۱۳۹۶ فروردین ۳, پنجشنبه

ممانعت از آزادی شش زندانی زن علیرغم تعیین و تودیع وثیقه

طاهره ریاحی، زینب کریمیان، مونا معافی، مهسا رجعتی و مهرک کریم پورعندلیبی علیرغم تودیع وثیقه در آخرین هفته سال ۱۳۹۵ جهت آزادی، هم اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برند؛ همچنین، با وجود پایان یافتن دوران بازجویی و تعیین قرار کفالت و وثیقه، تا این لحظه از آزادی معصومه ضیاء، فعال عرفان حلقه، نیز ممانعت به عمل آمده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یک منبع مطلع در خصوص وضعیت طاهره ریاحی، زینب کریمیان، مونا معافی، مهسا رجعتی و مهرک کریم پورعندلیبی به کمپین بین المللی گفت:‌ «در آخرین هفته سال به همه خانواده‌ها گفته شده بود که برای آزادی فرزندان خود قرار وثیقه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی مهیا کنند. اما بعد از تهیه و تحویل وثیقه، علیرغم قول مسوولان تا عصر روز شنبه ۲۸ اسفند ماه که اخرین روز تعطیلی سال بوده فرزندان شان آزاد نشده‌اند و مسوولان در دادسرای اوین گفته‌اند که دوباره برای پیگیری آزادی‌شان از ۱۵ فروردین ماه با پایان تعطیلات نوروزی مراجعه کنند.»
از سویی دیگر یک منبع مطلع از وضعیت معصومه ضیاء پیش تر به خبرنگار تارنگار حقوق بشر در ایران گفته بود: «روز شنبه ۲۸ اسفندماه، تعدادی از نزدیکان خانم ضیا برای پیگیری پرونده وی به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کردند؛ مسئولین حاضر در دفتر رییس دادسرا اعلام کرده‌اند، از سوی دادستانی دستور آمده برای این متهم وثیقه‌ای گرفته نشود و وی فعلاً قرار نیست آزاد شود.»
این منبع مطلع پیش‌تر نیز در خصوص مخالفت‌ها و کارشکنی‌های مسئولین در روند آزادی معصومه ضیاء گفته بود: «به خانواده خانم ضیاء ابلاغ‌شده بود که با تهیه فیش حقوقی، مقدمات لازم برای آزادی او را فراهم کنند اما پس از مراجعه مادر وی به دادسرا در روز سه شنبه ۲۴ اسفندماه، دادستان تهران، جعفری دولت‌آبادی از پذیرش قرار کفالت خودداری کرده و خواستار قرار وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی را شده است؛ مادر این فعال عرفان حلقه یک روز پس از این دستور نیز با وثیقه به دادسرا مراجعه کرده اما به دلیل اینکه بازپرس پرونده به مرخصی رفته، از پذیرش این وثیقه امتناع شده و مسئولین اعلام کرده‌اند که معصومه تا پایان تعطیلات در بازداشت می‌ماند.»
طاهره ریاحی، خبرنگار و دبیر سرویسی خبرگزاری برنا «وابسته به دولت» در تاریخ هفتم دی ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به سلول انفرادی ۲۰۹ منتقل شد. اتهام او تبلیغ علیه نظام است و به گفته این منبع از جمله مصدایق و مستندات این اتهام «سوال های او درباره حساب های مالی رییس قوه قضاییه در یک نشست خبری و همچنین امضا بیانیه‌ای برای لزوم آزادی روزنامه‌نگاران زندانی بوده است.» به گفته این منبع وکیل او از زمان بازداشت تاکنون که بند عمومی منتقل شده نتوانسته با او ملاقاتی داشته باشد.
مهرک کریم پورعندلیبی، ۲۳ ساله، دانشجوی مهندسی صنایع و فرزند جمشید کریم پور عندلیبی، کارگردان سینما نیز روز هفتم دی ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت طبق برگه ای که نشان داده‌اند او به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین می‌شود. پرونده او اکنون در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمد زاده است.
مونا معافی، فعال اجتماعی و کارمند سازمان نظام روانشناسی هم در تاریخ ششم بهمن ماه در محل کار خود توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد. سایت کلمه در توضیحی درباره خانم معافی نوشته او سابقه هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است. او نیز در روز ۲۲ اسفند ماه از سلول انفرادی ۲۰۹ به بند نسوان منتقل شده و قرار بوده پیش از تعطیلات نوروزی با قرار وثیقه آزاد شود که همچنان در زندان است.
مهسا رجعتی، فعال مدنی نیز روز سیزدهم دی ماه در فرودگاه امام خمینی در زمانیکه قصد خروج از کشور به مقصد کانادا را داشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.
همچنین زینب کریمیان، خبرنگار سابق خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و مهر نیز در تاریخ چهارم بهمن ماه بازداشت شد و در تاریخ ۲۲ اسفند ماه از سلول انفرادی ۲۰۹ زندان اوین  به بند نسوان این زندان منتقل شد. به گفته این منبع او نیز در طی حضور در سلول انفرادی دچار بیماری عفونت کلیه شده و در حال حاضر نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
روز جمعه ۱۷ دی‌ماه، معصومه ضیاء، از فعالان عرفان حلقه، هنگام بازگشت از سفر خارج کشور در فرودگاه توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شد.
معصومه ضیاء که پیش‌ازاین در جریان تجمع هوادارن گروه عرفان حلقه در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شده بود، در دادگاهی که در تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه سال گذشته به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد، به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی، به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد؛ این حکم عیناً در دادگاه جدید نظر تأیید گشت.
معصومه ضیاء پیش‌تر نیز در ارتباط با شرکت در تجمع اعتراض‌آمیز زنان باهدف تغییر در قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان، در میدان هفت تیر در تاریخ ۲۲ خرداد سال ۸۵ بازداشت و سپس به یک سال زندان تعلیقی محکوم شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر