۱۳۹۴ اسفند ۱۰, دوشنبه

اولین مطالبه مردم از مجلس پس از انتخابات: پیگیری پرونده فساد مالی در بنیاد تعاون ناجا



 با آنکه قوه قضاییه با کمک دستان آلوده سپاه و حمایت رهبری همه تلاش خود را کرد تا پرونده اختلاس بزرگ بنیاد تعاون ناجا در خفا باقی بماند اما تجمع مالباخته‌گان آن یک بار دیگر این پرونده را به سرخط خبرها آورد.
تجمع مالباختگان بنیاد تعاون ناجا در مقابل مجلس، یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم شاید اولین مطالبه مردمی از مجلس بعدی باشد برای احقاق حقوقی که مجلس نهم ترجیح داد در زدو‌بند سیاسی با نهادهای نظامی و امنیتی از آن بگذرد.
مجلس نهم بیش از همه مجالس پیشین خود با فساد مماشات کرد. هرچند نباید از مجلسی که ادعای اصولگرایی دارد اما در مقابل دولت نهم و دهم که بیشترین و بزرگترین فسادهای تاریح ایران را دارد، سکوت کرده و به وظایف نمایندگی‌اش عمل نمی‌کند و نمایندگان اصولگرایی دارد که نام خود و وابستگان‌شان در فهرست بزرگترین فساد علمی یعنی پرونده سه هزار بورسیه غیرقانونی است و جلوی گزارش‌های تحقیق و تفحص‌ها را می‌گیرد که نکند نام‌ها از پرده برون افتد، انتظار بیش از این داشت.
با این حال تجمع‌کنندگان از مجلس نهم که ماههای آخر حیات خود را می‌گذراند می‌خواهند پیگیر پرونده فساد مالی در بنیاد تعاون ناجا باشد.
مالباختگان با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به عدم تحویل به موقع واحدهای تجاری و مسکونی خود اعتراض داشته و از نمایندگان ملت تقاضای استمداد و رسیدگی به این مسأله را مطرح کردند.
به گفته تعدادی از مالباختگان علیرغم گذشت دو سال از تحویل واحدها، این واحدها نیمه‌تمام مانده و سرمایه مالکین نیز به آنها پرداخت نشده است و در مورد زمان و نحوه تحویل واحدهای تجاری و مسکونی نیز اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.
جای دزد و پلیس عوض شد
بیش از ۱۱ ماه از افشای فساد در امپراتوری مالی بنیاد تعاون ناجا گذشت. فسادی که ابعادش چنان بود که بازداشت و عزل فرمانده نیروی انتظامی را به دنبال داشت. سردار احمدی‌مقدم تنها بازداشتی این پرونده نبود. گزارش‌های کلمه حکایت از آن داشت که دست کم دوازده نفر از مسئولان ارشد بنیاد تعاون ناجا و سرداران مرتبط با این باند، از جمله سردار ق. مدیرعامل سابق این بنیاد و همچنین پسر سردار احمدی‌مقدم جزو بازداشتی‌ها هستند.
قوه قضاییه و سپاه و نیروی‌انتظامی و… همه دست به دست هم دادند تا شاید خبری از فساد بزرگ به بیرون درز نکند اما ابعاد پرونده چنان بود که هیچ کس یارای پنهان‌کاری در این حد و اندازه را نداشت.
گزارش‌های اولیه خبر از فساد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در بنیاد تعاون ناجا می‌داد اما پس از آن نام بنیاد تعاون ناجا سر از پرونده‌های دیگر هم درآورد، آنجا که در میانه سال جاری خبر از گم شدن دکل‌های نفتی رسانه‌ای شد. دکل‌هایی با میلیاردها تومان ارزش مالی.
ردگیری دکل‌های گمشده علاوه بر سپاه کاسب بزرگ تحریم، نام بنیاد تعاون را نیز دوباره به میان کشاند. نامی که همه ارکان نظام از رهبری تا سخنگوی قوه قضاییه در صدد پنهان کردن فساد بزرگ این نهاد نظامی بودند.
در بنیاد تعاون ناجا چه خبر است؟
بنیاد تعاون ناجا یکی از متمول ترین مجموعه های شبه دولتی در جمهوری اسلامی است. بانک قوامین که با سرمایه نیروهای پلیس و به بهانه خدمات رسانی به آنها تاسیس شده و از رانت انتساب خود به نیروی‌انتظامی تا حد ممکن استفاده می‌کند، از جمله زیرمجموعه های بنیاد تعاون ناجا است. این بانک که بیش از ۸۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد، سه سال پیش با مجوز دولت احمدی نژاد از یک موسسه قرض الحسنه به بانک تبدیل شد و گفته می‌شود که بخشی از فساد بنیاد تعاون ناجا در آن صورت گرفته است.
فروشگاه‌های مگامال، یاس، هایپرمی و … در تهران، هتل های ثامن الحجج، صدر، زمرد، نگین، باختر در مشهد، چندین هتل و مجموعه تجاری و تفریحی در تهران و مشهد و شیراز و آبادان و استان‌های شمالی کشور، سنگ آهن گل گهر، چند شرکت ساخت و ساز مسکن و .. بخشی از داشته‌های شرکت سرمایه گذاری مهرگان هستند که سرمایه کنونی آن نزدیک به سه هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. اما این شرکت تنها مجموعه متعلق به بنیاد تعاون ناجا نیست.
شرکت سازه پایدار قرن، که نزدیک به ۱۰۰ شرکت را در زیرمجموعه خود دارد (۶۰ شرکت در تهران و بیش از ۳۰ شرکت در شهرستان ها)، دیگر مجموعه تحت امر امپراتوری بنیاد تعاون ناجا است که در دولت احمدی‌نژاد بخش قابل توجهی از پروژه های مسکن مهر را در سراسر کشور در تیول خود درآورده است. در خصوص ابعاد این شرکت کافی است بدانیم که در سال ۱۳۹۳ بیش از ۷۰ پروژه مسکن سازی و پژوه تجاری و اداری را در اختیار داشته است.
شرکت مهندسی عمران و تولید نیرو با بیش از ۲۵۰ پروژه سدسازی، شرکت واردات خودرو که تنها در یک قلم بیش از ۱۰ هزار خودروی ون دلیکا را وارد کشور کرده است، شرکت لاله کامپیوتر که کارت های هوشمند ۱۰ بانک را تولید می‌کند، شرکت پژوهش و توسعه ناجی که خدمات انحصاری IT به دفاتر پلیس+۱۰ را در اختیار دارد، موسسه ناجی هنر که وزارت ارشاد دولت سابق و صداوسیما اکثر تهیه کنندگان تلویزیونی و سینمایی را به همکاری با آن اجبار می‌کردند و می‌کنند، شرکت نظارتی ناجی سازان امین، شرکت افق توسعه انرژی خلیج فارس که پروژه های نیروگاهی می گیرد، فولاد و سیم تاکستان، سیمان عرش نطنز، زاگرس نوش مهرگان، صنایع مفتولی تهران گستر، ناجی نشر، موسسه بیمه امید، ناجی پوشش، فروشگاه های نجم و چیت ری، راهگشا (پیمانکار پلیس راهور) و … از دیگر زیرمجموعه‌های بنیاد تعاون ناجا هستند که تنها نگاهی به فهرست آنها، ابعاد عظیم این بنیاد را به رخ می‌کشد.
با چنین ابعاد بزرگ و چنین ثروت هنگفتی، که هیچ نظارت موثری هم بر آن وجود نداشته است، می‌توان تصور کرد که وقوع سوء استفاده مالی در آن تا چه حد می‌تواند ابعاد کلانی داشته باشد. به خصوص وقتی مدیرعامل وقت بنیاد و مقام بالادست او نیز متهم به دست داشتن در تخلفات باشند.
تلخی ماجرا آنجاست این فساد بزرگ در مجموعه ای اتفاق افتاده که قرار بوده ضابط قضایی برخورد با افراد فاسد و متخلف باشد و دزدها را بگیرد. و تلخ تر اینکه نفر اصلی شناخته شده این شبکه، درست از سالی مسئولیت بنیاد تعاون ناجا را برعهده گرفته است که حاکمیت، همین نیروهای پلیس را برای سرکوب اعتراضات حق طلبانه مردم به کار گرفته است؛ مردمی که اتفاقا به رسوخ همین گونه فسادها در دولت و حاکمیت اعتراض داشتند اما فتنه گر نامیده شدند.
حمایت رهبری و ادامه سیاست «کش ندهید»
سرنوشت پرونده بنیاد تعاون ناجا هم مانند قبلی‌ها شد. همان پرونده‌ها و گزارش‌های تحقیق و تفحص‌ که با فشارهای بیرونی بر مجلس از گردونه کار خارج شدند.
تیرماه امسال در حالی که همه شواهد و اسناد بر فساد شبکه‌ای در ناجا حکایت می‌کرد و پرونده در مرحله دادسرا قرار داشت و قرار بود مجلس تحقیق و تفحص خود را از بنیاد تعاون ناجا انجام دهد، پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس گفت که هیات رئیسه مجلس اجازه نداده تحقیق و تفحص از بنیاد تعاون ناجا انجام شود، اما واضح است که هیات رئیسه طبق قانون چنین اجازه ای ندارد؛ مگر اینکه رهبری با چنین تحقیقی مخالفت کرده باشد.
هیات رییسه مجلس هیچ‌گاه درباره این پنهان‌کاری توضیح نداد و اما با این یادآوری که بنیاد تعاون ناجا از جمله زیرمجموعه‌های نیروی‌انتظامی است که همانند دیگر نهادهای نظامی و انتظامی، زیر نظر رهبری اداره می شود، می‌توان دریافت مخالف اصلی با تحقیق و تفحص مجلس چه کسی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر