۱۳۹۵ دی ۱۲, یکشنبه

ایقان شهیدی پس از پنج سال از زندان رجایی شهر آزاد شد

عکس ‏‎Bahainews‎‏
به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز ایقان شهیدی از فعالین حق تحصیل پس از گذراندن دوران محکومیت خود در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۵ از زندان رجایی شهر آزاد شد.
بنابرگزارش مجموعه خبری بهایی نیوز ایقان شهیدی پس از شرکت در کنکور سال ۱۳۸۵ به دلیل نقض در پرونده محروم از تحصیل شد.این شهروندان محروم از تحصیل در تاریخ ۱۱اسفند ماه ۱۳۸۸ به همراه تعدادی از فعالان حقوق بشر در کرمانشاه بازداشت و به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شد و در ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ با قرار وثیقه۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. ایقان در دادگاه بدوی به اتهام " عصویت در گروهک غیرقانونی کمیته حق تحصیل ، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و عضویت در جامعه بهایی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به پنج سل حبس تعزیری محکوم شد و این حکم مجدد در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی موحد تائید شد.
ایقان شهیدی در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم ۵ ساله به زندان رجایی شهر فراخوانده شد و تا به امروز دوران محکومیت خود را طی کرد.
این شهروند بهایی پیشتر در تاریخ ۶مرداد ماه ۱۳۹۳ برای ۶ روز به مرخصی آمده بود.
ایقان شهیدی متولد ۱۷ تیرماه ۱۳۶۷ و ساکن کرمانشاه می باشد .
.به گفته بعضی از منابع دست کم صدهزار شهروند بهایی پس از انقلاب تاکنون از ادامه تحصیل محروم شده اند
طی ماههای اخیر بیش از دو هزار شهروند بهایی در نامه ی به حسن روحانی خواستار بهبود شرایط تحصیل برای بهائیان در ایران داشته اند که مجموعه بهایی نیوز آن را منتشر کرده است.پس از انقلاب اسلامی در ایران تا به امروز بیش از صدهزار شهروند بهایی از ادامه تحصیل منع شده اند.
محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.
محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر