۱۳۹۶ فروردین ۸, سه‌شنبه

علیرضا گلی پور؛ محرومیت از مرخصی پزشکی علی‌ رغم صدور حکم عدم تحمل حبس




 علیرضا گلی پور زندانی بیمار در بند هفت زندان اوین، علی‌رغم صدور حکم پزشکی «عدم تحمل حبس» از بابت ابتلا به سرطان ریه و غدد لنفاوی هم‌چنان در زندان نگهداری می‌شود و حتی درخواست‌های مرخصی استعلاجی وی نیز تاکنون بدون پاسخ مانده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک منبع نزدیک به علیرضا گلی پور زندانی امنیتی محبوس در سالن ۱۲ بند هفت زندان اوین گفت: “پزشکی قانونی برای علیرضا که مبتلا به سرطان ریه و غدد لنفاوی است حکم عدم تحمل حبس صادر کرده است اما نه تنها این حکم اجرا نشده بلکه با درخواست‌های مرخصی استعلاجی او نیز مخالفت می‌شود و در زندان وضعیت خوبی ندارد.”
این منبع مطلع در ادامه گفتگو با گزارشگر هرانا تاکید کرد: “علیرضا علاوه بر مشکلات پزشکی سابق، در اثر شرایط بد زندان و محرومیت‌های پس از درمان دچار بیماری که احتمال میرود صرع باشد نیز شده است. هر چند هنور تشخیص نهایی پزشکی در این مورد صورت نگرفته”
علیرضا گلیپور، متولد۱۳۶۵، ساکن تهران و دانشجوی مخابرات و کارمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه ۱۳۹۱ از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد. او از زمان بازداشت تا اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ از حق داشتن وکیل محروم بوده است. اولین جلسه دادگاه او در روز ۲۱ تیرماه ۱۳۹۴ تشکیل شد، جلسه بعدی که قرار بود در تاریخ ۲۵ آبان ماه امسال برگزار شود به زمان دیگری موکول شد. این جلسه نهایتا در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۵ برگزار شد.
آقای گلی‌پور بر اساس حکمی که در تاریخ ۲۶ اردبیهشت ماه از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ابلاغ شده بود، به ۳۹ سال و ۹ ماه حبس و ۱۷۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

در آذرماه سال گذشته، وکیل علیرضا گلی‌پور، خبر داد که حکم اعمال ماده ١٣۴ و تأیید ١۵ سال حبس برای موکلش با درنظرگرفتن تخفیف به ١٢٢ سال رسیده و از طریق اجرای احکام به او ابلاغ شده است.

اتهامات انتسابی به علیرضا گلی پور، «جاسوسی به نفع اجانب و به طور مشخص کشور آمریکا» عنوان شده است.
آزیتا قره بیگلو وکیل علیرضا گلی‌پور در مورد وضعیت جسمانی این زندانی در گفتگو با گزارشگر هرانا گفته بود: “به تازگی عمل جراحی شده و تومورش را خارج کرده اند اما یک هفته است که روند شیمی‌درمانی متوقف شده است. درحال حاضر نیز وضعیت جسمانی خوبی ندارد. ایشان بیمار هستند و بیماری شان نیز بسیار جدی است. سرطان ریه و غدد لنفاوی دارد. تاکنون دوبار عمل جراحی شده است. عمل دوم به صورت لیزری انجام شد. در حال حاضر نیز تحت درمان است و دارو مصرف می کند. آقای گلی‌پور از ناراحتی قلبی نیز رنج می‌برد که شکنجه های اخیر وی این موضوع را تشدید کرده است. ایشان وضعیت خوبی ندارد چرا که درمان بیماری‌هایش هزینه بر بوده و نیازمند زمان نیز هست.”
این خبرگزاری در گزارش «آشنایی با بند‌ هفت زندان‌ اوین؛ تبعیدگاه زندانیان سیاسی-امنیتی» گزارش کرده بود؛ این بند متشکل از هشت سالن، یکی از بندهای بدنام این زندان است که زندانیان عمدتا با جرایم مالی در آن نگهداری می‌شوند اما دست‌کم ۵۵ زندانی سیاسی-امنیتی در کنار زندانیان معتاد به مواد مخدر و جرایم مالی برخلاف اصل تفکیک جرائم در وضعیتی بسیار نامناسب حبس‌های طولانی مدت خود را طی می‌کنند. در این بند حداقل ۳۰ زندانی مبتلا به ایدز وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر