۱۳۹۶ فروردین ۸, سه‌شنبه

تأیید حکم پنج سال حبس تعزیری برای ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی محبوس در زندان رجایی شهر



دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۵ سال زندان ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی را تأیید کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حکم پنج سال حبس ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی، از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید گشته است؛ یک منبع مطلع به کمپین بین المللی گفته که دادگاه تجدید نظر در ۲۵ دی ماه ۱۳۹۵ تشکیل شده و پس از رسیدگی، حکم دادگاه نخست مبنی بر ۵ سال حبس تعزیری را تآیید و در زندان رجایی شهر کرج به این نوکیش مسیحی ابلاغ کرده است.
ابراهیم فیروزی، کارگر تراشکار ۳۲ ساله، ساکن رباط کریم تا کنون سه بار به اتهام گرویدن به مسیحیت و برگزاری جلسات مذهبی بازداشت و محاکمه شده و هم اینک در سالن دوازده زندان رجایی شهر کرج (موسوم به بند زندانیان عقیدتی و سیاسی) نگهداری می‌شود.
این نوکیش مسیحی به دلیل فعالیت‌های تبلیغی در راستای مسیحیت پس از دو بار احضار از سوی نهادهای امنیتی، دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. به گفته منبع مطلع در بازجویی ها به او گفته بودند اگر اعلام کند مسلمان است، آزاد خواهد شد و در غیر این صورت محاکمه خواهد شد. ابراهیم فیروزی در این پرونده به دلیل گرویدن به مسیحیت و انجام فعالیت‌های تبلیغی به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» متهم شد. او از اتهام توهین به مقدسات تبرئه شد ولی به اتهام تبلیغ علیه نظام، از سوی دادگاه انقلاب کرج به ۵ ماه حبس تعزیری و ۵ ماه حبس تعلیقی محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شد و در ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.
آقای فیروزی به دلیل «تلاش برای راه اندازی وبسایت آموزش الهیات مسیحی» در ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ برای دومین بار بازداشت و راهی زندان اوین شد و پس از دو ماه با تودیع وثیقه آزاد شد. دادگاه انقلاب رباط کریم به ریاست قاضی بابایی او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق برگزاری کلاس‌های مذهبی به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان محکوم کرد. با آن که در متن دادنامه درج شده بود که آقای فیروزی گفته است که مخالفتی با حکومت اسلامی ندارد ولی این حکم نیز در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
این نوکیش مسیحی در ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ برای سومین بار بازداشت و به زندان رجایی شهر منتقل شد، به گفته منبع مطلع، او ۴ روز بدون تفهیم اتهام در زندان رجایی شهر نگهداری شده و سپس به بند ۲۴۰ زندان اوین انتقال یافت. به گفته این منبع بازجویی‌های او در زندان اوین با «توهین و تفتیش عقاید» برای گرفتن اعتراف اجباری همراه بوده است. بازجویان همچنین به مسائلی پرداخته‌اند که آقای فیروزی قبلا برای آن بازجویی و محاکمه شده بود.
در فروردین ۱۳۹۴ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، ابراهیم فیروزی را به اتهام «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور» موضوع ماده ۴۹۸ قانون مجازات، به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.
به گفته نزدیکان آقای فیروزی، او در تمام مراحل دادرسی تشکیل گروه و یا هدف بر هم زدن امنیت کشور را رد کرده و بخشی از مستندات حکم صادر شده نیز فعالیت هایی بوده که آقای فیروزی قبلا برای آنها محاکمه و محکوم شده بود.
محاکمه و بازجویی مجدد خلاف اصل «ممنوعیت محاکمه دوباره» است که در حقوق ایران به عنوان «اعتبار امر مختومه» پذیرفته شده است. «ممنوعیت محاکمه دوبار» در بند ۷ ماده (۱۴) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی تصریح شده و دولت ایران نیز در سال ۱۳۴۷ آن را امضاء کرده و در سال ۱۳۵۴ از تصویب مجلس گذرانده است. در بند ۷ ماده (۱۴۴) آمده است: «هیچ کس را نمیتوان برای جرمی که به علت اتهام آن به موجب حکم قطعی صادر طبق قانون آیین دادرسی کیفری هر کشوری محکوم یا تبرئه شده است، مجدداً مورد تعقیب قرار داد.»
یک منبع مطلع گفت که مسئولان زندان رجایی شهر کرج برخلاف آئین نامه سازمان زندان‌ها از تحویل گرفتن کتب مذهبی آقای فیروزی خودداری می‌کنند: «بیشتراز یک سال است که مسئولین زندان از پذیرش کتاب‌های ابراهیم جلوگیری می‌کنند، با اینکه همه این کتاب‌ها در بیرون از زندان با هزینه خودش تهیه شده و همه کتاب‌ها هم قانونی و با مجوز وزارت ارشاد در ایران منتشر شده است ولی مشخص نیست به چه دلیل این کتاب‌ها را تحویل نمی‌گیرند.»
ماده ١۴٨ آئین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در این باره می‌گوید: «هنگام پذیرش محکوم، دین رسمی او در برگه پرسشنامه درج و به منظور تقویت و تحکیم مبانی دینی محکومان و اجرای آداب و مراسم دینی آنان با جلب کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوسیله مسئولان مربوط در زندان (در محل) تسهیلات لازم به منظور انجام امور واجب مدهبی آنان فراهم می‌گردد.»
با تایید حکم در دادگاه تجدید نظر ابراهیم فیروزی باید تا سال ۱۳۹۸ در زندان بماند و پس از آزادی نیز حکم قبلی او مبنی بر تبعید به شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر