۱۳۹۴ اسفند ۱۰, دوشنبه

پزشکیان: پرونده‌سازی برای کسی که در کرسی آزاداندیشی اسم رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق را آورده؛ چرا؟

نماینده مردم تبریز در مجلس نهم گفت: روند طی شده در تأیید صلاحیت‌ها، مقداری ذهن آدم را مشغول می‌کند.
به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در نطق میان‌دستور امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از رای نیاوردن تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نهم،‌ گفت: متأسفم از اینکه عده‌ای از برادران نتوانستند در ادامه این رقابت در مجلس حضور یابند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه روند طی شده در تأیید صلاحیت‌ها، مقداری ذهن آدم را مشغول می‌کند، گفت:‌ قضاوت باید به گونه‌ای باشد که دشمن از عدالت انسان شک نکند. ما در این جریانات طوری قضاوت و روند را قرار دادیم و افرادی را اجازه ندادیم بیایند، قانون، روند را طوری طراحی کرده بود که این عزیزان نتوانستند از حق خود دفاع کنند و تنها با نوشتن نامه، اعتراض کردند.
وی خاطرنشان کرد: خودم را جای هر کدام از این عزیزان می‌گذارم، احساس می‌کنم منصفانه نیست که آدم را محکوم کنند ولی هیچ جا وجود نداشته باشد تا جواب دهند به چه گناهی محکوم شدند و از این رقابت باز ماندند. در فرصت محدود تایید صلاحیت‌ها شورای نگهبان هم امکان بررسی ۸۰۰۰ نفر را نداشت. وقتی از بیرون نگاه می‌شود از جنبه اعتقادی جای سوال است که چرا باید عده‌ای از کاندیداها بدون آنکه بتوانند حرف خود را جایی بزنند، نتوانند به میدان رقابت بیایند و رقابت کنند. در هیچ محکمه‌ای محاکمه نشدند و در هیچ جایی حکمی بر آنها نشده اما محکوم شدند.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: قانون اساسی به همه قومیت‌ها و ملت‌ها اجازه داده است به زبان خود حرف بزنند و به زبان خود در مدرسه بنویسند اما ۳۷ سال نمی‌توانیم به زبان خود در مدرسه حرف بزنیم و بنویسیم. زبان فارسی زبان اصلی ماست ولی باید کسی که تُرک است بتواند در مدرسه خود ترکی بنویسد و ترکی حرف بزند یا کرد یا هر قومیت دیگری باید بتواند زبان خود را در مدرسه یاد بگیرد. این قانون است، نمی‌شود عده‌ای به سلیقه خود اجازه ندهند مردم به زبان خود حرف بزنند و اگر هم خواستند سخنی بگویند، به آنها گفته شود شما پان‌ترکیسم یا پان کردیسم هستید.
نماینده مردم تبریز در مجلس نهم افزود: مردم از مسئولان، قانون و حق خود را می‌خواهند. خدا من را تُرک آفریده، اینکه اینگونه خلق شده‌ام خدا را شاکرم. هیچ زبان و قومیتی نمی‌تواند خود را از من برتر بداند. همانگونه که من خود را از دیگران برتر نمی‌دانم این تقواست که پیش خداوند برتر است. پس کسی حق ندارد زبان و فرهنگ ما را مسخره کند چه از رسانه و چه از هر جای دیگر، اینکه کسی فکر کند از ما برتر و بالاتر است در هیچ ذهنی نمی‌گنجد.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم با اشاره به اختصاص کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه ها، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در دانشگاه باید کرسی آزاداندیشی ایجاد شود. کرسی آزاداندیشی، آزاداندیشی است. نمی‌شود در این کرسی، نتوانیم اسم رئیس‌جمهور گذشته یا اسم نخست‌وزیر بیاوریم و بعد بگوییم آزاداندیشی است و وقتی هم کسی اسم این‌ها را بیاورد متهم شود و برای آن پرونده درست شود. من باید بتوانم آنچه را که در دلم است بگویم. کسانی که می‌فهمند و می‌دانند این عقده‌ها و گره‌ها را باز کنند نه اینکه برای این عقده‌ها گره‌های دیگری اضافه کنند؛ باید بتوان نام این افراد را برد.
وی ادامه داد: وقتی به ما نگاه می‌کنند و می‌بینند ما اجازه حرف زدن و پخش تصویر رئیس‌جمهور اسبق را نمی‌دهیم می‌گویند این‌ها تاریخ را هم اینگونه بر ما نوشته‌اند و این قابل قبول نیست. کرسی دانشگاه باید کرسی آزاد اندیشی باشد. کرسی‌ایی باشد که مردم بتوانند در آن حرف خود را بزنند و اندیشمندان آگاهانه از آن نقد کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر