۱۳۹۵ بهمن ۱, جمعه

گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان اعتصابی؛ انتقال آیت الله نکونام از بیمارستان به زندان؛ اعتصاب سجاد افروزیان



 روز گذشته، آیت الله محمدرضا نکونام زندانی عقیدتی در اعتصاب غذا و دارو، علیرغم وخامت حالش از بیمارستان مرکزی قلب تهران به زندان ساحلی قم منتقل شد. سجاد افروزیان، شهروند ملکانی که در بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه تبریز نگهداری می شود طی تماسی با خانواده از اعتصاب غذای خود در اعتراض به “ضرب و شتم مادرش توسط نیروهای امنیتی” خبر داده است. از وضعیت دیگر زندانیان در اعتصاب غذا از جمله مهدی کوخیان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه تبریز، نزار زکا در زندان اوین و عیسی سحرخیز اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آیت الله محمدرضا نکونام، «از مراجع تقلید مستقل شیعه، و از اساتید برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم»، پیش از ظهر روز گذشته، از بیمارستانی در تهران (احتمالا بیمارستان مرکزی قلب تهران)، به بهداری زندان ساحلی شهر قم انتقال داده شد.
آقای نکونام، در سی امین روز از اعتصاب غذا و دارو، و با وجود بیماریهای متعدد، علی رغم مقاوت پزشکان، بر لزوم بستری بودن وی، در بیمارستان یاد شده، توسط نیروهای امنیتی تحت مدیریت دادگاه ویژه روحانیت، به زندان ساحلی و سپس، بهداری این زندان انتقال داده شده است.
این زندانی عقیدتی، از بیماریهای مختلفی چون، قند و فشار خون، نارسایی در کارکرد قلب و کلیه ها و همچنین تیرویید، در رنج است؛ کم سویی هر دو چشم، درد پاها و مفاصل، و همچنین بی حسی طرف چپ بدن، نیز سلامتی وی را با چالش مواجه نموده است.

دادگاه ویژه روحانیت، در راستای «اعمال فشار به این استاد حوزه»، جهت پذیرش شروطی خاص، با وجود “رای بر آزادی مشروط”، از آزادی وی، ممانعت بعمل آورده است.

یک منبع نزدیک به این روحانی منتقد زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “در این چند روزی که وی بستری بوده اند، بنا به درخواست پزشکان معالج ایشان، فک اعتصاب فقط دارو را نموده بودند؛ ولی با انتقال مجدد وی به زندان، مجدداً، دست به “اعتصاب دارو” زدند.”
سجاد افروزیان، شهروند ملکانی که مورخ ۲۶ دیماه در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است  پس از پیگیری مستمر خانواده برای کسب اطلاع از سرنوشت او اجازه تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود پیدا کرد.
آقای افروزیان در این تماس اعلام کرده در بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه شهر تبریز بصورت انفرادی نگهداری می شود و از روز بازداشت “در اعتراض به ضرب و شتم مادرش توسط نیروهای امنیتی” در زمان بازداشت و همینطور دستگیری بدون حکم او دست به اعتصاب غذا زده است.
آقای افروزیان در حال حاضر پنجمین روز از اعتصاب غذای خود را سپری می کند. نیروهای امنیتی تماس تلفنی او را پس از حدود دو دقیقه قطع کرده اند و اجازه توصیف شرایطش را به وی ندادند.
از وضعیت دیگر زندانیان در اعتصاب غذا از جمله مهدی کوخیان در سی امین روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات  سپاه تبریز اطلاعی در دست نیست، وی در دوره بازداشت تنها یک تماس چند دقیقه ای  با خانواده داشته است. نیروهای اداره اطلاعات سپاه تبریز با توسل نخ هایی که آقای کوخیان برای اعتصاب غذا بر لبان خود دوخته بود را باز کردند با این حال اطلاعی از پایان اعتصاب غذای او در دست نیست.
نزار زکا، زندانی لبنانی که وکیل او تاکنون دست کم ۲ بار اعتصاب غذا و تداوم آن را تایید کرده است چنانچه  همچنان به این اعتراض ادامه داده باشد در چهل و سومین روز اعتصاب غذا در زندان اوین به سر می برد. با اینحال به دلیل محدودیت های ارتباطی اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست.
همچنین بنابر گزارشات منتشر شده، عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی از روز ۲۶ دیماه در اعتراض به «قانون شکنی‌ ها، نقض مفاد قانون اساسی، حقوق شهروندی و حقوق مصرح برای زندانیان سیاسی و مطبوعاتی»‌ مجددا در اعتصاب غذا به سر می برد، اما محل نگهداری این زندانی سیاسی مشخص نشده است.
لازم به ذکر است روز گذشته محمدصابر ملک رئیسی و فواد یوسفی با وعده های مساعد رسیدگی به شکایات خود به اعتصاب غذای خود در زندانهای اردبیل و رجایی شهر پایان دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر