۱۳۹۶ فروردین ۲, چهارشنبه

سعید ملک پور برای نهمین سال متوالی نوروز را در حبس می‌گذراند



سعید ملک پور، شهروند ایرانی با اقامت دائم کشور کانادا و از متهمان جرائم سایبری در زندان اوین، در نهمین سال از دوران محکومیت خود، به دلیل مخالفت ضابطین سپاه پاسداران از حق مرخصی نوروزی محروم است.
مریم ملک پور، خواهر این فعال سایبری زندانی که در کانادا زندگی می‌کند، در خصوص درخواست مرخصی برادرش به تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: «درخواست مرخصی سعید به ضابطین سپاه پاسداران ارسال شده و آنان با این درخواست مخالفت کرده‌اند؛ همچنین دستگاه قضایی سعید را جزو دسته زندانیان امنیتی دانسته و به همین دلیل اعلام داشته که طبق ابلاغیه رییس قوه قضاییه به او مرخصی نوروزی تعلق نمی‌گیرد.»
خانم ملک پور که از چندین سال پیش از طریق دولت کانادا پیگیر پرونده برادرش است، در خصوص روند مکاتبات خود با این دولت به تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: «در بهمن‌ماه همایشی در تورنتو کانادا  برگزار شد که تعدادی از نمایندگان پارلمان کانادا و وکلای بین‌المللی در آن درباره‌ی سعید سخنرانی و ازز وضعیت او ابراز نگرانی کردند؛ بعد از این همایش پیتر کنت [۱] و کولین کری [۲]، دو تن از نمایندگان پارلمان کانادا، وزیر امور خارجه این کشور را دربارهه وضعیت سعید مورد بازخواست قرار دادند و منشی وزیر امور خارجه در پاسخ گفت که این مسئله را پیگیری می‌کنند اما تابه‌حال حتی یک بیانیه هم از طرف دولت لیبرال کانادا برای آزادی سعید منتشر نشده است.»
مریم ملک پور در ادامه افزود: «تنها امید من و خانواده‌ام این است که دولت کانادا برای آزادی سعید کاری بکند. بعد از آزادی خانم هودفر بسیار امیدوار بودم که برای آزادی سعید هم از طرف دولت کانادا واکنشی به بنیم اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.»
مریم ملک پور با تأکید بر اینکه برادرش همچنان در بند هشت زندان اوین در میان زندان جرائم خطرناک نگهداری می‌شود، به تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: «بندی که سعید در آن نگهداری می‌شود، بسیار بند شلوغی است و برادرم سعی می‌کند که با کار چوب و معرق سرگرم شود؛ البته این وضعیت در گذشته بدتر بود؛ پیش‌تر به دلیل اینکه سعید جزو زندانیان امنیتی محسوب می‌شود، حتی اجازه رفت‌وآمد در بند و استفاده از امکانات بند را نداشت.»
“کارزار حمایت از سعید ملک پور” اخیراً پتیشنی برای آزادی وی تشکیل داده است؛ در این پتیشن شهروندان کانادایی از نماینده محل سکونت خود در پارلمان کانادا می‌خواهند که وضعیت این زندانی مقیم کانادا را در نشت‌های مقامات کانادایی پیگیری کنند و از نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه این کشورر بخواهند که در ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و کانادا برای آزادی سعید نیز اقدام شود.
همچنین وبلاگ EFF با ایجاد یک پتیشن برای سعید ملک پور از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا،  درخواست کرده است که در خصوص وضعیت این زندانی جرائم سایبری محبوس در زندان اوین اقدام کند.
در این پتیشن اشاره‌شده که دولت جدید جاستین ترودو متعهد به عادی‌سازی روابط بین کانادا و ایران گشته است و این مسئله می‌تواند یک فرصت مناسب برای استفاده از فشار دیپلماتیک برای آزادی سعید ملک پور باشد. این وبلاگ از همگان خواسته است تا با مشارکت در این پتیشن، از این حرکت پشتیبانی کنند.
سعید ملک‌پور، مهندس نرم‌افزار، در مهرماه سال ۱۳۸۷ پس از ورود به ایران در ارتباط با پرونده موسوم به مضلین ۲ مربوط به جرائم اینترنتی بازداشت و در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «مدیریت سایت‌های پورنوگرافی فارسی‌زبان»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «توهین به رئیس‌جمهور»، «ارتباط با گروه‌های معاند نظام و ارتباط با بیگانگان» و «اتهام مفسد فی‌الارض» به اعدام و هفت‌سال‌ونیم حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دی‌ماه سال ۱۳۹۰ در دیوان عالی کشور تأیید و در ۲۷ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰، برای اجرای احکام ارسال شد ولی بعداً با یک درجه تخفیف حکم اعدام به حبس ابد تبدیل گردید.
شایان‌ذکر است، سعید ملک‌پور طی نامه‌ای از درون زندان گفته است که از زمان بازداشت به مدت ۳۲۰ روز در حبس انفرادی، بدون ملاقات و دسترسی به کتاب و روزنامه به سر برده و در تمام این مدت زیر فشار و شکنجه شدید جسمی و روحی بوده است. وی در این نامه شرح شکنجه‌ها و نحوه اخذ اعترافات از خود را مفصل شرح داده و اعلام کرده که زیر شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده است.
گفتنی است بازجویان با فشار و نیز طرح این مسئله که فیلم‌های مصاحبه برای دریافت بودجه پروژه گرداب سپاه پاسداران است و وعده آزادی با وثیقه، او را راضی به اعتراف تلویزیونی کرده‌اند و پخش این اعترافات بدون پوشش صورت و در فاصله روز سوم تا هفتم درگذشت پدرش ضربه سختی به خانواده او وارد آورده است.
[۱]: Peter Kent, MP for Thornhill
[۲]: Dr. Colin Carrie, MP for Oshawa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر