۱۳۹۶ خرداد ۲۱, یکشنبه

نامه دو زندانی عقیدتی به موگرینی ؛ شکایت از تبعیض علیه اهل سنت در ایران



دو زندانی عقیدتی اهل سنت محبوس در زندان اردبیل، با نگارش نامه‌ای سرگشاده به نماینده عالی اتحادیه اروپا خواستار توجه بین‌المللی به اقلیت اهل سنت در ایران شدند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علی پژگل و نوراحمد حسن زهی ، دو زندانی عقیدتی که با محکومیت ۴۰ سال حبس تعزیری به صورت تبعید در زندان اردبیل دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند ، طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به فدریکا موگرینی با عنوان « جامعه اهل سنت ایران را دریابید » خواستار توجه جامعه جهانی به وضعیت اقلیت اهل سنت در ایران شدند.
علی پژگل، ۳۵ ساله و از اهالی شهرستان بندرخمیر هرمزگان از ۱۹ سالگی در زندان به سر می‌برد. او در این نامه اتهامات خود را «غیرواقعی» خوانده و گفته که وزارت اطلاعات او را بازداشت کرده و دادگاه حکم حبس ۱۶ ساله برای او صادر کرده است. نوراحمد حسن زهی ۳۱ ساله نیز نوشته که در ۲۴ سالگی و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. هر دو در زندان اردبیل در تبعید به سر می‌برند.
رادیو زمانه در این خصوص گزارش کرد، این دو زندانی از تبعیض نظام‌مند و سرکوب علیه اهل سنت در ایران به شدت انتقاد کرده‌اند و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را به پخش برنامه‌هایی برای تخریب چهره اهل سنت متهم کرده‌اند. آنها همچنین نسبت به فقر و محرومیت در مناطق سنی‌نشین ایران، به‌خصوص در سیستان و بلوچستان اعتراض کرده‌اند و حکومت ایران را به «ترور» برخی علمای اهل سنت متهم کرده‌اند.
آنها در انتهای نامه از فدریکا موگرینی خواسته‌اند که «اقلیت مظلوم اهل سنت ایران» را دریابد و حکومت ایران را به «تغییر در برخی رویه‌های خود» مجاب کند.
برخی دیگر از زندانیان اهل سنت از استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان در زندان اردبیل در تبعید محکومیت خود را می‌گذرانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر