۱۳۹۵ بهمن ۲, شنبه

معاون سازمان مدیریت بحران: زلزله تهران یک‌میلیون کشته خواهد داد



معاون سازمان مدیریت بحران ایران گفت که در صورت وقوع زلزله هفت ریشتری در تهران یک میلیون تن کشته و بیش از پنج میلیون تن بی‌خانمان خواهند شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران ایران هشدار داد که زیرساخت‌های پایتخت برای مواجهه با زلزله احتمالی تهران کافی نیست.
داده‌های زمین‌شناسی نشان می‌دهند که در تهران هر ۱۵۸ سال یک‌بار زلزله‌ای شدید رخ می‌دهد. آخرین زلزله بزرگ پایتخت ایران مربوط به سال ۱۸۳۰ میلادی است که با قدرت ۷.۲ ریشتر رخ داد. تهران دارای گسل‌های فعالی است که وقوع زلزله را از نظر برخی کارشناسان حتمی می‌کند. نوربخش غلامی، استاد زمین‌شناسی دانشگاه تهران سال ۱۳۸۹ پیش‌بینی کرده‌بود که طی چند سال آینده زمین‌لرزه‌ای به بزرگ هفت ریشتر پایتخت را خواهد لرزاند.
اکبرپور ،مهم‌ترین دغدغه ستاد مدیریت بحران را زلزله تهران دانست. او گفت که «ما هم‌اکنون در مرحله قبل بحران هستیم».
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران اعلام کرد که تا کنون ۴۰۰ نقطه آسیب‌پذیر در تهران شناسایی شده‌است. او گفت که برای مقابله موثر با بحران زلزله آتی تهران باید در هر منطقه این شهر ۲۵۷ پایگاه چندمنظوره مقابله با بحران تشکیل شود که هدفی هنوز دور از دسترس است.
اکبرپور هشدار داد که بر اساس تخمین‌های سال ۱۳۷۵ در همان ساعت‌های نخست وقوع زلزله ۴۰۰ هزار تن جان‌شان را از دست خواهند داد و البته اشاره کرد که جمعیت تهران از هفت میلیون در سال ۱۳۷۵ به ۱۳ میلیون در حال حاضر رسیده‌است.
او گفت که در صورت وقوع زلزله هفت ریشتری، دست‌کم یک میلیون تن بر اثر زلزله و البته بیشتر بر اثر حوادث ثانوی ناشی از زلزله جان‌شان را از دست خواهند داد.
در بهشت زهرا، قبرستان تهران که از ۴۲ سال پیش افتتاح شده‌است، اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در خاک آرام گرفته‌اند. در صورت وقوع زلزله‌ای با یک میلیون تلفات، حتی جمع‌آوری و دفن اجساد نیز کاری بسیار دشوار خواهد بود.
در عین حال اکبرپور گفت که بر اساس تخمین‌ها، دست‌کم پنج میلیون و ۶۰۰ هزارتن پس از زمین‌لرزه احتمالی تهران بی‌خانمان خواهند شد. این تعداد یعنی جمعیتی برابر با گنجایش ۵۶ استادیوم آزادی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر