۱۳۹۵ اسفند ۱۸, چهارشنبه

زندان اوین؛ ممانعت از ملاقات چهار زندانی سیاسی با وکلایشان



روز سه شنبه ١٧ اسفندماه، قرار ملاقات امید علیشناس، سهیل عربی، علی نوری و علی شریعتی، چهار زندانی سیاسی در زندان اوین، با وکیل‌هایشان به بهانه‌ی امتناع این زندانیان سیاسی از پوشیدن لباس زندان لغو شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان اوین، روز گذشته، ملاقات چهار زندانی سیاسی به نام‌های امید علیشناس، سهیل عربی، علی نوری و علی شریعتی با وکلایشان را مشروط به استفاده از لباس زندان عنوان کردند و در پی امتناع زندانیان از این انجام امر، این قرارهای ملاقات به دستور مسئولان لغو گردید.
امید علیشناس، زندانی سیاسی بند هفت اوین، ١٣ شهریورماه سال گذشته بازداشت و به بند دو-الف سپاه پاسداران منتقل شد. وی در ۲۸ دی‌ماه سال گذشته با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد گشت. این فعال مدنی به دلیل فعالیت‌های مدنی مسالمت‌آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال کاهش پیدا کرد.
امید علیشناس در بیستم آذرماه مجدداً از سوی نیروهای سپاه پاسداران برای اجرای حکم هفت سال حبس بازداشت شد.
علی نوری دانشجوی سال آخر معماری، عکاس، فعال مدنی و فعال کودکان کار، چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳، پس از شرکت در تجمع کوبانی در مقابل سازمان ملل بازداشت شد. بعد از بازداشت به بند ۲۲-الف سپاه منتقل شد و بعد از مدت‌ها بازجویی و سلول انفرادی به بند عمومی ۸ زندان اوین، محل نگهداری زندانیان مالی منتقل شد.
این فعال مدنی در دادگاه بدوی به هفت سال حبس محکوم شد و طی دادگاه تجدیدنظر از سوی شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب استان تهران حکم وی با اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «توهین به رهبری» به دو سال حبس کاهش یافت.
سهیل عربی، در دی‌ماه ۱۳۹۲ با اعلام‌جرم قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و به مدت دو ماه در بند سپاه در زندان اوین تحت بازجویی و فشار قرار گرفت.
او تاکنون در دادگاه‌های متعددی به دلیل محتوای مطالب منتشرشده در صفحه فیس‌بوک خود و سایر صفحاتی که به همراه دیگران، ادمین (سرپرست) آن‌ها بوده، محاکمه شده است.
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب سهیل عربی را به دلیل «توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری و شعبه ۱۰ دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، او را به دلیل «توهین به مقامات» به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده‌اند.
وی هم‌چنین به اتهام «سب‌النبی» از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان به اعدام محکوم شد که این حکم اعاده دادرسی به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی تبدیل گشت.
علی شریعتی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳  علیه اسیدپاشی مقابل مجلس شورای اسلامی به پنج سال حبس محکوم شد. درخواست تجدیدنظر به این حکم نیز در شعبه ۳۳ دادگاه انقلاب رد و مجدداً حکم پنج سال حبس تأیید شد. آقای شریعتی در ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ بازداشت شد و در تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ به مرخصی آمد اما در روز ۱۰ آبان سال جاری (۱۳۹۵) دوباره بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر