۱۳۹۵ اسفند ۲۶, پنجشنبه

افروز ذبیحی به دلیل بهایی بودن در ترم ۵ از دانشگاه شهید بهشتی تهران منع تحصیل شد


عکس ‏‎Bahainews‎‏


 افروز ذبیحی که پیشتر در دانشگاه شهید بهشتی تهران مشغول به تحصیل بود به دلیل باورمند بودن و به آئین بهایی و ارسال گزارش وزارت اطلاعات به دانشگاه شهید بهشتی تهران در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۵ در ترم ۵ از ادامه تحصیل در این دانشگاه محروم شد.
بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز افروز ذبیحی پس از گذراندن ۹۰ واحد درسی با تماس مسئولین دانشگاه با ابلاغ شفاهی مبنی بر اینکه وی صلاحیت عمومی جهت دانشجو بودن در دانشگاه را ندارند از دانشگاه منع تحصیل شد .
به گفته یک منبع مطلع " مسئول آموزش دانشکده به خانم ذبیحی در تاریخ ۲۹ آذر تماس گرفت و گفت که صلاحیت دانشجویی او برای تحصیل در دانشگاه تایید نشده است و به همین دلیل از ادامه تحصیل ایشان ممانعت به عمل آمد و همان روز حذف ترم شدند و در بخش ثبت نام سایت نیز قید شد که ایشان اجازه ثبت نام ندارند."

به گفته این منبع مطلع" رییس هیات گزینش دانشجویی دکتر مرتضی نور بخش ،شفاهاً به ایشان ابلاغ نمودند که دلیل ممانعت از تحصیل او گزارشی از جانب وزارت اطلاعات است که در آن قید گردیده، خانم ذبیحی بهایی هستند. با این حال دکتر نوربخش در حالی اظهار تاسف از ممانعت از تحصیل افروز ذبیحی نمودند، خود حکم عدم تایید صلاحیت عمومی دانشجویی وی را صادر کردند."

این منبع مطلع در پاسخ سوال خبرنگار بهایی نیوز مبنی بر اینکه آیا در زمان ثبت نام قید کرده بودند که به آئین غیر از اسلام اعتقاد دارد ؟ می گوید" خانم افروز ذبیحی در هنگام ثبت نام ترم یک، در بخش تکمیل و تایید اطلاعات شخصی دانشجو در سایت سیستم جامع دانشگاهی ، دین را – سایر – قید نمودند. با این حال ایشان در ترم یک تایید صلاحیت شدند و کارت دانشجویی ایشان صادر گردید."

بنابر گفته این منبع مطلع "با توجه به اینکه افروز ذبیحی در روزهای پایانی ترم، حذف ترم گردید، مسئولین خوابگاه درخواست تخلیه فوری خوابگاه را از ایشان نمودند، با این حال از آنجایی که تمام مسئولین دانشگاه اعتقاد داشتند که ظلمی به افروز ذبیحی وارد شده است و وی شرایط صلاحیت عمومی دانشجویی را داراست، در حیطه ی اختیارات خود و نهایتا به دستور مسئول نهاد رهبری و همراهی معاونت فرهنگی دانشگاه ، اجازه یافت که تا پایان ترم در خوابگاه بماند ودر امتحانات پایان ترم به صورت غیر رسمی شرکت کند. ولی با شروع ترم جدید به ایشان اعلام کردند که اگر وسایل خود را از خوابگاه خارج نکنید ما را مجبور می کنید که وسایلتان را بیرون بریزیم."

این دانشجوی محروم از تحصیل در سال پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی در آزمون ورودی مدارس استعداد های درخشان قبول شد اما اجازه ثبت نام پیدا نکرد همچنین پس از پذیرش در آزمون تکمیل ظرفیت سال دوم دبیرستان مدارس تیزهوشان ساری به دلیل آن که در فرم ثبت نام ستون مذهب وجود نداشت ثبت نام شد ولی پس از چند ماه از این دبیرستان اخراج گردید. این شهروند بهایی همچنین اجازه شرکت در آزمون های المپیاد کشوری را به دلیل باورمند بودن به آئین بهایی پیدا نکرده است.
بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی همه شهروندان ایرانی حق تحصیلات عالیه را دارند. همچنین بر اساس اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تفتیش عقیده ممنوع است و کسی را به صرف داشتن عقیده نمی توان مورد مواخذه قرار داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر