۱۳۹۶ خرداد ۲۱, یکشنبه

روستاهای چابهار تشنه ۱۵ لیتر آب/ مهاجرت پدیده ای رو افزایش ناشی از کم آبی



مشکلات آب شرب چند سالی می شود که کشور را فرا گرفته در این میان جنوب استان سیستان و بلوچستان یکی از صدرنشینان کم آبی باشد .
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از چهاربهاران، شهرستان چابهار علی رغم داشتن سدهای ذخیره ساز بزرگ آب هم چنان از مشکل چندین ساله بی ابی رنج می برد علاوه بر ضعف‌های طرح­‌های آبی در بخش کشاورزی، مشکل آب شرب روستایی در این شهرستان همچنان باقی مانده، این مشکل به قدری حاد است که به گفته بخشی از مردم، مهاجرت اکثر مردم روستایی چابهار به علت کم آبی و عدم امکان کشاورزی است.
در اکثر نقاط روستایی شهرستان چابهار دسترسی کافی به آب شرب و بهداشتی ندارند، تنها به خانواده­‌های نیمی از روستاها، ۱۵ لیتر آب سالم در شبانه‌روز می­‌رسد، مابقی روستاها از هوتک ها (برکه)، چاه و نهرهای غیراستاندارد و بعضاً ناسالم استفاده می‌کنند.
وزیر نیرو در سفر دی‌ماه سال ۱۳۹۲ به استان سیستان وبلوچستان در جلسه شورای صنعت آب و برق استان  گفته بود: اکنون بیش از ۳۳۰۰ روستای استان با جمعیت ۵۰۲ هزار نفر، فاقد آب آشامیدنی سالم هستند که مردم برخی از این روستاها آب مورد نیاز خود را از برکه‌ها و چشمه‌های مشترک بین دام و انسان تأمین می‌کنند.
این شرایط در حالی تقریباً به قوت خود باقی مانده که بارها و بارها مردم جنوب استان درخواست حل این مشکل ابتدایی را داشته‌اند، اما دولت حتی موافق افزایش سهمیه ۱۵ لیتری آب روستائیان هم نبوده است.
رضا گیاهی، معاون منابع انسانی و بهبود شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ­در سفر چند روز قبل خود به چابهار، درخواست شورای شهر برای افزایش سهمیه آب خانواده­‌های روستاهای چابهار از ۱۵ به ۳۰ لیتر را رد کرده و گفته که افزایش این سهمیه در شرایط فعلی مقدور نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر