۱۳۹۴ اسفند ۸, شنبه

خرید و فروش رای در تهران، فیلتر کردن ۲۵ سایت، بازداشت ۱۶۵ نفر در استان فارس، شکستن صندوق رای در لرستان



خبرگزاری مهر - بر اساس آخرین اخبار تاکنون حدود ۷۰ تخلف انتخاباتی در کشور گزارش و برای رسیدگی به آن پرونده ویژه تشکیل شده تا خارج از نوبت رسیدگی شود.

هرچند که در بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی وظیفه پیشگیری از وقوع جرم به صورت عام با قوه قضائیه عنوان شده اما در قانون انتخابات هم این مهم تاکید و وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است.
در ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس؛ تشکیلات قضایی هر حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، با هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیات اجرایی، اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می‌دارد.
ماده ۳۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری: تشکیلات قضایی هر شهرستان یا بخش به منظور پیشگیری از وقوع جرم ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیات اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می‌دارد.
به گزارش مهر، استفاده از موقعیت شغلی برای تبلیغات انتخاباتی، استفاده از مکان‌های غیرمجاز برای تبلیغات انتخاباتی، پاره، معدوم و یا مخدوش کردن آگهی یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محلهای مجاز الصاق شده در زمان قانونی تبلیغات، تخریب و توهین به داوطلبان و تبلیغ علیه آن‌ها و جانبداری مجریان و ناظران انتخاباتی از فرد یا گروه خاص از جمله مواردی است که در قالب بخش دوم تخلفات و جرایم انتخاباتی یعنی تبلیغات و مرحله رای‌گیری قرار می‌گیرد.
این قوانین در حالی است که با ابلاغ قانون جدید پیشگیری از وقوع جرم و الزام مشارکت سه قوه در پیشگیری از جرائم باید شاهد کاهش آمار جرایم در کشور باشیم که فعلا در ابتدای راه هستیم. با این حال جرائم انتخاباتی اخیر نشان از کاهش آمار تخلفات می‌دهد اما کاندیدا‌ها همچنان باید تا بعد از اعلام نتایج انتخابات مراقب رفتار خود و هوادارانشان باشند.
بر اساس این گزارش روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های عمومی کشور آمار تخلفات انتخاباتی را تا قبل از برگزاری انتخابات اعلام کردند:
استان فارس: ۲۵ تخلف و ۱۶۵ دستگیری
علی القاصی دادستان استان فارس: ۲۵ پرونده تخلف انتخاباتی تشکیل شده و تا امروز در همین خصوص ۱۶۵ نفر دستگیر شدند و به غیر از ۱۶ نفر، سایر متهمین با قرارهای تأمین مناسب آزاد شده‌اند.
کهگیلویه و بویر احمد: تشکیل پرونده برای ۴ نفر و فیلتر ۵ سایت
حجت الاسلام غلامرضا مزارعی رئیس دادگستری کهگیلویه و بویر احمد: برای ۴ نفر از متخلفان، پرونده تشکیل شده و با افرادی که موجب اخلال در انتخابات را شدند، برخورد قضایی لازم شده است. همچنین ۵ سایت غیرمجاز تخلفات انتخاباتی مسدود شده است.
استان کرمان: تشکیل ۵ پرونده تخلفاتی و تعطیلی ۱۸ سایت خبری
دادخدا سالاری دادستان کرمان: ۳ سایت غیرمجاز به صورت داوطلبانه تعطیل شده و تعداد ۱۸سایت فاقد مجوز هم به دلیل عدم رعایت قوانین و عدم تعهد تعطیل شده‌اند. به ۱۱سایت هم تذکرات قانونی لازم داده شد که منجر به حذف مطالب خلاف قانون از روی این سایت‌ها متخلف شده است و در ‌‌نهایت ۵ فقره پرونده با موضوع جرائم انتخاباتی در فضای مجازی در دادستانی کرمان تشکیل گردیده است.
استان بوشهر: تخلفی گزارش نشده است
علی جمادی رئیس کل دادگستری استان بوشهر: همه تخلف‌هایی که تا امروز گزارش شده است در حد تشکیل پرونده نبوده و با تذکر و توجیه افراد و متخلفان حل شده است.
استان اصفهان: تشکیل ۳ پرونده تخلفاتی
احمد خسروی وفا رئیس کل دادگستری استان: ۳ پرونده با موضوع تبلیغات زودهنگام در دستگاه قضایی استان ثبت شده و موارد دیگر با تذکرات لازم حل و فصل و منتهی به تشکیل پرونده قضایی نشده است.
رفسنجان: هنوز جرمی گزارش نشده است
رئیسی‌نژاد دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان: تاکنون هیچ گونه جرم انتخاباتی در شهرستان رفسنجان گزارش نشده اما فضای انتخاباتی رفسنجان توسط دادستانی این شهرستان به دقت رصد می‌شود و با تخلفات و جرائم انتخاباتی به سرعت، دقت و قاطعانه برخورد می‌شود.
استان خراسان شمالی: تشکیل ۱۰ پرونده تخلفاتی
حجت الاسلام نورالله قدرتی رئیس دادگستری حراسان شمالی: تا کنون ۱۰ پرونده تخلفات انتخاباتی در استان خراسان شمالی تشکیل شده و به تمام پرونده‌های تخلفات انتخاباتی رسیدگی خواهد شد و پرونده‌ای بایگانی نمی‌شود.
استان آذربایجان شرقی: تشکیل ۳ پرونده تخلف و ۵۰ مورد تذکر
رضا مسعودی فر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی: تشکیل سه پرونده با موضوع تخلفات انتخاباتی در سه شهرستان این استان ثبت شده که این ۳ پرونده با موضوعات نشر اکاذیب در فضای مجازی، تهمت و افترا، تخریب و تبلیغات زود هنگام نامزدهای انتخاباتی تشکیل شده و در دست بررسی است. همچنین از طریق ستاد پیشگیری از وقوع جرم بالغ بر ۵۰ مورد تذکر به نامزدهای انتخاباتی داده شده است که تاثیر فراوانی در پیشگیری از تخلفات انتخاباتی داشته است.
محسنی اژه‌ای: تخلفات ار مرز ۵۰ تا ۶۰ مورد گذشته است
به گزارش خبرنگار مهر این آمار در حالی است که حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته اعلام کرد: در هفته اخیر تعداد تخلفات نسبت به هفته‌های قبل بیشتر بوده است و به طور کلی تخلفات از مرز ۵۰ الی ۶۰ مورد گذشته است اما هیچ کدام مورد عمده‌ای نبوده و در کشور پهناوری مثل ایران این مقدار تخلف زیادی نیست و عمده آن‌ها در فضای مجازی رخ داده است.
استان خراسان رضوی: تشکیل ۳ پرونده تخلف انتخاباتی
حجت الاسلام علی مظفری رئیس دادگستری خراسان رضوی: تشکیل ۳ پرونده تخلف انتخاباتی در استان داشته‌ایم و خوشبختانه با فعال بودن ستاد پیشگیری و جلسات متعدد در کمیته تخصصی تخلفات انتخاباتی بسیار کم بوده است و در حال حاضر امنیت بسیار مناسبی دراستان برقرار است.
استان هرمزگان: تشکیل ۱۲ پرونده تخلف انتخاباتی و فیلتر شدن ۲ سایت
حجت الاسلام صادق اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان: ۱۲ پرونده تخلفات انتخاباتی در استان هرمزگان تشکیل شده است. همچنین ۲ سایت غیرمجاز فعالیت انتخاباتی در سطح استان مسدود شد.
استان گلستان: تشکیل ۳ پرونده تخلف انتخاباتی
هادی هاشمیان رئیس دادگستری گلستان: تشکیل ۵ پرونده تخلف انتخاباتی داشته‌ایم و دستگاه قضایی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی رسیدگی خواهد کرد.
استان کرمانشاه: تخلفی گزارش نشده است
محمد رضا عدالتخواه رئیس دادگستری استان کرمانشاه: پرونده تخلف انتخاباتی هنوز گزارش تشکیل نشده است.
استان تهران: گزارش خرید و فروش آراء در تهران
غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران: هم در عرصه تبلیغات و هم در برگزاری انتخابات گزارش‌هایی برای خرید و فروش آراء به صورت متفرقه واصل شد که به همه واحدهای قضایی ابلاغ کردیم که به صورت تمام وقت تا پایان انتخابات گزارش‌ها را رصد و رسیدگی کنند. قطعا تخلفات انتخاباتی به صورت فوق العاده و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
استان لرستان: ۵ نفر دستگیر شدند/ یک صندوق ابطال شد
جعفر بدری رئیس کل دادگستری لرستان: قبل از شروع تبلیغات حدود ۱۰۰ مورد تخلف گزارش شد که با اقدامات پیشگیرانه منتهی به تشکیل پرونده نشد و در‌‌ همان ساعات اولیه این تخلفات کنترل شد تا لطمه‌ای به روند برگزاری انتخابات وارد نشود. اما روز جمعه (روز انتخابات) ۵ نفر به دلیل اخلال در نظم انتخابات بازداشت شدند که پرونده‌ آن‌ها در دادسرا در حال رسیدگی است. تخلف چهار نفر از این اخلالگران در رابطه با تبلیغات غیرقانونی در حین برگزاری انتخابات بود که پرونده برای آن‌ها تشکیل شده و تحقیقات مقدماتی در حال انجام است. تخلف نفر پنجم هم به دلیل اخلال در نظم انتخابات بود. این فرد شرور در یکی از روستاهای شهرستان کوهدشت به طرفداری از یکی از کاندیدا در نظم شعبه اخذ رای اخلال ایجاد کرد و بر اثر اختلافی که شکل گرفت یک صندوق رای شکسته شد و آرای آن باطل شد و این شخص نیز اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر