۱۳۹۵ اسفند ۲۶, پنجشنبه

مائده سلطانی: آقای روحانی از وکلا در حرف هایش دفاع می‌کند اما در عمل جلوی بی قانونی‌ها را نمی‌گیرد



فرزند عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری، از مخالفت مأموران امنیتی با مرخصی این وکیل در بند خبر داد و اعلام کرد: «مسئولین به این ماموران که برخلاف قانون رفتار می‌کنند، اعتراضی نمی‌کند و اجازه می دهند با زندگی یک نفر بازی شود.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مائده سلطانی در اعتراض به صحبت‌های حسن روحانی، رییس جمهور ایران در تاریخ ۱۷ اسفند ماه که از جایگاه وکلا و حفظ امینت آنها در جامته گفته بود، به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت: «آقای روحانی از وکلا در حرف هایش دفاع می‌کند اما در عمل جلوی بی قانونی‌ها را نمی‌گیرد. چرا باید با زندگی یک نفر بازی کنیم. آن هم با زندگی کسی که با استفاده از قانون از حقوق شهروندی و انسانی موکلانش دفاع کرده و کارش را انجام داده است. آقای روحانی که خودش حقوقدان است اینها را خوب می‌داند، ای کاش در عمل هم کاری کند و جلوی کسانی که از اجرای قانون طفره می روند را بگیرد و اجازه ندهد با زندگی آدم ها بازی شود.»
مائده سلطانی در تاریخ چهارم اسفند ماه ۱۳۹۵ در نامه ای سرگشاده به محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران ضمن درخواست رسیدگی به پرونده پدرش و همچنین اشاره به بیماری‎ها و مشکلات جسمی او در زندان، به وزیر اطلاعات هشدار داده بود که اگر اتفاقی برای این وکیل مدافع حقوق بشر بیافتد، این مقام دولتی نیز مسئول است و باید جوابگو باشد. با این حال تاکنون با آزادی مشروط و یا مرخصی درمانی او موافقت نشده است.
دختر عبدالفتاح سلطانی درباره وضعیت جسمی پدرش گفت: «پدرم سالهاست دچار بیماری گوارشی شده، گاهی اوقات این بیماری به دلیل غذای ناسالم زندان و فقدان امکانات پزشکی تشدید می شود. پدرم بسیار ضعیف شده، رنگ و رو پریده، لاغر و خمیده راه می رود. این وضعیت مدت‌هاست ادامه دارد و مثل یک مرگ تدریجی می‌ماند.»
مائده سلطانی درباره وضعیت ناسالم بندهای عمومی زندان اوین گفت:‌ «اتاق‌های زندان نور ندارد، نم دارد و پر از حشره است. در غذایشان گوشت قرمز حذف شده و غذاها نیز بی‌کیفیت هستند. پزشکان متخصص در هر حوزه‌ای چند وقت یکبار، یک روز به زندان می روند، زندانیان صف می‌کشند شاید نوبت به برخی هم نرسد و اگر هم برسد امکان دارد به دلیل کمبود امکانات پزشکی تشخیص درست بیماری داده نشود. حالا اگر در شرایطی زندانی احتیاج به انتقال به بیمارستان داشته باشد، انتقال او به بیمارستان چند هفته طول می کشد. اول باید نامه نگاری میان مسوولان زندان و دادستانی انجام شود. اگر دادستانی قبول کرد آنوقت باید خانواده زندانی یک نامه ای را امضاء کند که تمام هزینه‌های درمان و علاوه بر آن خرج روزانه سربازی که همراه زندانی خود به بیمارستان را می فرستند را پرداخت کنند.»
خانم سلطانی ادامه داد: «در این شرایط خیلی از خانواده‌هایی که بضاعت مالی مناسبی ندارند و قادر به پرداخت هزینه سرباز همراه و بیمارستان را ندارند کلا منصرف می‌شوند و زندانی بیمار در داخل زندان باقی می‌ماند و کسی هم رسیدگی نمی‌کند.»
دختر این وکیل دادگستری افزود: «اما فقط اینها نیست. مشخصا در بند به زندانیان سیاسی و عقیدتی تحقیر و بی حرمتی می شود. در زندان اوین زندانیان سیاسی را بین زندانیان عادی پخش می کنند که خلاف آیین نامه سازمان زندان‌ها و تفکیک جرائم است. غیر از این زندانیانی که خلافکارهای حرفه‌ای هستند از سوی مسوولان زندان تحریک می شوند تا بر زندانیان سیاسی فشار بیاورند و آنها را تحقیر کنند. یعنی نه تنها این زندانیان زندگی هایشان حرام شده و حالا باید با دهها مشکل داخل زندان بسازند بلکه حتی از آرامش روانی روزمره نیز محروم شده اند.»
آقای سلطانی با توجه به گذراندن بیش از یک سوم حکم خود و خوش رفتاری در زندان می تواند بر اساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی که در خصوص آزادی مشروط است می تواند آزاد شود با این حال مقامات قضایی از یکسال پیش در برابر این درخواست قانونی تاکنون سکوت کرده اند. وکلای آقای سلطانی بارها درخواست آزادی مشروط او را داده اند با این حال تاکنون هیچ پاسخی نگرفته اند.
طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی دادگاه صادره کننده حکم می‌تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و یا پس از تحمل یک سوم مدت مجازات حکم آزادی مشروط را صادر کند. طبق این ماده شرایط آزادی مشروط حسن اخلاق و رفتار زندانی در مدت حبس است، محکوم قبلا از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.
مائده سلطانی در تاریخ ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۵ با اشاره به عدم آزادی پدرش گفته بود: «مادرم این درخواست را بارها پیگیری کرده و رییس کانون وکلای تهران نیز طی نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشته که توانایی های قانونی در پرونده پدرم وجود دارد تا بر اساس آن او مشمول حال آزادی مشروط شود، اما متاسفانه تاکنون هیچ پاسخی از مسوولان نشنیده‎ایم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر