۱۳۹۵ دی ۱۲, یکشنبه

اقدام جهت بازداشت یک کارگردان سینما



ساعت ۷ صبح روز سه شنبه ۷ دی‌ماه، یک تیم چهارنفره از وزارت اطلاعات جهت بازداشت صالح دلدم، تهیه‌کننده، کارگردان سینما و مسئول شاخه هنرمندان حزب مردم‌سالاری، به منزل پدری ایشان وارد شدند که با عدم حضور صالح دلدم در منزل موفق به بازداشت  وی نگشتند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مأموران وزارت اطلاعات طیدو ساعت تفتیش منزل دلدم، اقدام به فیلم‌برداری از داخل منزل، باز کردن هارد کامپیوتر شخصی وی که حاوی برخی از عکس‌های خانوادگی و شخصی آقای دلدم بوده است، و همچنین ضبط تعدادی ازهاردهای حاوی بک آپ فیلم‌های ساخته‌شده توسط صالح دلدم از جمله یکی از فیلم‌های اکران نشده وی و کلیه دست‌نوشته‌ها، مکتوبات، نامه‌ها و احکام حزب مردم‌سالاری نموده‌اند.
مأموران وزارت اطلاعات پس از جستجوی چندساعته منزل اعلام داشتند که اتهام ایشان “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” است و به دستور دادستان تهران جهت بازداشت اقدام کرده‌اند؛ همچنین از خانواده وی خواسته‌اند که این فعال فرهنگی حداکثر تا روز شنبه ۱۱ دی ماه به شعبه ۲ دادسرای رسانه تهران خود را معرفی نماید؛ در غیر این صورت مجبور خواهند شد برای بازداشتش دوباره اقدام کنند.
شایان‌ذکر است، اقدام مأموران وزارت اطلاعات که ادعای حکم دادستان تهران را برای بازداشت داشته‌اند، باعث شد تا علاوه بر افت فشار مادر کهن‌سال و بیمار صالح دلدم، مراسم عقدکنان او نیز که قرار بود در روز چهارشنبه هفته گذشته باشد، برگزار نشود.
بنا بر اطلاعات به‌دست‌آمده، حبیب ایل بیگی، معاون سازمان سینمایی وزارت ارشاد و عامل نفوذی حوزه هنری در وزارت ارشاد که فیلم “منشی مخصوص من” ساخته صالح دلدم را توقیف کرده و نقش  بسزایی در سانسور و توقیف فیلم‌های مجوز دار و ایجاد نارضایتی در میان سینماگران را داشته است، اقدام به ارسال گزارش‌های کذب به وزارت اطلاعات و اعمال‌نفوذ نموده و وزارت اطلاعات نیز با پرونده‌سازی علیه این فیلم‌ساز اقدام به جلب نظر دادستانی و شعبه ۲ دادسرای رسانه جهت صدور حکم بازداشت صالح دلدم کرده است.
چندی پیش حسن روحانی طی مراسمی رسانه‌ای اقدام به رونمایی از منشور حقوق شهروندی نمود؛ درحالی‌که علاوه بر تضییع حقوق سینماگرانی همچون صالح دلدم توسط وزارت ارشاد دولت  روحانی، این بار وزارت اطلاعات دولت تدبیر و امید نیز به شرحی که گفته شد اقدام به این عمل نموده است.
صالح دلدم پیش‌ازاین نیز در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و هنگامی‌که عضو حزب  اعتماد ملی بود و مسئولیت کمیته هنری ستاد شیخ مهدی کروبی را بر عهده داشت، در منزل پدری‌اش و در تاریخ ۲۷ خرداد ۸۸ توسط وزارت اطلاعات دولت احمدی‌نژاد و با همکاری و هماهنگی سعید مرتضوی بازداشت و مدت ۷ ماه را به اتهام فعالیت تبلیغاتی در قبل از انتخابات در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹، ۲۴۰ اوین و زندان قزل‌حصار گذراند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر