۱۳۹۵ اسفند ۲۵, چهارشنبه

نماینده مجلس از «لابی‌های عجیب» شهرداری برای رد طرح تحقیق و تفحص خبر داد


Image result for ‫شهردارتهران و مجلس‬‎

فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مجلس ایران، بدون اشاره به جزئیات از «فشار سنگین» و «لابی‌های عجیب» شهرداری تهران با نمایندگان برای منتفی شدن طرح تحقیق و تفحص از این نهاد خبر داده و  بعضی نمایندگان را متهم کرد که به فساد «نگاه غیرسیاسی ندارند».
وی همچنین از شهروندانی که به او رای داده‌اند «پوزش» خواست و افزود که «تلاش ما در برابر ابزارهای پیدا و پنهان برخی صاحبان قدرت کافی نبود».
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، فاطمه سعیدی در نامه ای چهار عامل را دلیل اصلی رای منفی مجلس ایران به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دانست.
وی از «فشار سنگین» حامیان و اطرافیان شهردار تهران طی هفته های گذشته و «لابی‌های عجیب با نمایندگان» به عنوان اولین دلیل نام برده است.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، با ۱۳۲ رأی موافق، ۹۰ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از ۲۳۳ نماینده حاضر به رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای دادند.
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس و رحمت الله حافظی، عضو شورای شهر، نیز روز سه شنبه شهرداری را به «لابی‌گری» و دادن «ده میلیارد تومان تراکم» به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران  مجلس متهم کرده بودند.
خانم سعیدی در بند دوم نامه خود اعلام کرد که سه شنبه آخر سال «زمان نامناسبی» برای بررسی این طرح بود.
از دیدگاه این نماینده مجلس، غیبت ده ها نماینده در هنگام بررسی، این طرح سومین دلیل برای رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران است.
وی تاکید کرد که «اگر حتی نیمی از غایبان امروز در جلسه حضور داشتند نتیجه دیگری رقم می خورد».
خانم سعیدی در بند چهارم نامه خود از «عدم پایبندی برخی نمایندگان به نگاه غیرسیاسی به فساد» انتقاد کرده است.
هنگام بررسی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران حدود ۵۰ نماینده مجلس حضور نداشتند.
برخی از نمایندگان مجلس نیز علی لاریجانی را به جانبداری از شهردار تهران متهم کرده‌اند و مصطفی کواکبیان، نماینده تهران، اعلام کرد که آقای لاریجانی به او اجازه نداده که در موافقت با این طرح صحبت کند.
در همین حال در شبکه های اجتماعی عکس هایی از حضور علی لاریجانی در کنار محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در روز درختکاری منتشر شده است.
در سال‌های گذشته نیز در رسانه های ایران گزارش‌هایی از جلسات علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف درباره موضوعات سیاسی منتشر شده است.
تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پس از موضوع واگذاری املاک متعلق به این نهاد با تخفیف‌های بسیار به افراد خاص از جمله برخی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد.
«چگونگی تملک اموال واقع در طرح‌ها»، «تغییر کاربری‌ها» و «درآمد شهرداری از فروش املاک و تراکم» از جمله دیگر محورهای این طرح بود.
با این حال محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، روز چهارشنبه این طرح را «سیاسی» خواند و از نمایندگان مجلس به دلیل رای منفی به آن تشکر کرد.
وی اضافه کرد: «از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با درایت و تصمیم درست اجازه ندادند روحیه کار و تلاش تحت تاثیر سیاست‌زدگی و سیاست‌بازی قرار بگیرد تشکر می‌کنم.»
برخی از رسانه های اصولگرا نیز طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را طرحی «سیاسی» خوانده و از رای منفی مجلس به این طرح ابراز خرسندی کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر