۱۳۹۶ فروردین ۴, جمعه

مفقود شدن پر ابهام سوابق و اسناد پزشکی آرش صادقی




پزشک مراجعه کننده به زندان اوین طی ویزیت کوتاهی از آرش صادقی مدعی شده است  تمامی اسناد و سوابق آزمایشات انجام شده از پرونده پزشکی‌ وی مفقود شده . آقای صادقی در دوره پس از پایان اعتصاب غذای طولانی خود کماکان با بیماری های التهاب مزمن مجاری هوایی (آسم)، خونریزی معده و کولیت روده در سایه محرومیت از رسیدگی پزشکی، دست و پنجه نرم می کند. هم‌چنین از دوماه پیش این زندانی از ملاقات با همسر خود گلرخ ایرایی که در بند نسوان این زندان نگهداری می‌شود، محروم است.
یک منبع نزدیک به آرش صادقی در گفتگو با گزارشگر هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت “این هفته یک پزشک از خارج از زندان برای معاینه آرش و چند زندانی دیگر به این زندان آمده بود، وی در زمان بسیار کوتاهی که آرش را ویزیت کرد از او در مورد سابقه آزمایشات اندوسکوپی، اکو و اسپیرومتری پرسیده بود که آرش گفته بود اینها را قبلا در دوره اعتصاب انجام داده. پزشک معاینه کننده افزوده بود اگر چنین آزمایشاتی قبلا انجام داده الان در پرونده پزشکی اش در زندان چیزی وجود ندارد و باید مفقود شدن اسناد و سوابق پزشکی وی را در نظر گرفت”
مفقود شدن اسناد و سوابق پزشکی این زندانی در زمانی که نهاد اطلاعات سپاه بر ممانعت از رسیدگی پزشکی به او صرار دارد موجب نگرانی بیش از پیش نزدیکان آقای صادقی شده است.
این خبرگزاری پیشتر در رابطه با آخرین وضعیت پزشکی آقای صادقی گزارش کرده بود، پزشک بهداری با تاکید بر فقر شدید پروتئین خواستار تزریق سرم پروتئین شده و این تزریق را مستلزم بستری شدن وی در بیمارستان به دلیل احتمال لخته شدن خون دانسته است.
آقای صادقی هم اکنون با بیماری های التهاب مزمن مجاری هوایی (آسم)، خونریزی معده و کولیت روده، ناشی از اعتصاب غذای طولانی مدت و عدم درمان در بیمارستان، دست و پنجه نرم می کند. از سوی دیگر، این زندانی و همسرش گلرخ ایرایی که در بند زنان این زندان به سر می برد، «با دستور مستقیم دادستانی» از هفته‌ها پیش از ملاقات محروم شده اند.
لازم به یادآوری است، آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین اعتصاب غذای ۷۱ روزه نخست خود را که با درخواست برگزاری دادگاه عادلانه و رسیدگی به اتهامات همسرش، گلرخ ایرایی آغاز کرده بود با وعده مساعد مسئولین برای رسیدگی به مطالباتش در تاریخ چهاردهم دی ماه همزمان با خروج همسرش از زندان پایان داد.

با این حال برخلاف وعده های مسئولین تنها پس از حدود دو هفته پس از اعطای مرخصی به گلرخ ایرایی و پایان اعتصاب غذای صادقی، در تاریخ سوم بهمن ماه، مامورین امنیتی خانم ایرایی را بازداشت کرده و به زندان بازگرداندند، آرش صادقی نیز در حالی که از وضعیت بسیار وخیم جسمی ناشی از اعتصاب غذای طولانی رنج می برد مجدد به نشانه اعتراض به خلف وعده مسئولین اعتصاب غذای خود را آغاز کرده بود.

آرش صادقی مورخ هجدهم بهمن ماه، درحالی به بیمارستان امام خمینی منتقل و پس از انجام آزمایشات محدودی به زندان باز گردانده شد که از چند روز قبل آن با وعده مساعد دادستانی به اعتصاب غذای دوم خود پایان داده بود.
لازم به یادآوری است در آخرین مراجعات پزشکی صادقی به بیمارستان پزشک متخصص تایید کرد که او خونریزی ۱۲.۵ درصد معده، کمبود هموگلوبین (کمخونی) شدید و عفونت شدید ریه داشته و بایستی دستکم ۴ الی ۵ روز در بیمارستان بستری میشد.
با این حال، با فشار دادستانی، حفاظت زندان و سپاه ثارالله، این زندانی با حالت وخیم جسمی و علیرغم مقاومت پزشکان، شامگاه هجدهم بهمن، به زندان اوین عودت داده شد.
هرانا پیش از این گزارش کرده بود، جواب دقیق آزمایشات انجام شده بر روی کلیه ها و روده آرش صادقی نشان می دهد که کلیه های وی به دلیل کمبود آب، جمع شده و کلیه راست ۷۰ درصد و کلیه چپ ۲۰ درصد دچار آسیب دیدگی شده اند. به گفته پزشک، کلیه سمت راست در آینده مثل سابق کارایی نخواهد داشت.
همچنین نتیجه آزمایش بر روده وی از چسبندگی شدید روده خبر داد که پزشکان گفتند اگر وضع روده به همین شکل ادامه پیدا کند خونریزی را در پی خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر