۱۳۹۴ اسفند ۸, شنبه

ابراهیم امینی: «نه» ملت به تندروها در روز جمعه

روز جمعه انتخابات مجلس دهم و دور پنجم مجلس خبرگان با حضور گسترده مردم برگزار شد و جریان اصلاح‌طلبی با وجود ردصلاحیت کثیری از کاندیداهایشان اما با تشویق هوداران خود توانستند حضوری پررنگ در انتخابات داشته باشند. دیروز همه با امید در پای صندوق‌های رای حاضر شدند و از آینده‌ای سخن گفتند که در راستای تکمیل حماسه خرداد ۹۲ است.
در این راستا ابراهیم امینی نماینده سابق مجلس با آرمان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
روز گذشته شاهد برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس بودیم. ارزیابی شما از حضور مردم در این انتخابات و رای دادن‌ها چیست؟
در این انتخابات استقبال خوبی از سوی مردم را شاهد بودیم و آنها از ساعات اولیه صبح برای انداختن آرای خود به صندوق در مقابل شعب اخذ رای صف کشیده بودند. معتقدم نقشی که خبرگان می‌تواند برای کشورداشته باشد جایگاه والای آن را تعریف می‌کند و طبیعی است که مردم تمایل دارند که اشخاص اصلح و واجد صلاحیت را به مجلس خبرگان بفرستند. انتخاب فعلی برای مردم اهمیت زیادی دارد. همیشه باید به جایگاه انتخابات در حوزه سیاسی توجه داشت. بهترین راه تحول در جامعه همین صندوق‌های رای است. پیش از این هم اعلام شده بود وجود تنوع افکار و سلیقه‌ها میان کاندیداهای مجلس و خبرگان رهبری یکی از الزامات حضور پرشور مردم در پای صندوق رای است و مردم باز هم به شکل گسترده در پای صندوق‌های رای حاضر شدند. نکته دیگر اینکه تاثیر حضور یکپارچه شهروندان در روز جمعه می‌تواند در مشخص کردن ترکیب مجلس شورای اسلامی و خبرگان تعیین‌کننده باشد، چرا که این ترکیب انتخابی از سوی مردم، به مدت چهار سال به عنوان نمایندگان ملت در عرصه قانونگذاری و به‌منظور برنامه‌ریزی برای اداره کشور بسیار اهمیت دارد. شهروندان روز جمعه اقناع شده بودند که یک رای نیز در انتخاب فرد شایسته و اصلح برای ورود به مجلس شورا و خبرگان تاثیرگذار است. همان‌طور هم که اشاره کردم با وجود اینکه جریان اصلاح‌طلب با برخی محدودیت‌ها در این مسیر مواجه شد اما از حضور در صحنه سیاسی غافل نشد و هواداران خود را تشویق به حضور گسترده در انتخابات کرد. شهروندان و به‌ویژه افرادی که در جریان اصلاح‌طلبی تعریف می‌شوند باید بدانند این انتخابات دو نعمت برای آنها به همراه داشته است؛ نخست اینکه نسل تازه‌نفس به عرصه سیاسی کشور وارد شده است و در این انتخابات تنها شاهد حضور نیروهای سنتی نبودیم. سپس فارغ از نتیجه باید تاکید داشت که اصلاح‌طلبان در این انتخابات توانستند سازمان رای خود را در کل کشور نهادینه کنند که این یک موفقیت بود تا آنها بتوانند در انتخابات آینده از این سازماندهی استفاده کنند.
از نظر شما، چه موضوعاتی باید در اولویت‌های برنامه و طرح‌های مجلس دهم قرارگیرد؟
به نظر می‌رسد اولویت مجلس دهم را باید در زمینه اشتغال و حل مشکلات اقتصادی جامعه تعریف کرد. البته حل مشکلات اقتصادی، ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی برای جوانان در گرو وجود فضای مطلوب سیاسی است. باید شرایط به نحوی پیش رود که امکان ایجاد فضای قابل اعتماد برای افراد ایجاد شود و همچنین بتوان در گام بعدی سرمایه‌گذاران خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران کرد. اگر این دو امر محقق شود چنین سرمایه‌گذاری‌هایی به حل مشکلات اقتصادی و بهبود اشتغال در کشور کمک شایانی می‌کند ضمن اینکه در سایه رفع مشکلات اقتصادی است که سطح فرهنگی جامعه ارتقا پیدا خواهد کرد. در نهایت این امور زمانی به‌طور کامل تحقق می‌یابد که نمایندگان به دور از شعار و برخوردهای احساسی به ارائه طرح‌ها و برنامه‌هایی با پشتوانه بررسی‌های کارشناسی شده بپردازند.
در مجلس قبل شاهد بودیم که برخی تندروی‌ها سبب نارضایتی دولت و مردم شد. از دیدگاه شما چنین رفتارهایی چه ضررهایی را در ۴ سال متوجه کشور کرد؟
واقعیت این است که در چند دوره گذشته حضوربرخی افراد در مجلس و بدنه امور اجرایی البته در دولت قبل، سبب شد تا کشور متحمل خسارات و آسیب‌هایی شود. افراد دارای مشی تندروی معمولا با سر دادن شعارهایی که در راستای تضعیف دولت یازدهم بود و علاوه بر آن با تصویب قوانین بدون پشتوانه کارشناسی شده، عملکرد قابل قبولی از خود به یادگار نگذاشتند. چنین عملکردی به تشدید تحریم‌ها، محدودیت اقتصادی و مشکلاتی برای کشور در عرصه بین‌الملل منجر شد. گزارش‌های منتشر شده از اختلاس‌ها و سوءاستفاده مالی و اقتصادی صورت گرفته در سال‌های گذشته گواه این ادعاست. افرادی که بخواهند با نگاه تندروانه و به دور از منطق در اداره امور به ایفای نقش بپردازند، هزینه گزافی را بر کشور تحمیل خواهند کرد که رای مردم در روز جمعه «نه» به این تفکر بود. افراد تندرو خود را معیار حق و عدالت تلقی می‌کردند و حاضر نبودند به دیدگاه دیگر احترام بگذارند. در حقیقت آنها فضای روانی مورد خواست خود را در جامعه شکل دادند. آنها با وجود ردصلاحیت عده ای از کاندیداهای اصلاح‌طلب و معتدل اما باز هم احساس هراس وترس داشتند و همان‌طور که همگان شاهد بودند مطالب طنزآمیز حمایت انگلیس را مطرح کردند. آنها با این اتهام‌زنی‌ها به دنبال ایجاد فضای نامطلوب سیاسی و انتخاباتی در کشور هستند. شاهد بودید که برخی از آنها در مجلس نهم، خود را به عنوان معیار سنجش افراد معرفی می‌کردند و به نمایندگانی که دارای دیدگاه متفاوت با خودشان بودند هجمه می‌بردند که میانه‌روها برای بر هم نخوردن آرامش مجلس سعی کردند پاسخ درخوری به آنها ندهند و سکوت کنند.
در انتخابات اخیر که برگزار شد شاهد بودیم اصولگرایانی از جمله کاظم جلالی که مقام ارشد فراکسیون رهروان ولایت بود به لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون پیوست. دلیل این تغییر رویکرد و مهاجرت سیاسی آنها را چه می‌دانید؟
رفتار آنها طبیعی بود چرا که باید در ارزیابی رفتار این دسته از اصولگرایان که به اصلاحات پیوستند، به گذشته هم نگریست. با توجه به فضایی که در گذشته با آن مواجه بودیم، افراد واقع‌گرا مخالفان جدی دیدگاه تندروها بودند و در آن شرایط مثلا وقتی با آنها در یک مجلس حضور داشتند، توانایی مقابله و ابراز مخالفت را نداشتند اما با توجه به روزهای آخر مجلس نهم این افراد میانه‌رو فرصتی یافتند تا اعتقادات واقعی خود را به نمایش بگذارند و در نزد افکار عمومی بیان کنند که مسیر آنها از مواضع و دیدگاه تندروها هر چند نام اصولگرا داشتند، جدا بوده است. بنابراین شاهد هستیم که این افراد برای اعلام برائت از دیدگاه تندروانه به سوی اصلاح‌طلبان گرایش پیدا کردند. خوشبختانه با حضور اصولگرایان معتدل که دلسوزی خود را نشان دادند، در کنار اصلاح‌طلبان آینده سیاسی خوبی را باید پیش‌بینی کرد. امیدواریم با رای آوردن این افراد و لیست انتخاباتیشان زمینه همفکری آنها در مجلس دهم فراهم شود و طرح‌هایی را ارائه دهند که به نفع کشور و نه جریان سیاسی خودشان باشد.
با توجه به حضور گسترده مردم در انتخابات به نظر شما آرایش سیاسی مجلس آینده چگونه خواهد بود؟
جریان اصولگرا رای ثابتی دارد و در مواقعی که جریان اصلاح‌طلب مشارکت حداقلی دارند آن جریان می‌تواند پیروز انتخابات شود. همواره این طور بوده که مشارکت حداکثری مردم کفه ترازو را به نفع جریان اصلاح‌طلب تغییر می‌دهد. در این انتخابات با توجه به گزارش‌های مختلف از حضور مردم شاهد حضور گسترده مردم هستیم و خوشبختانه مردم یک مشارکت حداکثری در این انتخابات داشتند و قطعا این مشارکت حداکثری مردم موجب خواهد شد کسانی انتخاب شوند که به دلیل اینکه از آرای بیشتری برخوردار هستند مشروعیت بیشتری داشته باشند و نماینده اکثریت افکارعمومی جامعه باشند و بتوانند مطالبات واقعی شهروندان را دنبال کنند و براساس عقلانیت و کار کارشناسی بتوانند تلاش کنند مشکلات جامعه حل شود.
مشارکت گسترده مردم فارغ از نتیجه‌ای که حاصل می‌شود چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دولت محصول حضور حداکثری افراد جامعه و شهروندان است. مردم در انتخابات ۹۲ به طور گسترده حاضر شدند که نتیجه آن باعث سرکار آمدن دولت آقای روحانی بود. اگر با همین سازوکار مجلس آینده شکل بگیرد طبیعی است که این مجلس در کنار دولت زمام امور را به دست خواهد گرفت. ضمن اینکه یکی از وظایف اصلی مجلس علاوه بر قانونگذاری نظارت برکار دولت است. با انجام این نظارت واقعی باید تلاش شود همگام با دولت برنامه‌هایی برای اداره کشور وضع شود و مجلس به دولت کمک کند تا شاهد یک توسعه همه‌جانبه، متوازن و پایدار باشیم. بسیاری از مشکلات اساسی جامعه توسط اکثریت دنبال می‌شود ولی جریان اقلیت آن را مشکل ندانسته یا در مقابل آن مشکل می‌ایستد. درجریان برجام شاهد بودیم دولت به دنبال این بود که توافق صورت بگیرد. امیدوار هستیم مجلسی همگام با دولت به وجود‌ آید که روند اجرای برجام را براساس یک فضای مطلوب برای یک گشایش اقتصادی نوید دهد و به تعبیر آقای روحانی شاهد برجام‌های دیگری خواهیم بود. با کسانی که در عرصه جهانی اختلاف داشتیم در پای میز مذاکره اختلافاتمان را حل کردیم و حال باید شرایط ایجاد فرصت در فضای داخلی را فراهم کنیم و کشور بتواند از همه پتانسیل شهروندان خود فارغ از دیدگاه‌های سیاسی استفاده کند که بی‌شک توسعه کشور بدون این مورد قابل تحقق نیست، زیرا تنوع سلایق امر اجتناب‌ناپذیری است و ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که ۸۰ میلیون جمعیت مانند هم فکر و رفتار کنند لذا باید همه سلایق در توسعه کشور حضور داشته باشند. اگر در برخی کشورها توسعه ایجاد شده به این دلیل بوده که این فرصت در آنجا ایجاد شده، سلایق گوناگون به رسمیت شناخته شده و جایگاه نخبگان در مسیر توسعه تعریف شده و آنها هم سهم عمده‌ای در ارتقای کشور و بالارفتن سطح علم و تکنولوژی درعرصه جهانی ایفا می‌کنند.
به چه علت مردم در این دوره تمایل بیشتری به شرکت در انتخابات خبرگان داشتند؟
در هرحال نقشی که خبرگان می‌تواند در انتخاب رهبر نظام داشته باشد نقش بالایی است. ضمن اینکه خبرگان برای هشت سال انتخاب می‌شوند و در هر حال این نکته که مجلس خبرگان جایگاه والایی دارد، مشخص است و طبیعی است مردم تمایل دارند اشخاصی را که می‌خواهند دراین تصمیم‌گیری مهم حضور داشته باشند به مجلس خبرگان بفرستند. انتخاب فعلی برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است ضمن اینکه دیدگاه‌های خبرگان در سیاست‌گذاری کلان کشور تاثیر‌گذار است و بزرگان نظام به دیدگاه‌های آنها توجه می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر