۱۳۹۴ اسفند ۱۰, دوشنبه

هتک حرمت آخرین جم‌خانه اقلیت یارسان در استان کرمانشاه


tohin be yarsan

 آخرین جم‌خانه پیروان آیین یارسان (اهل حق) در شهرستان اسلام آباد غرب (شاه آباد) هدف حمله گروهی از افراد تندروی مذهبی قرار گرفت. جم‌خانه به محل نیایش پیروان این آیین گفته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از پایگاه خبری-تحلیلی روژ، روز هشتم اسفند، چند صد نفر که خود را “شیعیان پیرو ولایت” می‌خواندند، به تنها جم خانه باقی‌ مانده پیروان آیین یاری در شهرستان اسلام آباد (شاه آباد) در استان کرمانشاه حمله ور شده و با سنگ و چوب شیشه‌های آنجا را شکسته و به ساختمان و تاسیسات آنجا آسیب‌هایی‌ وارد کردند.
در این گزارش آمده است، این افراد از حمایت نیروهای امنیتی و ماموران پلیس حاضر در محل بر خوردار بوده اند و با سر دادن شعار‌هایی‌ علیه شهروندان یارسان، فریاد سر داده اند که” این فرقه ضاله نابود باید گردد”.
همزمان با حمله به جم خانه اسلام آباد، این افراد شماری از شهروند یارسان را که به حمله این افراد اعتراض می کردند، مورد ضرب و شتم قرار داده اند.
به گفته شاهدان حاضر در محل، این افراد به طور آزادانه در سطح شهر جولان می‌دادند و به صورت گسترده ای در سطح شهر، به پیروان آیین یاری هتک حرمت کرده اند.
تا پیش از وقوع انقلاب در ایران در سال ۱۳۵۷، شمار زیادی از شهروندان یارسانی، ساکن شهراسلام آباد بوده اند.
با استقرار جمهوری اسلامی، شمار زیادی از این شهروندان به دلیل آزار و اذیت های صورت گرفته توسط عوامل جمهوری اسلامی و مسلمانان افراطی شیعه و سنی از این منطقه به اقلیم کُردستان مهاجرت کردند. همچنین اکثر جم خانه‌های این شهر نیز توسط این افراد تخریب شد.
گفتنی است طی خرداد تا مرداد ماه ۱۳۹۲ سه تن از پیروان آیین یارسان به نام های حسن رضوی، نیکمرد طاهری و محمد قنبری در اعتراض به تبعیض و رفتارهای توهین آمیز علیه این اقلیت، اقدام به خودسوزی کردند، این حرکت پس از آن انجام گرفت که سبیل یک زندانی یارسانی به نام کیومرث در زندان همدان به زور تراشیده شد، این اقدام، توهین به آداب و رسوم پیروان این کیش به شمار می‌رود.
پس از این واقعه، یکی از جوانان یارسانی همدان به نام حسن رضوی، به نشانه اعتراض در مقابل فرمانداری همدان اقدام به خودسوزی کرد که بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی چندین روز بعد در بیمارستان درگذشت. در بامداد چهاردهم خرداد همان سال، یکی دیگر از پیروان یارسان به نام نیکمرد طاهری در برابر دوربین، خود را آتش زد و ساعتی بعد جان باخت.
اهل حق یا یارسان، آیینی است با مناسک عرفانی که جمعیت آنان در ایران حدود دو میلیون تن براورد می شود و بیشتر در مناطق غرب و شمال غرب ایران سکونت دارند.
جم‌خانه نیایشگاه و محل گرهمایی مردم یارسان (اهل حق) است. آئین و نذر و نیازهای مردم به همراه مراسم فاتحه خوانی برای در گذشتگان در این مکان تشکیل می‌شود. مراسم عبادی پیروان یاران آیین جم نامیده می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر