۱۳۹۴ اسفند ۸, شنبه

فاطمه کروبی: ساعت ۱:۳۰ بامداد صندوق رای آوردند! دامنه محدودیت‌های حصر تا کجاست؟

در حالی که وزیر کشور ساعتی پیش در جمع خبرنگار درباره علت نگرفتن رای کروبی اظهار کرده است که بعد از ساعت ۱۲ امکان ارسال صندوق فراهم شده، فاطمه کروبی در بیانیه ای با انتشار جزئیات دقیقی از محرومیت مهدی کروبی در رای دادن در دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس از مقامات کشور پرسیده است در ششمین سال حصر می‌خواهیم بدانیم دامنه محرومیت حقوق شهروندی عزیز در حصرمان تا کجاست؟
خانم کروبی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در این بیانیه تصریح کرده که این حصر از ابتدا غیرقانونی و سلیقه‌ای اعمال شده و تاکنون احدی حاضر به پاسخگویی در قبال آن نبوده است.
در همین باره، ساعتی پیش وزیر کشور درباره عملکرد ستاد انتخابات و دریافت رأی از محصوران جنبش سبز گفته بود که بر اساس گزارش‌ها اخذ رای از یکی از محصوران به دلیل اتمام فرصت رأی‌گیری انجام نشده است. این اظهار نظر در حالی مطرح می‌شود که مهدی کروبی چند روز قبل گفته بود که برای حفظ جمهوریت نظام در انتخابات شرکت خواهد کرد. خانواده وی نیز با صدور بیانیه‌ای از مردم خواستند تا پای صندوق‌های رای حاضر شوند.
به گزارش کلمه، کارشکنی‌های هیات نظارت شورای نگهبان و دادستانی در این باره محرز است و هرچند وزیر کشور ترجیح داده که صراحتا به آن اشاره نکند اما واقعیت این است که حتی سنگ‌اندازی‌ها نیز از ستاد انتخابات رفع مسئولیت نمی‌کند و وزارت کشور در احقاق حق شهروندی این سیاستمدار در حصر کوتاهی کرده است.
متن بیانیه فاطمه کروبی که در سایت سحام منتشر شده، به شرح زیر است:
ملت شریف ایران
در ارتباط با عدم اخذ رای دیروز از آقای کروبی لازم است نکاتی را به استحضار مردم فهیم ایران برسانم.
همانطور که می‌دانید در ششمین سال حصر هستیم و آقای کروبی پس از شش سال تصمیم گرفتند که برای “مصلحتی مهمتر- حفظ جمهوریت” در دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی شرکت کنند و از شما مردم بزرگوار نیز چنین درخواستی داشتند. از این رو مطابق رویه گذشته شان از ساعت ۸ صبح جمعه آماده شدند تا رای خود را در صندوق بیاندارند اما اینبار زمان و مکان رای دادن در اختیار او نبود و باید منتظر می ماندیم، منتظر ماندیم اما از صندوق رای خبری نشد.
پیگیری های مکرر اینجانب از ماموران امنیتی برای اعمال این حق و تکلیف ساده شهروندی به جایی نرسید و هر بار وعده ی سرخرمن دادند تا مهلت قانونی اخذ رای به پایان رسید. با تمدید زمان رای گیری تصمیم گرفتم به مسجد محل بروم و رای دهم اما امنیتی ها گفتند، “بمانید هماهنگ شده و صندوق سیار برای اخذ رای آقای کروبی به حصر می آید.”
ساعت ۱۰ شب شد و باز از صندوق رای خبری نبود. به واحد ماموران امنیتی رفتم و تلفنی با آقای کریمی معاون استاندار صحبت کردم، گفتند پیگیر موضوع هستند. آخرین مهلت قانونی هم سرآمد و از صندوق خبری نشد، مایوس شدیم و برای استراحت رفتیم.
حدود ساعت ۱:۳۰ بامداد آیفون داخلی به صدا درآمد. از خواب سراسمیه برخواستم. ماموران امنیتی از حضور نماینده دادستان و صندوق رای سیار گفتند. گفتم “ساعت ۱:۳۰ بامداد شنبه است و زمان اخذ رای تمام شده و رای دادن غیر قانونی ست. اصرار داشتند که شناسنامه آقای کروبی را پائین ببرم. بدون شناسنامه رفتم، دیدم جماعتی به همراه نماینده دادستان برای اخذ رای آماده اند، شرح ماجرا را گفتم و در آخر اضافه کردم من خود نماینده بودم و می دانم گرفتن رای در هنگام شمارش آرا، فعلی است غیر قانونی.
اصرار داشتند با همسرم صحبت کنند. ایشان را که بعد از ۹۰ روز از جراحی هنوز قادر نیستند پا بر زمین بگذارند و با واکر و کمک قدم برمی دارند، بیدار کردم. با آن شرایط جسمی در نیمه شب آماده دیدار با نماینده دادستان و مقامات حاضر امنیتی شدند. نماینده دادستان گفت که وی از ساعت ۱۱:۳۰ در محل حصر حاضر بوده اما به دلائلی صندوق رای به مکان حصر نرسید. آقای کروبی از دلیل آن پرسید که ابتدا پاسخی روشن دریافت نکرد اما پس از ورود به جزئیات، نماینده دادستان از هماهنگی دادستانی و اطلاعات در ساعات آخر رای گیری گفت و سپس مدعی شد که وزارت کشور در این زمینه به وظیفه خود عمل نکرده است.
آقای کروبی در پاسخ گفتند: “از صبح بارها پیگیری کردیم، این هم دو لیست رای من برای خبرگان و مجلس که آماده کرده بودم، اگر این حق ابتدایی را نمی‌خواستند اجابت کنند چرا از ابتدا صریح و شفاف نگفتند”.
آقای کروبی که خود دو دوره رئیس قوه قانونگذاری کشور بودند در پایان به حاضرین یادآور شدند که پس از پایان مهلت قانونی اخذ رای، شمارش آغاز می شود و گرفتن رای در زمان شمارش آرا برخلاف قانون است. ایشان همچنین گفتند: ”خدا را شکر کنید که مردم علیرغم همه‌ی رفتارهای غیر قانونی و سلیقه‌ای که حق انتخاب شدن و انتخاب کردن آنها را محدود کرده هنوز اصلاح نظام را از طریق صندوق رای پیگیری می‌کنند.” در نهایت ساعت ۲:۳۰ بامداد شنبه آقایان از منزل خارج شدند.
این خلاصه ای از ماجرای محرومیت همسرم از رای دادن بود. لذا با عنایت به سخنان نماینده محترم دادستان از وزرای کشور و اطلاعات می خواهم نسبت به این موضوع تحقیق کرده و خانواده و مردم را در جریان محرومیت از این حق و تکلیف شهروندی قرار دهند.
می‌دانیم که این حصر از ابتدا غیرقانونی و سلیقه‌ای اعمال شده و تاکنون احدی حاضر به پاسخگویی در قبال آن نشده اما نمی‌دانستیم محرومیت از حق رای هم بخشی از آن است. در ششمین سال حصر می‌خواهیم بدانیم دامنه محرومیت حقوق شهروندی عزیز در حصرمان تا کجاست؟
فاطمه کروبی
۸ اسفند ۱۳۹۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر