۱۳۹۶ فروردین ۲, چهارشنبه

گزارش نقض حقوق شهروندی بهائیان در سال ۱۳۹۵

عکس ‏‎Bahainews‎‏

خبرگزاری بهایی نیوز به عنوان یک رسانه حقوق بشری و مستقل گزارش سالانه شمسی خود را جهت بررسی وضعیت حقوق شهروندان بهایی در ایران منتشر می کند.

خبرگزاری بهایی نیوز به عنوان مرجع خبری و حقوق بشری مستقل درخصوص بهائیان ایران تلاش دارد نسبت به وضعیت بهائیان در ایران اطلاع رسانی کرده و موارد نقض حقوق شهروندی بهائیان را ثبت کند.گزارش زیر رویدادهای یکساله بهائیان در ایران می باشد که این نهاد حقوق بشری معتقد است که این اخبار تنها بخشی از فشارهای موجود بر بهائیان بوده و موارد نقض حقوق شهروندی علیه بهائیان گستردگی بیشتری دارد و بخشی از خبرها به دلیل شرایط امنیتی و فشار موجود بر بهائیان منتشر نشده است.
لازم به ذکر است که اخبار رسیده به خبرگزاری بهایی نیوز پس از تحقیق و بررسی همه جانبه منتشر یافته که آن گزارش به شرح زیر می باشد.



بازداشت و دستگیری



- کیوان پاکزادان شهروند بهائی در تاریخ ١٢ خرداد ماه ١٣۹۵ توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات استان تهران بازداشت شد.

- شیدا تائید شهروند بهائی شهرستان نور در تاریخ ٣ تیر ماه ١٣۹۵ جهت گذراندن محکومیت یک ساله خود به زندان بابل منتقل شد.

- افشین سید احمد شهروند بهائی از ظهر روز ٨ تیر ماه ١٣۹۵ پس از مراجعه به دادسرای اوین بازداشت و به زندان منتقل شد.

- یکتا فهندژ سعدی شهروند بهائی ساکن شیراز که پیشتر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در تاریخ ٢٦تیر ماه سال ١٣۹۵ بازداشت شد.

- دو شهروند بهائی به نام های نعیم قائد شرقی و نبیل تهذیب در روز ٢٧ تیر ماه سال ١٣۹۵ در شیراز بازداشت شدند.

- خلیل اقدامیان شهروند بهایی که در خصوص پرونده تخریب گلستان جاوید ( قبرستان بهائیان ) قروه احضار شده بود،بازداشت شد و پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد.

- یاشار رضوانی شهروند بهائی ساکن تهران در تاریخ ١٣ مرداد سال ١٣۹۵ توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد.

- هفده شهروند بهائی ساکن یزد در تاریخ ١٤ مرداد ماه ١٣۹٤ توسط ماموران امنیتی به صورت دسته جمعی بازداشت شدند و پس از بازجویی در اداره اطلاعات شهر یزد تمامی افراد جز دو تن از این شهروندان آزاد شدند.

- ژیلا شهریاری (همسر برادر مهوش ثابت) شهروند بهائی ساکن تهران در تاریخ ٢٢ مرداد ماه ١٣۹۵ پس از تفتیش منزل از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.

- در تاریخ ٦ شهریور ماه ١٣۹۵ نعمت الله بنگاله به همراه دخترش نازنین بنگاله دو شهروند بهائی در شیراز پس از تفتیش منزل بازداشت شدند.

- چهارده شهروند بهایی ساکن کرج و شیراز در تاریخ ٧ مهر ماه ١٣۹۵ در یورش نیروهای امنیتی در منازشان بازداشت شدند که اسامی آنان شمیم اخلاقی به همراه همسرشان صهبا فرحبخش، صهبا مصلحی و همسرشان عهدیه عنایتی ، مهیار سفیدی و همسرشان شادی صادق اقدم و ورقا کاویانی ،مریم اسلامی ، سروش ایقانی، مرجان و مژگاه غلامپور، فرید و فرزاد شادمان و پریسا روحی زادگان بود.

- بهاره نوروزی شهروند بهائی ساکن شیراز در تاریخ ١٢ مهر ماه ١٣۹۵ و به مکانی توسط ماموران امنیتی این استان بازداشت شد.

- فرزاد دلارام و روحیه نریمان دو شهروند بهائی در شیراز که زن و شوهر می باشند در ١٢ مهر ماه ١٣۹۵ بازداشت شدند و به دفتر وزارت اطلاعات شیراز که به پلاک ١٠٠ معروف است منتقل شدند.

- دکتر ماریا کوثری شهروند بهائی ساکن قروه سنندج در تاریخ ١٣ مهر ماه ١٣۹۵ توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شد.

- سعید عظیمی شهروند بهایی ساکن اصفهان در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت شد.

- در تاریخ ١١ آبان ماه ١٣۹۵ چهار شهروند ساکن شهر بابا سلمان شهریار به نام های انوری به همراه دخترش ندا انوری، فرهاد مقربی و رضوان الله عبداللهی که در حال برگزاری جلسه یکی از اعیاد دیانت بهائی درمنزل آقای انوری بودند، طی هجوم ماموران امنیتی بازداشت شدند.

- سه تن از شهروندان بهائی ساکن زاهدان به نام های امیلیا حکیمیان، تبسم حسینی و فرشید دادور در تاریخ ١٦ آبان ماه ١٣۹٥ توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

- امرالله حکمت شعار در تاریخ دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات در حوالی محل کار خود بازداشت شد.

- ۱۸ آبان ۱۳۹۵ دستکم پنج شهروند بهایی به نام های بهنام میرزایی، نیما نوع خواه، آرشام گل پور، سهیل حقدوست و شهروز زمانی در استانداری مازندران بازداشت و همچنین با تعدادی زیادی از شهروندان بهایی حاضر در مقابل استانداری مازندران برخورد شد.

- پیام ولی شهروند بهایی در تاریخ ۲ آذرماه ۱۳۹۵ پس از بازداشت به مکانی نامعلوم منتقل شد.

- طی روز ۲ آذرماه ۱۳۹۵، ۵ شهروند بهایی به نام های لالا صالحی ، پریسا سپهری، ثمر آشنایی، نسیم کاشانی نژاد و رضوان یزدانی توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات در منازلشان بازداشت شدند.

- در تاریخ ٦ آذرماه ۱۳۹۵ چهار شهروند بهائی ساکن زاهدان به نام های سیاوش رحیمی، بهرام روحانی، مهرنوش رمضانی و هیدا یزدان توسط ماموران امنیتی اداره وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

- در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ماموران امنیتی استان قزوین با یورش به منزل یکی از شهروندان بهایی ساکن این شهر به نام سهیل کشاورز وی را به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

- در تاریخ ۱ دی ماه ۱۳۹۵ ماموران امنیتی دستگاه وزارت اطلاعات، امرالله خالقیان و همسرشان فریبا روحانی را بازداشت و منزل این زوج بهایی را مورد تفتیش قرار داده اند.

- سمیر خلوصی شهروند بهایی ساکن کرمان ساعت ۲ ظهر در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۵ پس از تفتیش کامل و بهم ریختن کل منزل وی توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شد.
- مهبد اتحادی جوان ۲۳ ساله بهایی ساکن یزد در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

- مریم بشیر و برهان اسماعیلی دو شهروند بهایی ساکن شهر برازجان از شهرستان های استان بوشهر در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی اداره وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

- روحیه زینلی شهروند بهایی ساکن کرمان پس از دومین احضار توسط اداره اطلاعات این استان در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۵ بازداشت شد. وی در حالی بازداشت شد که همسر نیز پیشتر در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.

- هفت تن از شهروندان بهایی در یزد به نام های فرزاد روحاني، ناطقه نعيمي، مهران اسلامي، مهران بندي، رامين حصوري، احمد نعيمي و عزت الله خرم در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۵ به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی بازداشت شدند.

- کوروش شریف زاده و فواد میثاقیان دو شهروند بهایی ساکن شهر کرج پس از احضار به اداره تعزیرات حکومتی، در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۵ توسط ماموران امینتی بازداشت شدند.

- در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۵ ماموران امنیتی با مراجعه به منزل محمد تدریسی شهروند بهایی ساکن شهر یزد پس از تفتیش منزل، وی را بازداشت کردند.

- دوتن از شهروندان بهایی ساکن اصفهان به نام های منوچهر رحمانی و محسن مهرگانی درتاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۵پس از تفتیش منزل توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

- هاله غلامی شهروند بهایی شهر تهران در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۵ به دلیل بهایی بودن و مشارکت در تشکیل خیریه به نفع کودکان کار توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

- شعله رام و شایان رحیمی زوج بهایی ساکن شهر زاهدان در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ پس از تفتیش محل کسب آنان ،توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

- احسان امیری نیا، نیما رجب زاده و آرمان بندی سه شهروند بهایی ساکن شهر کرمان در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی این استان بازداشت شدند.
ماموران امنیتی پس از بازداشت این سه شهروند بهایی منازل آنان را مورد تفتیش قرار داده است.

- در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ماموران امنیتی استان فارس در شهر شیراز فرزان معصومی و فرهام ثابت شهروند بهایی را بازداشت کردند.

- فاروق ایزدی نیا (مترجم، پژوهشگر و محقق) شهروند بهایی ساکن تهران در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی این استان بازداشت شد.

- در تاریخ ۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ ماموران امنیتی خانم سرور فروغی مهدی آبادی ( روشن) را که از بیماری رنج می برد، بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

- در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ماموران امنیتی با مراجعه به منزل سیما کیانی شهروند بهایی و تفتیش منزل ، وی را بازداشت کردند.

- نوید معلم شهروند بهایی ساکن مینودشت استان گلستان در تاریخ ‌شنبه ۲۲اسفند ۱۳۹۵ مقابل محل کسب خود بازداشت و به زندان منتقل شد. نوید معلم به همراه همسر خود کاملیا بیدلیان پیشتر در پرونده موسوم به بازداشت شدگان بهایی استان گلستان به یک سال و شش ماه زندان محکوم شده بود.

- در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ لیزا تبیانیان ( عنایتی) شهروند بهایی ساکن شهر کرج پس از تفتیش منزل و مصادره اموال شخصی ایشان از جمله کتاب های مذهبی وغیرمذهبی، لپ تاب و... توسط ماموران امنیتی استان البرز بازداشت شد.
- در تاریخ ۲۶ اسفند کوروش صدقی شهروند بهایی ساکن شهر کرج بازداشت و ضمن تهدید ، محل کسب وی و برادرشان کامبیز صدقی نیز پلمب شد.
- یکتا فهندژ سعدی شهروند بهایی ساکن شیراز بدون ابلاغ قبلی جهت اجرای حکم ۵ ساله خود به زندان عادل آباد منتقل شد. پیشتر وی در دادگاه تجدید نظر به ۲سال حبس تعزیری و ۳سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

مرخصی از زندان



- فریبا کمال آبادی یکی از مدیران جامعه بهائی ایران پس از گذشت ٨ سال، در ٢٠ اردیبهشت ماه ١٣۹۵ به مدت پنج روز به مرخصی آمد. این شهروند بهائی پیشتر در تاریخ ٢۵ اردیبهشت ماه ١٣٨٧ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
- عفیف نعیمی یکی از مدیران جامعه بهائی ایران در تاریخ ٧ خرداد ١٣۹۵ به دلیل بیماری سنکوب و بیماری سخت لخته خون که در شرایط بد جسمانی قرار گرفته بود و در روزهای اخیر بارها در زندان رجائی شهر بیهوش شده بود به بیمارستان قلب تهران منتقل شد.

- ناطقه نعیمی شهروند بهائی زندانی در زندان یزد برای اولین بار در تاریخ ٨ خرداد ١٣۹۵ به مرخصی ده روزه آمد. او پیشتر در تاریخ ١٤ مهر ١٣۹٤ به همراه خانم اعظم مطهری جهت گذرانیدن دوران محکومیت خود به زندان یزد معرفی شد.

- شمیم روحانی شهروند بهایی ساکن اهواز که پیشتر در تاریخ ٢١ دی ١٣۹٤ جهت اجرای حکم به زندان منتقل شده بود، در تاریخ ١١ خرداد ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به مرخصی ۵ روزه آمده است.

- عفیف نعیمی یکی از مدیران جامعه بهائی ایران با وجود وضعیت وخیم جسمانی در تاریخ ١۹ خرداد ١٣۹۵ از بیمارستان قلب تهران به زندان رجایی شهر منتقل شد. او پیشتر در تاریخ ٧ خرداد ١٣۹٥ به دلیل بیماری سنکوب و بیماری سخت لخته خون که در شرایط بد جسمانی قرار گرفته بود به بیمارستان قلب تهران منتقل شده بود.

- فواد مقدم شهروند بهایی یکی از مسئولین سابق دانشگاه آنلاین بهائیان در اصفهان با توقف حکم، در تاریخ ٢٦ تیر ١٣۹۵ برای ۲ ماه به مرخصی آمد. او پیشتر در تاریخ یکم خرداد ماه ۱۳۹۰ همزمان با یورش گسترده به مرتبطین با دانشگاه آنلاین بهائیان بازداشت شد.

- شیدا تائید شهروند بهائی که پیشتر در تاریخ ٣ تیر ١٣۹۵ به زندان بابل منتقل شده بود، بیستم مرداد ماه ١٣٩۵ به مرخصی ده روزه آمد.

- صبا گلشن شهروند بهائی در تاریخ ٢٣مرداد ماه ١٣۹۵ جهت مداوای پزشکی به مرخصی درمانی آمد. وی پیشتر ٢٧ فروردین ماه ١٣۹٣ به چهار سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

- اعظم مطهری شهروند بهائی که پیشتر در تاریخ ١٤ مهر ماه ١٣۹٤ به همراه خانم ناطقه نعیمی جهت گذرانیدن محکومیت یک ساله خود به زندان یزد منتقل شده بود، در حالی که تنها ٢١ روز از دوران محکومیت وی باقی مانده بود در تاریخ سی ام مرداد ماه ١٣۹۵ به مرخصی ١۵ روزه آمد.

- مهوش ثابت (شهریاری) یکی از مدیران جامعه بهائی ایران پس از گذشت بیش از ۹ سال برای اولین بار در تاریخ ١٤ مهر ماه ١٣۹۵ به چهار روز مرخصی آمد.

- الهام فراهانی از زندانیان عقیدتی در زندان اوین در تاریخ ۶ آذر ماه به دلیل مصدومیت از ناحیه آرنج به بیمارستان منتقل شد.

- شهرام اشراقی شهروند بهایی زندانی در زندان اصفهان که پیشتر به همراه ۲۰ شهروند بهایی دیگر بازداشت شده بود با توقف حکم در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ به یک ماه مرخصی آمد. این شهروند بهایی پیشتر به ۳ سال زندان محکوم شده بود و در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۳۹۴ به دادسرای اصفهان معرفی شد.



برگزاری دادگاه



- در تاریخ ۱۴/۱/۱۳۹۵ پرونده ای علیه بهزاد ذبیحی مبنی بر دستکاری کنتور و سرقت برق علیه ایشان در کلانتری شهر ساری تشکیل شد. بنا به ابلاغیه افسر تحقیق کلانتری قرار بود دادگاه بهزاد ذبیحی در تاریخ ۲۱/۱/۱۳۹۵ در دادسرای عمومی و انقلاب ساری برگزار شود. در آن روز پرونده برق وی از کلانتری به دادسرا انتقال داده نشد، به همین دلیل دادگاه به روز دوشنبه ۲۳/۱/۱۳۹۵ موکول شد.

- شش شهروند بهایی به نام های فرزاد بهادری، سیمین رسولی، سحر بهادری، نسیم بهادری،شبنم عیسی خانی و راشین صابری که پیشتر در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۳ ضمن تفتیش منزل بازداشت شده بودند، در ٢٤ خرداد ١٣۹۵ دادگاه تجدید نظر با رای قطعی دادگاه تبرئه شدند. ۴ تن از این شش شهروند بهایی اعضای یک خانواده بودند.

- دادگاه تجدیدنظر شهروندان بهایی گرگان ،گنبدکاووس و مینودشت که در تاریخ ٤ بهمن ماه ١٣۹٤ به اتفاق بازداشت و با احکام سنگین( جمعا ۱۹۳ سال ) روبرو شده بودند، در تاریخ ۲۳ تیر ١٣۹۵ برگزار نشد.

- کیوان پاکزادان یکی از شهروندان بهائی که پیشتر پس از ٣٤ روز با قرار وثیقه آزاد شده بود، در تاریخ ٣٠ مرداد ١٣۹٥ جهت دفاع آخر خود به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٣٣ شهید مقدس اردبیلی اوین احضار شد.

- دادگاه تجدید نظر دوازده تن از شهروندان بهایی استان گلستان در این استان در تاریخ ٨ مهر ١٣۹٥ به اتمام رسید. پیشتر نیز از ١٢ تن از شهروندان بهائی ۱۰ تن از آن ها در تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۵ در دادگاه تجدید نظر حضور یافته بودند.

- یکتا فهندژ سعدی شهروند بهایی ساکن شیراز در دادگاه تجدید نظر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۵ به ۵ سال حبس محکوم شد. این شهروند بهایی پیشتر در تاریخ اسفندماه ۱۳۹۲ به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت و پس از دو ماه با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

- تینا موهبتی یکی از شهروندان بهایی ساکن استان گلستان که پیشتر به همراه ۲۳ شهروند بهایی دیگر به صورت دسته جمعی بازداشت شده بود در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ، به ۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. وی پیشتر در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۱ به همراه دیگر شهروندان بهایی بازداشت شد و پس از ۲۴ روز با قرار وثیقه آزاد شد.

- کیوان پاکزادان که پیشتر در تاریخ ١٢ خرداد ١٣٩۵ توسط ماموران امنیتی در استان تهران بازداشت شده بود در تاریخ ٩ اسفند ماه کیوان پاکزادان به اتهام " عضویت در تشکیلات فرقه ضاله بهائیت" طی حکمی که به وکیل وی ابلاغ شده است به پنج سال زندان محکوم شد.

آزادی از زندان و بازداشت موقت

- مهران اسلامی شهروند بهائی که در تاریخ ١۵ فروردین ماه ١٣۹٤ خود را به زندان معرفی کرده بود بیست و چهارم اسفند ماه ١٣۹٤ پس از گذراندن محکومیت یک ساله خود از زندان یزد آزاد شد.

- بهزاد ذبیحی ماهفروجکی شهروند بهائی ساکن شهر ساری برای چندمین بار در پنج سال اخیر در تاریخ ١٨ اسفند ماه ١٣۹٤ باز داشت شد وهمان روز محل کسب وی نیز پلمپ شد. هشت روز بعد (٢٦/١٢/١٣۹٤) به قید وثیقه ۹٠ میلیون تومانی از زندان اداره اطلاعات آزاد شد.

- تارا هوشمند، سرمد شادابی و روحیه صفاجو در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۵ به قید وثیقه آزاد شدند. سرمد شادابی با قرار وثیقه۲۰۰ میلیون تومانی و خانم ها تارا هوشمند و روحیه صفاجو با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومان آزاد شدند. این سه شهروند بهایی در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۴ به صورت همزمان در تهران و کرج بازداشت شده بودند.

- سروش شادابی یکی از شهروندان بهایی ساکن کرج که پیشتر پس از بازداشت چهار شهروند بهایی دیگر در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۴ بازداشت شده بود پس از گذشت یک ماه در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

- رامین ایدلخانی شهروند بهائی ساکن پارس آباد استان اردبیل که در تاریخ ٣١ مرداد ماه ١٣۹١ به زندان پارس آباد منتقل شده بود پس از پایان محکومیت ٤٤ ماه زندان و بعید در تاریخ ٢٣ فروردین ماه ١٣۹۵ آزاد شد.

- فاران حسامی شهروند بهائی که در تابستان ١٣۹٠ به شعبه ۵ دادسرای اوین احضار و همان جا بازداشت شده بود، پس از گذران ٤ سال محکومیت خود از زندان آزاد شد.

- کامران مرتضایی فرید از مدیران دانشگاه علمی آزاد ( دانشگاه بهائیان ایران) پس از گذراندن پنج سال محکومیت در زندان رجایی شهر در تاریخ ۵ اریبهشت ماه ١٣۹٥ از زندان آزاد شد. این شهروند بهائی پیشتر در تاریخ ٢٦ مهرماه ١٣۹٠ از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

- شمیم اتحادی شهروند بهائی ساکن یزد در تاریخ ١٨ خرداد ماه ١٣۹۵ آزاد شد وی پیشتر به هشت سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود که در نهایت در دادگاه تجدید نظر این حکم به ٣ سال زندان و ٧٤ ضربه شلاق و همچنین ممنوعیت خروج از کشور برای دو سال محکوم شد.

- ایرج لهراسب شهروند بهائی یزد که پیشتر در تاریخ ٨ تیر ماه ١٣۹٣ به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود هشتم تیر ماه ١٣۹۵ از زندان آزاد شد.

- کیوان پاکزادان شهروند بهائی در تاریخ ١٤ تیر ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه آزاد شد. وی پیشتر دوازدهم خرداد ماه ١٣۹۵ توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات استان تهران بازداشت شده بود.

- ناطقه نعیمی شهروند بهائی زندانی در زندان یزد، بعد از ظهر ٢٦ مرداد ماه ١٣۹٥ با گذراندن بیش از یک سوم حکم خود و با اجرای قانون آزادی مشروط از زندان آزاد شد. وی پیشتر در تاریخ ١۵ مهر ١٣۹٤ به همراه خانم اعظم مطهری جهت گذرانیدن دوران محکومیت خود به زندان یزد معرفی شده بود.

- سونیا احمدی طعامی شهروند بهائی ساکن مشهد شامگاه ٢٧ مرداد ماه ١٣۹۵ از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد. وی پیشتر چندین بار بازداشت و آزاد شده بود که آخرین حکم او ۵ سال حبس تعزیری بود که ۹ ماه و ۹ روز از دوران محکومیتش باقی مانده بود، آزاد شد.

- نوشین زنهاری و رامین شیروانی دو تن از شهروندان بهائی که در تاریخ ٢٦ تیر ماه ١٣۹۵ پس از تفتیش منزل بازداشت شده بودند، در هفته اول شهریور ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه آزاد شدند.

- خلیل اقدامیان شهروند بهائی که در خصوص پرونده تخریب گلستان جاوید قروه به جهاد کشاورزی مراجعه کرده بود و پیگیر تخریب آن شده بود در تیر ماه ١٣۹۵، احضار و بازداشت شده.

- اعظم مطهری شهروند بهائی در تاریخ ٢٠ شهریور ١٣۹۵ پس از سپری دوران محکومیت از زندان یزد آزاد شد. وی پیشتر در تاریخ ١٤ مهر ماه ١٣۹٤ به همراه خانم ناطقه نعیمی به زندان منتقل شده بود.

- نازنین بنگاله شهروند بهائی ساکن شیراز که پیشتر در تاریخ ششم شهریور ١٣۹۵ به همراه پدرشان بازداشت شده بودند، روز یکشنبه ٢١ شهریور ١٣۹۵ با قرار وثیقه آزاد شد.

- ژیلا شهریاری شهروند بهائی ساکن تهران در تاریخ ٢٣ شهریور ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. وی پیشتر در تاریخ ٢٢ مرداد سال ١٣۹۵ توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بازداشت شده بود و دلیل بازداشت وی اعلام نشده بود.

- یاشار رضوانی شهروند بهائی پس از گذشت نزدیک به ٦٠ روز در تاریخ ٧ مهر ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

- نبیل تهذیب و یکتا فهندژ سعدی ساکن شیراز در مهر ماه سال ١٣۹۵ با قرار وثیقه هر کدام ٢٥٠ میلیون تومان آزاد شدند. پیشتر نبیل تهذیب در تاریخ ٢٧ تیر و یکتا فهندژ سعدی در ٢٦ تیر ١٣۹۵ به زندان منتقل شدند.

- دو شهروند بهائی ساکن شیراز به نام های پریسا روحی زادگان و مریم اسلامی که در تاریخ ٧ مهر ماه ١٣۹۵ در منزل خود بازداشت شده بودند، در تاریخ ٢٦ مهر ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه ٦٠ میلیون تومانی آزاد شدند.

- در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۵ مرجان غلامپور با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد. این شهروند بهایی پیشتر به همراه شانزده شهروند بهایی دیگر توسط ماموران امنیتی این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات معروف به پلاک ۱۰۰ شیراز منتقل شدند.

- دکتر ماریا کوثری شهروند بهائی ساکن قروه سنندج که در تاریخ ١٣ مهر ماه ١٣۹۵ بازداشت شده بود، بیست و هفتم مهر ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه شصت میلیون تومانی آزاد شد.

- پنج شهروند بهایی بازداشت شده در هفته های اخیر با قرار وثیقه ٢٠٠ ميليون تومانی آزاد شدند. به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز روحیه نریمان، فرزاد دلارام، مژگان غلامپور( شادمان)، سروش ایقانی و فرزاد شادمان پس از انتقال از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ به زندان عادل آباد شیراز آزاد شدند. پیشتر در تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۹۵ مژگان غلامپور ( شادمان ) سروش ایقانی و فرزاد شادمان در حدود ساعت ۹ شب در منزلشان بازداشت و به پلاک ۱۰۰ شیراز منتقل شده بودند.همچنین روحیه نریمان و فرزاد دلارام نیز ۱۲ مهرماه ۱۳۹۵ در منزلشان بازداشت شده بودند.

- نعمت الله بنگاله شهروند بهائی که پیشتر به همراه دخترش در تاریخ ششم شهریور ماه ١٣۹۵ بازداشت شده بود، پس از ٦٦ روز در تاریخ ١٠ آبان ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه ۵۵٠ میلیون تومانی آزاد شد.

- فرهاد مقربی و رضوان الله عبداللهی دو شهروند بهائی ساکن بابا سلمان شهریار پس از یک روز بازداشت، در تاریخ ١٣ آبان ماه ١٣۹۵ آزاد شدند.

- سه تن از شهروندان بهائی بازداشت شده ساکن شیراز به نام های شمیم اخلاقی، فربد شادمان و ورقا کاویانی پس از گذراندن ٣۹ روز بازداشت با قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شدند.

- دو شهروند بهائی ساکن شیراز به نام های شادی اصدق و صهبا فرحبخش که بعد از گذراندن ٤٠ روز بازداشت در تاریخ ١٦ آبان ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه آزاد شدند.

- امرالله حکمت شعار شهروند بهایی ساکن کرج که در تاریخ ١٧ آبان ماه ١٣۹۵ توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات در حوالی محل کار خود بازداشت شده بود، در تاریخ بیستم آبان ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه ۵٠ میلیون تومانی از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

- شاهین نگاری یکی از اساتید دانشگاه بهائیان پس از گذراندن دوران مجکومیتش در تاریخ ٢٤ آبان ماه ١٣۹۵ آزاد شد. این شهروند بهائی پیشتر در تاریخ ٢٤ دی ماه ١٣۹١ در منزلش واقع در تهران بازداشت شده بود.

- پنج شهروند بهائی شهر قائمشهر پس از گذشت ۹ روز بازداشت در تاریخ ٢٧ آبان ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه آزاد شدند.
- شمیم روحانی شهروند بهائی ساکن اهواز که در تاریخ ١٤ آبان ماه ١٣۹٢ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، پس از پایان دوران محکومیت در تاریخ ٣٠ آبان ماه ١٣۹۵ از زندان اهواز آزاد شد.

- تبسم حسینی شهروند بهائی ساکن اهواز که پیشتر در تاریخ ١٦ آبان ماه ١٣۹۵ به همراه دو تن دیگر بازداشت شده بود، پس از ١٦ روز در تاریخ ١ آذر ١٣۹۵ با قرار وثیقه آزاد شد.

- پرویز انوری و دخترش ندا انوری دو شهروند بهائی زندانی در زندان اوین در تاریخ ١ آذر ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه ۵٠ میلیون تومانی آزاد شدند. آنها پیشتر در تاریخ ١٢ آبان ماه ١٣۹۵ به همراه دو شهروند بهائی دیگر بازداشت شده بودند.

- پریسا سپهری شهروند بهائی در تاریخ ٣ آذر ماه ١٣۹۵ پس از یک روز بازداشت از بازداشتگاه وزارت اطلاعات آزاد شد.

- پیام ولی شهروند بهائی ساکن کرج در تاریخ ٤ آذر ماه ١٣۹۵ پس از یک روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.

- بهاره نوروزی و عهدیه عناینی دو شهروند بهائی ساکن شیراز در تاریخ ٦ آذر ماه ١٣۹۵ با قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی از زندان عادل اباد شیراز آزاد شدند. آنها پیشتر در تاریخ هفتم مهر ماه ١٣۹۵ بازداشت شده بودند.

- شیدا تائید شهروند بهایی ساکن شهر نور مازندران ۱۶ آذر ۱۳۹۵ از زندان بابل آزاد شد. وی پیشتر در تاریخ ۴ تیرماه ۱۳۹۵ جهت اجرای حکم یک سال زندان به زندان بابل منتقل شده است.

- در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۵ مهیار سفیدی و صهبا مصلحی دو شهروند بهایی شیراز که پیشتر در تاریخ هفتم مهر ماه ۱۳۹۵ در بازداشتگاه وزارت اطلاعات معروف به پلاک ۱۰۰ با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

- امیلیا حکیمان و فرشید دادور دو شهروند بهائی در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شدند. دو شهروند بهایی به همراه تبسم حسینی که پیشتر در تاریخ ۲آذر ماه پس از ۱۶ روز از بازداشت با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند.

- در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۵ ثمر آشنایی شهروند بهایی ساکن شیراز با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. وی در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۵ به همراه چهار شهروند بهایی دیگر بازداشت شد.

- سه تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز به نام های لالا صالحی ،نسیم کاشانی نژاد و رضوان یزدانی در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۵ با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شدند. آنها پیشتر در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی به همراه پریسا سپهری و ثمر آشنایی بازداشت شده بودند.

- چهار تن از شهروندان بهایی ساکن زاهدان به نام های هیدا یزدان ، بهرام روحانی، مهرنوش رمضانی زاده و سیاوش رحیمی پس از ۳۵ روز بازداشت در بازداشتگاه وزارت اطلاعات زاهدان در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شدند. آنها پیشتر در تاریخ ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی شهر زاهدان بازداشت شده بودند.

- ایقان شهیدی از فعالین حق تحصیل پس از گذراندن دوران محکومیت خود (۵ سال) در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۵ از زندان رجایی شهر آزاد شد. این شهروند بهایی پیشتر در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم ۵ ساله به زندان رجایی شهر منتقل شد.

- مریم بشیر شهروند بهایی ساکن برازجان از توابع استان بوشهر که پیشتر در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۵ بازداشت شده بود در تاریخ تاریخ ۱۵ دی ماه با قرار وثیقه ۱۲۰ میلیون تومانی آزاد شد.

- برهان اسماعیلی شهروند بهایی ساکن برازجان از توابع استان بوشهر که پیشتر در تاریخ ۱۳ دی ماه بازداشت شده بود پس از پنج روز بازداشت در تاریخ شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

- فریبا اشتری یکی از شهروندان بهایی ساکن یزد پس از گذراندن دوران محکومیت ۲ ساله خود در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۵ از زندان یزد آزاد شد. در حالی این شهروند بهایی دوران محکومیت خود را طی کرد که پیشتر همسر وی ناصر باقری و فرزندشان فایز باقری نیز در همین زندان ، محبوس بودند.

- کوروش شریف زاده و فواد میثاقی پس از بازداشت توسط ماموران امنیتی در اداره تعزیزات حکومتی و انتقال آنان به زندان قزلحصار در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شدند.

- مهبد اتحادی شهروند بهایی ساکن یزد پس از ۲۳ روز بازداشت در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شد. این شهروند بهایی پیشتر در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

- شبنم متحد شهروند بهایی ساکن یزد پس از دو سال محکومیت در زندان این استان در تاریخ پنجم بهمن ۱۳۹۵از زندان آزاد شد. وی پیشتر به همراه همسر خود ایمان رشیدی توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود.

- محمد تدریسی شهروند بهایی ساکن یزد که پیشتر در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود امروز ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ با تودیع وثیقه آزاد شد.

- روحیه زینلی یکی از بازداشت شدگان شهر کرمان که به همراه همسر خود سمیر خلوصی بازداشت شده بود، در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

- در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ عزت الله خرم پس از ۲۰ روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان یزد آزاد شد. این شهروند بهایی به همراه شش فرد بهایی دیگر در تاریخ ۲۹ دی ماه بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات این استان منتقل شده بودند.

- شعله رام و شایان رحیمی دو شهروند بهایی ساکن شهر زاهدان پس از ۲۰ روز بازداشت در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شدند. این دو شهروند بهایی پیشتر در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی در محل کسبشان بازداشت شده بودند.

- در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۵ چهار تن از شهروندان بهایی ساکن یزد به نام هایفرزاد روحاني، مهران بندي، رامين حصوري و احمد نعيمي که پیشتر در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی استان یزد بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه صد و هشتاد میلیون تومانی پس از سی و سه روز بازداشت، آزاد شدند.

- در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۵ فرهام ثابت و فرزان معصومی هر کدام با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه آزاد شدند. این دو شهروند بهایی پیشتر در تاریخ ۲۴ بهمن توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که پس از گذشت١١ روز با قرار وثیقه آزاد شده اند.

- فاروق ایزدی نیا شهروند بهایی ساکن تهران که پیشتر در تاریخ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی این استان بازداشت شده بود در تاریخ‌ ۸ اسفند ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شد.

- هاله غلامی شهروند بهایی که به دلیل فعالیت درخصوص حمایت از کودکان کار و بی سرپرست و مشارکت در تشکیل خیریه به نفع کودکان کار توسط ماموران امنیتی در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۵ بازداشت شده بود پس از ۳۹ روز بازاشت در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد شد.

- در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ شمیم نعیمی شهروند بهایی پس از اتمام دوران محکومیت سه ساله خود از زندان رجایی شهر آزاد شد. شمیم نعیمی پیشتر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد که پس از مدتی به زندان رجایی شهر به همراه دیگر شهروندان بهایی منتقل شد.



پلمپ محل کسب



- ١٥ محل کسب شهروندان بهائی قائم شهر به نام های آقایان شاهین سنایی، سهراب لقایی، چنگیز درخشانیان، بیژن نوع خواه، نیما میری، سهیل حق دوست، بهاءالدین صمیمی بهنام میرزایی، کورش احمدزادگام، عادل عطائیان، کورش رضایی، فریبرز سنایی، رضوان گلپور، شاهین اکبری، فرزاد ثابتی و جلال عطائیان به دلیل تعطیلی در ایام تعطیلی دیانت بهائی در هفته اول اردیبهشت ١٣۹٥ پلمپ شد.

- محل کسب سه شهروند بهایی در شهرستان تنکابن واقع در استان مازندران در روز ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ پلمپ گردید.
همچنین پیشتر محل کسب ۵ تن از دیگر شهروندان بهایی تنکابن به نام های امید قادری که دارای واحد صنفی نصب دزدگیر، آرمین اسماعیل پور دارای واحد صنفی لوازم خانگی ، روح الله ایقانی دارای واحد صنفی تعمیرات وسایل سردکننده و میشل اسماعیل پور دارای واحد صنفی فروش کولر با پلمپ روبرو شده است.
ماموران دولتی در شهر بابل نیز به آقای بهاءالدین صمیمی دارای واحد صنفی لوازم التحریر فروشی و آرش کیان دارای واحد صنفی نصب سیستم های حفاظتی اخطار داده اند . ماموران اماکن عمومی به وی اعلام کرده اند تا روز یکشنبه هفته جاری فرصت دارند که خودشان محل کسب خود را تعطیل کنند.

- محل کسب ۹ شهروند بهائی در شهرهای رامسر و ساری در تاریخ ١٢ اردیبهشت ١٣۹٥ به دلیل تعطیلی در ایام تعطیلی دیانت بهائی پلمپ شد.

- ماموران اداره دولتی اماکن عمومی به یکی از شهروندان بهائی ساکن ارومیه در تاریخ ٢۹ اردیبهشت ١٣۹٥ حکمی نسبت به مهلت ١٠ روزه جهت پلمپ محل کسب فرزین اغضانی اقدام کرده و از وی خواسته اند که ظرف ١٠ روز محل کسب یخچال سازی خود را تخلیه کند.

- اداره اماکن عمومی در شهر ارومیه در خرداد ماه سال ١٣۹٥ اقدام به پلمب بیش از ٢٨ محل کسب شهروندان بهائی کرده بود. این در حالی است که هیچ کدام از ادارات و نهادهای دولتی مسئولیت این پلمپ را برعهده نگرفته و اداره اطلاعات این شهر نیز پاسخگو نبود، در صورتی که اداره اماکن دلیل این پلمپ را اداره اطلاعات این شهر معرفی کرده بود.

- درب پارکینگ محل زندگی یک شهروند بهائی به نام مجید پاینده در شهر رفسنجان در تیر ماه ١٣۹٥ پلمپ شد.

- محل کسب دو شهروند بهائی در شهرستان میاندوآب در تاریخ ٣٠ تیر ماه ١٣۹٥ به نام های احسان ذهنی و طاهر مقصودی توسط ماموران اداره اماکن عمومی پلمپ شد.

- در تاریخ ٢٦ مرداد ١٣۹٥ یکی از فروشگاه های شناخته شده عینک سازی به نام گالیله در شهر کرج که متعلق به فردی بهائی به نام منصور عنایتی است، تنها به دلیل تعطیل بودن این محل کسب در ایام تعطیلی دیانت بهائی پلمپ شد.

- صبح روز ٢٨ مرداد ماه ١٣۹٥ محل کسب حسین شایگان یکی از شهروندان بهائی ساکن کرج با پلمپ از سوی ماموران اداره اماکن عمومی روبه رو شد.

- در تاریخ ٢١ شهریور ماه ١٣۹٥ محل کسب امین الله ایمنی شهروند بهائی ساکن اصفهان پلمپ شد.

- محل کسب جاوید ایقانیان در شهر کرج در تاریخ ٢٧ شهریور ١٣۹٥ توسط ماموران اداره اماکن پلمپ شد.

- ماموران اداره دولتی اماکن عمومی در اولین روز مهر ماه ١٣۹٥ با مراجعه به محل کسب دو شهروند بهائی به نام های مصطفی عبادی و ایاز افشاری در شهرستان امیدیه خوزستان بدون ذکر دلیل محل کسبشان را پلمپ کردند.

- در تاریخ ٨ مهر ماه ١٣۹٥ محل کسب چهار شهروند بهائی به نام های جاوید ایقانیان (فروشگاه جاوید) برای بار دوم در هفته اخیر، رامین رحمانی ( فروشگاه لوکس فروشی رحمانی)، سعید وجدانی (فروشگاه معراج) و عطاءالله شهیدی (فروشگاه اکسیر) توسط اداره اماکن تنها به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی صاحبان این واحد صنفی با پلمپ روبه رو شد.

- محل کسب دو شهروند بهائی ساکن کرج به نام های نورالله کارگر و عباس اقراری که در یک باب مغازه واقع در پاساژ رضای کرج شریک هستند، در تاریخ ٢٥ مهرماه ١٣۹٥ پلمپ شد.

(به دلیل حجم بالای مطلب، شبکه اجتماعی فیسبوک اجازه انتشار مطالب دیگر را در این فایل نداده است و شما مخاطبین گرامی می توانید به لینک مطلب که در زیر است مراجعه کنید و گزارش کامل را بخوانید)
این گزارش توسط خبرگزاری بهایی نیوز تهیه شده است.
.
منبع خبر : https://goo.gl/wk66cY
به ما در مجموعه خبری بهائي‌نیوز ( Bahainews ) بپیوندید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر