۱۳۹۴ اسفند ۸, شنبه

تبریک و تشکر تاج‌زاده از مردم، هنرمندان، نویسندگان و دانشگاهیان؛ می‌دانستم که پیروزیم



 سیدمصطفی تاج‌زاده زندانی سیاسی محبوس در انفرادی زندان اوین که قرار بود اردیبهشت ماه سال ۹۵ پس از ۷ سال اسارت از زندان آزاد شود، به چهار ماه حبس دیگر محکوم شد.
فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج‌زاده با اعلام این خبر، در گفت‌وگو با کلمه می‌گوبد: آقایان سپاه تمام تلاش خود را به کار بردند تا صدای تاجزاده را خاموش و رابطه او را با مردم قطع کنند، اما نه تنها صدایش خاموش نشده بلکه صدایش رساتر و بلندتر شده و همانطور که خود آقای تاجزاده می‌گوید زندان تریبونی شده تا صدای خود را به مردم برساند.
او با هشدار به اینکه مردم این رفتارهای کینه توزانه را نمی پسندند، یادآور شد که امروز زمانی است که می‌توانند با مردم آشتی کنند، زیرا این رفتارها فقط باعث زیاد شدن فاصله شان با مردم خواهد شد.
همسر این زندانی سیاسی سبز از ملاقات امروز خود با تاج‌زاده می‌گوید. اینکه از نظر معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی نفس حضور و مشارکت گسترده مردم و همراهی گروه های مختلف از جمله هنرمندان و نویسندگان و دانشگاهیان حائز اهمیت است. و اینکه از همسرش خواسته تا از مردم و همراهی گروه های مختلف از جمله هنرمندان و نویسندگان و دانشگاهیان تشکر شود. تاج‌زاده در ملاقات امروز خود ابراز خوشحالی کرده است که مردم بار دیگر با مشارکت گسترده خود به اصلاح طلبان اعتماد کردند و به آنها رای دادند.
محتشمی‌پور همچنین با اشاره به حضور مردم در روز انتخابات تاکید می‌کند: خواست اصلی مردم رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی است، این خواست مردمی است که بزرگواری و متانت خود را در پای صندوق های رای نشان دادند که چقدر آرام و مدنی آرا خود را به صندوق ها ریختند.
متن گفت‌وگوی خبرنگار کلمه با فخرالسادات محتشمی‌ور، همسر سیدمصطفی تاج‌زاده را با هم می‌خوانیم:
خانم محتشمی پور لطفا در خصوص حکم جدیدی که برای آقای تاجزاده صادر شده صحبت کنید؟
هفته گذشته یک حکم چهار ماه برای آقای تاجزاده صادر کردند و امروز در ملاقات خبر آن را به من دادند.
این حکم در رابطه با چه اتهام و پرونده ای صادر شده است؟
مرداد ماه امسال سه روز مرخصی به آقای تاجزاده داده بودند، معمولا زمان مرخصی که به پایان می رسد از دادستانی تماس می گیرند همانطور که قبلا از بازجوهای سپاه تماس می گرفتند و از او می خواستند به زندان برگردد. اما در مرخصی مرداده ماه هیچ تماسی گرفته نشد و هفته بعد از مرخصی هم تماسی نگرفتند. تا اینکه یک تماس ناشناسی گرفته شد مبنی بر اینکه آقای تاجزاده در غیبت هستند و باید به زندان برگردند. من اعتنا نکردم زیرا باید از یک مرجع رسمی و از تلفن مشخص که قبلا تماس می گرفتند باشد. از برخی مقامات هم پیگیری کردم و آنها هم گفتند باید مشخص باشد از کجا با شما تماس می گیرند و به این تلفن های ناشناس اعتنا نکنید. تا اینکه فردای آن روز از دادستانی تماس گرفتند که ایشان در غیبت هستند و باید به زندان برگردند گفتم پس چرا تا الان تماس نگرفته اند که پاسخی ندادند. یعنی مرخصی ایشان که سه روزه بوده تا مدت دوازده روز هیچ تماسی برای اینکه مرخصی‌شان تمام شده و باید برگردند با ما نداشتند.
در مورد علت عدم اعمال ماده ۱۳۴ پیگیری کرده اید؟
اتفاقا وقتی از دادستانی تماس گرفتند در مورد علت عدم اعمال ماده ۱۳۴ سوال کردم گفتند آن مسئله را جداگانه بحث می کنیم و مرخصی ایشان سه روزه بوده و باید برگردند. وقتی هم که تماس نگرفتند ما فکر کردیم این ماده که عبارت از کاهش حکم ها است و در مورد اکثریت قریب به اتفاق زندانیان اعمال شده در مورد ایشان اعمال شده است اما در مورد آقای تاجزاده که باید اردیبهشت سال گذشته باید آزاد می شدند این ماده اعمال نشده است. حتی آقای عارف وقتی به ملاقات همسرم در سه روز مرخصی آمده بودند عکسی گرفتند و آن عکس را در اینستاگرام خودشان گذاشته بودند و نوشته بودند که به نظر می آید ماده ۱۳۴ در مورد آقای تاجزاده اعمال شده و ما یقین کردیم که ایشان آزاد شده اند.
آقای تاجزاده تصمیم داشتند هفته بعد از آن بروند و وسایل خود را از زندان تحویل بگیرند. بعضی ها هم می گفتند این تله است تا پرونده جدیدی برای ایشان باز کنند که ما زیاد جدی نگرفتیم. بعد از اینکه به زندان برگشتند هفته بعدش یک احضاریه برایشان آمد و وقتی به دادگاه رفته بودند، به ایشان گفتند که غیبت کرده است و آقای تاجزاده هم گفته بودند که کل حبسشان غیرقانونی است و احضاریه و بحث آنها را به رسمیت نمی شناسد و به انفرادی برگشته بودند. دو بار دیگر احضاریه به دادگاه برایشان آمده بود که به همان دلایلی که اعلام کرده بودند به دادگاه نرفتند. از طریق وکیل پیگیری کردیم که و مشخص شد احضاریه ها برای غیبت ایشان است.
مانند احکام قبلی اعتراضی به حکم نخواهند کرد؟
در هر حال آقای تاجزاده از سال ۸۸ نسبت به تمام اقدامات غیرقانونی که به او وارد شده معترض هستند. در اولین دادگاهی که برای ایشان تشکیل شد دفاع نکردند و در مورد علتش هم گفتند تا آقای جنتی محاکمه نشود به دلیل شکایتی که از ایشان کرده ام و این موضوع را بی عدالتی و نابرابری می دانم دفاع نمی کنم. در دادگاه بعدی هم که (ظاهرا سپاه می خواهد ایشان را در زندان نگه دارد) اصلا مراجعه نکردند و قاضی مقیسه هم خیلی عصبانی بود که چرا ایشان به دادگاه نمی روند و آقای تاجزاده هم پاسخ داده بودند که کل ماجرای اسارت و بازداشتش غیرقانونی است و در دادگاه شرکت نمی کند. الان هم طبیعی است که بخاطر اینکه غیبت داشته اند که همانطور که گفتم تماسی گرفته نشده بود در دادگاه شرکت نمی کنند و مانند بقیه موارد که حکم دادند و اعتراض نکرد به این حکم هم اعتراض نمی کند.
نکته قابل توجه این است که طبق قانون معادل و یا دو برابر میزان غیبت حکم می دهند اما برای آقای تاجزاده چهار ماه حکم داده اند.
به نظر شما چه هدفی از صدور این احکام و نگه داشتن آقای تاجزاده دنبال می شود؟
نزدیک هفت سال است که همسر من را در زندان نگه داشته اند یعنی از مردادماه سال ۸۹ ایشان در انفرادی هستند بجز مقاطع کوتاه یک ماه و دو ماه که با دو و سه نفر در سلول بودند. اقتدارگرایان و آقایان سپاه تمام تلاش خود را به کار بردند تا صدای تاجزاده را خاموش کنند و رابطه او را با مردم قطع کنند اما متوجه شدند که در هدفی که بدنبالش بودند موفق نیستند یعنی نه تنها ارتباط تاجزاده با مردم قطع نشده بلکه این ارتباط مستحکم تر هم شده است. نه تنها صدایش خاموش نشده بلکه صدایش رساتر و بلندتر شده است و همانطور که خود آقای تاجزاده می گفتند زندان تریبونی شده تا صدای خود را به مردم برساند. امیدوارم آقایان عقلانی رفتار کنند و متنبه شوند که این رفتارهایشان فقط باعث زیاد شدن فاصله شان با مردم خواهد شد. مردم این رفتارهای کینه توزانه را نمی پسندند و الان زمانی است که با مردم آشتی کنند. مردم در دو انتخابات اخیر با وجود تمام محدودیت هایی که اعمال شد، پاسخ آنها را داده اند.
خواست اصلی مردم رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی است، این خواست مردمی است که بزرگواری و متانت خود را در پای صندوق های رای نشان دادند که چقدر آرام و مدنی آرا خود را به صندوق ها ریختند. توصیه من به آقایان سپاه و قوه قضاییه این است که رفتار غیرعقلایی که در مورد آقای تاجزاده و سایر زندانیان سیاسی اعمال می کنند را تغییر دهند و به خود بیایند زیرا در این صورت است که به دامن مردم بازخواهند گشت. آقای تاجزاده صرفا بخاطر زبان نقادش در زندان است در حالیکه تمام حکومت ها به منتقدین منصف و مشفق نیاز دارند تا آنها را از کج روی و انحراف بازدارند. این ظلم نه تنها به آقای تاجزاده است بلکه ستمی به خانواده ایشان یعنی پدر و مادر بیماری که حتی قادر نیستند به ملاقات بیایند و دخترانش که از این دوری رنج می کشند است. واقعا در تعجب هستم از بزرگانی که شاهد این ظلم هستند و اجازه می دهند این رفتار ظالمانه استمرار پیدا کند. امیدوارم با اعمال و اجرای قانون آقای تاجزاده را به خانواده و به جامعه و مردمی که به او محبت دارند و هر لحظه ما را شرمسار می کنند برگردانند.
آقای تاجزاده روز جمعه رای دادند؟
همانطور که ایشان قبلا هم اعلام کرده بودند به لیست امید یعنی به لیست ائتلاف اصلاح طلبان رای خواهند داد، روز جمعه هم رای خود را دادند. هفته قبل هم در ملاقات گفتند خیلی از افرادی که در لیست هستند را نمی شناسند اما به بزرگانی که این لیست را بستند اعتماد می کنند و از آن لیست حمایت می کنند. آقای تاجزاده می گفتند که سال ۹۲ همه را به شرکت در انتخابات و رای به آقای روحانی دعوت کرده اند و آقایان عصبانی شده اند و یکسال حکم دادند اما حالا با وجود اینکه همه را دعوت به شرکت در انتخابات و رای به لیست امید کرده اند فقط چهار ماه حکم داده اند این نشان می دهد که آقایان خیلی پیشرفت کرده اند! البته تلقی ایشان این است که ممکن است این حکم سیاسی نباشد اما اگر واقعا این حکم اجرا شود، نشان دهنده بغض و کینه ای است که نسبت به رفتار مدنی آقای تاجزاده دارند اما اگر آقایان در رفتار خودشان تجدیدنظر کنند و ماده ۱۳۴ را هر چه سریعتر در مورد آقای تاجزاده اعمال کنند و ایشان را آزاد کنند نشان می دهد که حکم سیاسی نبوده و رفتار عاقلانه ای را در پیش گرفته اند.
در ملاقاتی که امروز با آقای تاجزاده داشتید از میزان مشارکت مردم و نتایج انتخابات خبر داشتند؟
قبل از ملاقات امروز روزنامه های صبح را خوانده بودند. در هر حال ایشان معتقد هستند که نفس ائتلاف اصلاح طلبان بسیار مهمتر از نتیجه انتخابات برایشان است. سال ۹۲ هم ایشان تاکید داشتند که خود “ائتلاف” پیروزی است. امروز هم می گفتند که هرچند اطمینان داشتند که اگر اصلاح طلبان ائتلاف کنند حتما به پیروزی می رسند اما در دو روز گذشته وقتی عملکرد صدا و سیما را دیدند یقین پیدا کردند که لیست اصلاح طلبان در صدر است، برای اینکه صدا و سیما نهایت بی تقوایی و بی اخلاقی را در عدم رعایت بی طرفی داشته و عصبانیت و آشفتگی آن گویای این موضوع است که نظرسنجی هایشان نشان داده که اصلاح طلبان در صدر هستند تا جاییکه کارشناس آورده بودند و اصل نظرسنجی ها را نفی می کردند. آقای تاجزاده روی نتایج رضایت داشتند از این منظر که معتقدند هر چقدر از اصلاح طلبان که وارد مجلس شود ارزشمند است. چراکه انتظار یک مجلس صددرصد اصلاح طلب را بخاطر ردصلاحیت های گسترده اصلاح طلبان نداشتند و از همین رو هر اصلاح طلبی که به مجلس راه پیدا کند در حقیقت اصلاح طلبان یک گام پیش رفته اند و پیروزی را بدست آورده اند. بنابراین نفس حضور و مشارکت گسترده مردم و همراهی گروه های مختلف از جمله هنرمندان و نویسندگان و دانشگاهیان برایشان حائز اهمیت بود و از من خواستند از تک تک عزیزان تشکر کنم. البته گفتند که فقط نام افرادی را که در روزنامه ها دیده اند و قطعا هستند افرادی که نامشان در رسانه ها نبوده و مشارکت داشتند و از همه مردم بخاطر این حضور تشکر کردند که یکبار دیگر با مشارکت گسترده خود به اصلاح طلبان اعتماد کردند و به آنها رای دادند.
در واقع مردم پاسخ کسانی را که به خواست آنها دهن کجی کردند، به نظرات مراجع بی احترامی کردند و برخلاف قانون افرادی مانند آقای سید حسن خمینی و منصوبان امام خمینی و افراد واجد شرایط دیگر را ردصلاحیت کردند را در پای صندوق های رای دادند و آنها را ردصلاحیت کردند. اینکه آقایان هاشمی و روحانی در صدر هستند و آقای جنتی و یزدی در پایین هستند خود گویای نظر و خواست مردم است. حتی آن طرف تمام قوای خود را بکار برد که اینها (آقای جنتی و …)را وارد مجلس خبرگان کنند و از هیچ چیز فروگذار نکردند اما در این شرایط نابرابر، مردم به پای صندوق های رای رفتند و همین آرا پایین آنها نشان از ردصلاحیتشان توسط مردم دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر