریافت نکرده است.
همسر نازنین زاغری، شهروند ایرانی– بریتانیایی که حکم پنج سال حبس او در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت تایید این حکم «عجیب و تاسفآور» است و عجیبتر این است که «حکم به خانم زاغری ابلاغ نشده» و همگی آنها از طریق اظهار نظر سخنگوی قوه قضاییه در رسانه‌ها از تایید حکم مطلع شدهاند. ریچارد راتکلیف به گفت همسرش «عصبانی و ناراحت است چون عدالت درباره او رعایت نشدهاست.»
ریچارد راتکلیف گفت پس از شنیدن خبر عجیب تایید حکم پنج سال حبس همسرش، نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهور ایران نوشته است: «من به آقای روحانی نامه نوشتم و طی آن سه تقاضا را مطرح کردم. اول اینکه به عنوان رییس جمهور کشور در روند قضایی این پرونده عجیب و تاسف آور مداخله کند تا از اجرای عدالت درباره آن مطمئن شود. دوم اینکه من را یاریدهد تا بتوانم ویزا بگیرم و به ایران بروم تا همسرم را پس از ۱۰ ماه حبس برای اولینبار ملاقات کنم و سوم اینکه ما را مطمئن کند که نامهها و پیامهایمان به دستش میرسد.»
نازنین زاغری، شهروند ایرانی– بریتانیایی در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۶ برای سال نو ایرانی به همراه خانواده اش به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۱۵ فروردین ماه (سوم آوریل) در«فرودگاه امام خمینی» زمانی‌ که به همراه کودک ۲۲ ماهه‌اش قصد داشت به انگلستان بازگردد، توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت و پس از آن به مکان نامشخصی در کرمان منتقل شد. خانم زاغری چند ماه بعد به بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد و در اوایل دی ماه ۱۳۹۵ به بند زنان این زندان منتقل شد. او روز ۱۶ شهریور ماه (۶سپتامبر ۲۰۱۶) به پنج سال حبس در دادگاه انقلاب محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شده است.
اگرچه خانم زاغری در دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۵ سال حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شده است با این حال هنوز اتهام او مشخصا اعلام نشده، تنها مسئولان قضایی از جمله محسنی اژه‌ای، اتهام او را «اتهام امنیتی» عنوان کردهاند. روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه طی اعلامیه‌ای مدعی شد که نازنین زاغری متهم به مشارکت «در پروژه‌های براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی» است و یکی از «سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان» برای این ماموریت بودهاست.
سپاه کرمان در اعلامیه خود که توسط خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد، مدعی شده است خانم زاغری با عضویت در شرکتها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه های رسانه‌ای و سایبری مشغول براندازی بوده است.
ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری که در لندن به سر می برد با اظهار اینکه حکم دادگاه تجدید نظر به همسرش ابلاغ نشده است، گفت: «در ابتدا من یک توییت فارسی درباره همسرم دیدم که به نظرم رسید چیزی اتفاق افتاده، بنابراین سریع با خانواده نازنین تماس گرفتم اما آنها هم چیزی نمیدانستند. آنها با رسانههای ایرانی ارتباط گرفتند و متوجه شدند آن روز محسنی اژه‌ای در کنفرانس خبری از تایید حکم نازنین خبر دادهاست. جالب این است که دقیقا در همان روز خانواده نازنین طبق روال یکشنبه‌ها به ملاقات او رفته بودند اما نازنین از تائید حکم خبری نداشته است. او احتمالا پس از پایان ملاقاتش وقتی به بند بازگشته و از طریق تلویزیون یا هم بندیهایش از تایید حکمش با خبر شدهاست.»
همسر نازنین زاغری در ادامه گفت: «من خبر ندارم که آیا به وکیل نازنین ابلاغ شده بوده یا نه اما می دانم که والدین نازنین همان روز با وکیلش تماس گرفتند و از تایید حکم دخترشان خبر دادند.»
آقای راتکلیف گفت: «هنگامی که پرونده به مرحله تجدید نظر رفت امیدوار بودم که تغییر کند اما هر چه روزها میگذشت اطمینانم از شنیدن خبر خوب کمتر و کمتر میشد. هفته گذشته با مسئول خاورمیانه وزارت خارجه در لندن ملاقات داشتیم اما او خبر مثبتی نداشت بنابراین از چند روز قبل از متوجه شدن تایید حکم حس می کردم خبر خوبی نخواهم شنید.»
همسر نازنین زاغری همچنین اشاره کرد که وضعیت روحی و جسمی همسرش پس از انتقال از سلول انفرادی بند ۲–الف سپاه در زندان اوین به بند زنان این زندان بهتر شده است: «او در کنار زندانیانی مانند نرگس محمدی و زنان دیگری است که موقعیت مشابهای دارند، به هم کمک می کنند، با هم غذا درست میکنند، شنیدم نازنین الان یوگا میکند و برای دخترمان گابریلا بافتنی میبافد. به طور کل نسبت به دوران سلول انفرادی حالش بهتر است.»
ریچارد راتکلیف پیشتر نیز در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۵ پس از ابلاغ حکم اولیه پنج سال حبس همسرش در دادگاه انقلاب آن را «حکمی سیاسی و فاقد وجاهت حقوقی» عنوان کرده بود و از دولت ایران خواسته بود که «با احترام به قوانین داخلی و بین المللی، خانم زاغری و دیگر شهروندهای دوملیتی را که تحت شرایطی مشابهی زندانی شده اند، آزاد کند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر