۱۳۹۵ بهمن ۲, شنبه

مولاوردی از افزایش نرخ بیکاری و اعتیاد در میان دختران خبر داد


Image result for ‫مولاوردی اعتیاد  دختران‬‎

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده با ذکر این که «حصار‌های شیشه‌ای» در ایران «مانع ورود دختران تحصیلکرده به حوزه اشتغال» است هشدار داد که به همین دلیل نرخ بیکاری دختران رو به افزایش است.
خبرگزاری مهر روز شنبه، دوم بهمن، گزارش کرد که شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی، در کنگره ملی «مدیریت امور جوانان» گفت که «در حال حاضر دختران کمتر به شغل‌های مدیریتی دسترسی دارند.»
خانم مولاوردی افزود که گرایش دختران به تحصیلات عالی بیش از پسران است، اما «حصارهای شیشه‌ای مانع ورود آنها است.»
این مقام مسئول با انتقاد از افزایش نرخ بیکاری در میان دختران جوان٬ خواستار آن شد که «شرایط برای ارتقای دختران تحصیلکرده فراهم شود.»
معاون رئیس جمهوری ایران از افزایش میزان اعتیاد در میان دختران نیز انتقاد کرده و گفت ۹ درصد معتادان در کشور زن هستند.
وی همچنین افزود که «تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از مواد سنتی به صنعتی و روانگردان‌ها به ویژه در میان دختران نگران‌ کننده است.»
از بیکاری به عنوان یکی از عوامل گسترش مصرف مواد مخدر در میان دختران و پسران در ایران نام برده می‌شود.
بر اساس آمار‌ها و گزارش‌ها، زنان ایرانی با توجه به این که سهم قابل توجهی از ظرفیت‌های دانشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند، علاقه‌ وافری نیز برای حضور در بازار کار دارند.
اما این آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که در تابستان امسال، نرخ بیکاری زنان حدود ۲۲ درصد بود،  رقمی نزدیک به دو برابر نرخ بیکاری کل در ایران.
این در حالی است که طی سال‌های گذشته شمار زنانی که برای تحصیلات عالی به دانشگاه رفته‌اند رشد قابل‌ توجهی داشته و جمعیت زنان دانشجو و زنان فارغ‌التحصیل از دانشگاه به جمعیت مردان با مشخصات مشابه بسیار نزدیک شده است.
افزایش شمار ورودی‌های دختر به دانشگاه‌های ایرانی البته تناسبی با پذیرش زنان در بازار کار یا فرصت‌های شغلی در کشور ندارد.
معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان در مهرماه سال ۱۳۹۴ «عدم تعادل جنسیتی» و داشتن «تمایل مردانه» را از مشخصه‌های بازار کار در ایران توصیف کرده بود.
شهیندخت مولاوردی گفته بود در ایران نیروی کار اقتصادی زنان «حاشیه‌ای» محسوب می‌شود.
علاوه بر آن چه «تمایل مردانه» در بازار کار توصیف می‌شود، تصویب قوانین برای جلوگیری از اشتغال زنان در برخی اماکن و واحد‌های صنفی یا ارائه ‌نشدن فرصت‌های دولتی برابر به هر دو گروه مرد و زن نیز در بیکاری زنان بی‌تاثیر نیست.
در سال گذشته آمار نشان می‌داد که مجموع ۵۱.۰۲ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران «غیرفعال» هستند. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن در کشور بیشتر از ۶۵ درصد است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر