۱۳۹۴ اسفند ۸, شنبه

پیگیری مسائل حقوق بشر، از اهداف سفر رئیس جمهوری سوئیس به ایران

media
یوهان اشنایدر آمان، رییس جمهوری کنفدراسیون سوئیس، جمعه شب ۲۶ فوریه وارد تهران شد و روز شنبه ۲۷ فوریه در کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. مطبوعات سوئیس یکی از اهداف سفر دو روزه رئیس جمهوری این کشور را پیگیری مسائل حقوق بشری ذکر کرده اند. قرار است گفت‌وگو درباره مسائل حقوق بشری در قالب مذاکرات سیاسی میان رؤسای جمهوری سوئیس و ایران مطرح شود.
 به گزارش روزنامه "لومتن" چاپ سوئیس، یوهان اشنایدر آمان، رییس جمهوری کنفدراسیون سوئیس، که تا روز یکشنبه در ایران خواهد بود درباره همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و علمی گفت‌وگو خواهد کرد.
این روزنامه اضافه کرده که هیأت اقتصادی سوئیس در این سفر امیدوار است که با برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، بتواند راه حلی سریع را برای فراهم کردن امکانات مالی و انتقال مستقیم پول پیدا کند.
لومتن می‌نویسد که این روند بسیار سخت خواهد بود و از آن جا که همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته نشده، هنوز بسیاری از مؤسسات مالی برای همکاری با ایران نگرانی‌هایی دارند. به نظر این روزنامه، اقتصاد واقعی نیازمند سرویسهای مالی برای انجام فعالیتهای خود است.
رئیس جمهوری سوئیس روز شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود در تهران گفت که بیمه سوئیس در زمینه خطرات صادرات به ایران اقدام خواهد کرد و روابط بانکی میان دو کشور را پوشش خواهد داد.
وی همچنین نگرانی خود را در زمینه اعطای ویزا ابراز کرد و گفت که صدور ویزا میان دو کشور باید تسهیل شود.
همچنین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان رؤسای جمهوری ایران و سوئیس، یوهان اشنایدر آمان پیشنهاد داد که شرکت ایران ایر خط هوایی تهران-ژنو را راه اندازی کند.
در سفر رئیس جمهوری سوئیس به تهران از تلاش‌های این کشور در زمینه بحران به وجود آمده در روابط ایران و عربستان سعودی قدردانی شد. سفارتخانه های سوئیس در تهران و ریاض، اکنون حفاظت منافع دو کشور ایران و عربستان سعودی را بر عهده دارد.
با این حال، هیچ کدام از رؤسای جمهور ایران و سوئیس به این نکته که دو سال است ایران سفیر خود را در سوئیس منصوب نکرده، اشاره نکردند.
وزیر اقتصاد سوئیس در این سفر از حسن روحانی خواست تا به این کشور سفر کند. او ریاست یک هیأت اقتصادی چهل نفر از سوئیس را در سفر به تهران بر عهده دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر