۱۳۹۵ دی ۱۲, یکشنبه

تحصیل دانش‌آموزان مادوان یاسوج در مدارس تخریبی



۳۶۰ دانش‌آموز مادوانی بعد از گذشت ۳ ماه از سال تحصیلی و فرا رسیدن فصل سرد سال، هنوز در مدارسی تحصیل می‌کنند که از حداقل امکانات اولیه چون سرویس بهداشتی محروم هست و به سختی اسم مدرسه را یدک می‌کشند. با اینکه هر ساله ۶ تا ۷ هزار محصل بر تعداد دانش‌آموزان این شهر اضافه می‌شود اما هیچ‌گونه امکاناتی برای آنها از سوی مسئولان منطقه در نظر گرفته نشده است. درحالی که دانش‌آموزان مادوانی از حق تحصیل محروم می‌‎شوند، مسئولان آموزش و پرورش و شهرسازی بر سر بودن یا نبودن زمین برای احداث مدرسه اختلاف نظر دارند و کودکان مادوانی را به حال خود رها کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلاین، شهر مادوان در ۵ کیلومتری یاسوج قرار دارد و جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. با اینکه هرساله بر جمعیت این شهر افزوده می‌شود اما امکانات منطقه به همان نسبت تغییری نمی یابد و با جمعیت مادونی‌ها در تضاد است. مردم این شهر به اعتقاد مسئولان کهگیلویه و بویراحمد جمعیتی حاشیه‌نشین هستند که مشکلات بسیاری را برای متولیان ایجاد کرده‌اند، بنابراین با این بهانه از تخصیص امکانات به مادوانی ها امتناع می‌کنند.
یکی از همین امکانات، وجود مدارسی مطابق با استاندارد‌های استان است که دانش‌آموزان مادوانی از آن محروم هستند. به طوری که در حال حاضر ۳۶۰ دانش‌آموز مادوانی در محل‌هایی تحصیل می‌کنند که نه تنها از میز و نیمکت مناسبی برخوردار نیستند، بلکه حتی از وجود سرویس بهداشتی و آبخوری هم محروم هستند. با این شرایط اسفناک، باز هم کودکان مادوانی آرزوی تحصیل در این مخروبه‌هایی که به سختی نام مدرسه را یدک می‌کشند، دارند.
اما با این حال هرساله تعداد زیادی از این کودکان حتی از حضور در این فضای غیر ایمن هم محروم می‌شوند و خواندن کتاب فارسی و “بابا نان داد” را تنها در خواب و رویا می‌بینند. گواه این موضوع نیز، گفته های سیدمحمدکاظم نظری،‌ فرماندار شهرستان بویراحمد است که در این خصوص می‌گوید: دانش‌آموزان مادوانی در فضای مسکونی غیر استانداردی که حتی امکانات اولیه و ضروری مانند سرویس بهداشتی را هم ندارد، تحصیل می‌کنند و نبود وسایل گرمایشی، آبخوری، میز و صندلی و امکانات آموزشی نیز از دیگر مشکلات این مدارس است که تا مسئولان از نزدیک به این منطقه نیایید و به چشم خود وضعیت را مشاهده نکنند به عمق فاجعه پی نمی‌برند.

مادوان، شهر فراموش شده

کمبود مدرسه و به دنبال آن امکانات اولیه مورد نیاز در مدارس، محرومیت تعداد زیادی از دانش‌آموزان به خصوص دختران را رقم می‌زند. با اینکه محل‌هایی چون کتابخانه مرکزی برای اسکان موقف دانش‌آموزان برای تحصیل در این شهر قرار دارد اما آنهم به دلیل اهمال‌کاری متولیان هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است. علاوه بر این، درحالی که مسئولان کمبود زمین برای ایجاد مدرسه عنوان می‌کنند، محمد مهدی سهیلی، مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: مسئولان از کمبود فضاهای آموزشی در شهر مادوان گلایه می‌کنند ام در نقطه مقابل هفته گذشته آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای خواستار تغییر کاربری زمینی شده‌اند که برای ساخت فضای آموزشی در نظر گرفته شده است.
بنابراین اگر در مادوان کمبود زمین برای احداث مدرسه هست پس چرا آموزش و پرورش اعلام می‎کند به زمین نیاز نداریم. تمام این اتفاقات در شهر مادوان تنها گواه این موضوع است که مسئولان می‌خواهند ۳۵ هزار نفر مادوانی را به فراموشی بسپارند و کاری برای رفاهشان انجام ندهند. با این حال امیدواریم مسئولان و متولیان امر برای رفع مشکل بحران کمبود مدرسه در شهر مادوان بویراحمد در کمترین زمان ممکن چاره اندیشی کنند و یا خیرین مدرسه ساز به انتظار و آرزوی چندین ساله دانش آموزان این شهر برای داشتن مدرسه مناسب پایان دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر