۱۳۹۵ دی ۱۲, یکشنبه

با رضایت اولیای دم؛ هیمن اورامی نژاد، کودک مجرم سنندجی از اعدام نجات یافت



 صبح روز جاری، هیمن اورامی نژاد کودک مجرمی که در زندان سنندج نگهداری می شود، با بخشش و رضایت اولیای دم، پای چوبه دار از اعدام نجات پیدا کرد. قرار است فردا دوشنبە ۱۳ دی ماه، مردم شهر سنندج با حضور در بهشت محمدی گور فرزند اولیای دم را گلباران کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز ۱۲ دی ماه ۹۵، هیمن اورامی نژاد، متهم به قتل در ۱۷ سالگی با رضایت پدر مقتول و در آستانه اجرای حکم بخشیده شد و از طناب دار رهایی یافت.
سیمین چایچی، یکی از فعالین اجتماعی و عضو «شورای مردمی کمپین بخشش» که در این زمینه فعالیت شایانی داشته، به گزارشگر هرانا تاکید کرد: “در ادامە ی تلاش برای بخشش قصاص ازطرف فعالین اجتماعی، پس از مدتها تلاش و رایزنی بامداد امروز سومین مورد عفو در پای چوبە دار در شهر سنندج بە انجام رسید. هیمن اورامی نژاد شش سال پیش درسن هفدە سالگی پویا ابوالقاسمی جوان نوزدە سالە را بە قتل میرساند. دراین مدت تلاش های زیادی برای گرفتن رضایت از پدر مقتول صورت گرفت. در این میان، نقش فعالین کارگری، معتمدین شهر، فعالین مدنی و دوستان خانوادە پویا چشمگیر و تاثیر گذار بود.”
خانم چایچی تصریح کرد: “شورای مردمی کمپین بخشش، مانند موارد مشابە، در سازمان دهی فعالیت ها نقش مهمی داشتند.”
این شورا که بە زودی رسما برنامەهای خود را اعلام مینماید، از اعضای زیر تشکیل شده است:
۱_سیمین چایچی
۲_سهراب جلالی
۳_فایق تاشان
۴_فرخ لقا معتمد وزیری
۵_مطفر صالح نیا
۶_مختار زارعی
۷۷_دلیر اسکندری

این عضو «شورای مردمی کمپین بخشش» خاظرنشان کرد: “بامداد امروز پدر داغدار پویا ابوالقاسمی، علیرغم فشارهای روانی و اندوە از دست دادن تنها فرزنش، طناب دار را از گردن هیمن اورامی نژاد بیرون آورد.”

وی در پایان افزود: “قرار است فردا روز دوشنبە مردم شهر سنندج با حضور در بهشت محمدی گور پویا را گلباران کنند.”
هیمن اورامی نژاد متولد اردیبهشت ۱۳۷۳، متهم است در اسفندماه ۱۳۹۰ و در سن هفده سالگی طی یک درگیری در شهر سنندج جوان دیگری را به قتل رسانده است.
پیش از این یک منبع نزدیک به این زندانی این خبرگزاری گفته بود: “هیمن درحالی که کمتر از ۱۸ سال داشت در حکمش تایید رشد عقلی تنها با چند سئوال ساده‌ی پزشکی قانونی درج شد و دیگر او را برای آزمایشات تخصصی نفرستادند. حکم قصاص در دیوان‌عالی کشور تایید شد و درحال حاضر در اجرای احکام زندان است و هر روز امکان انتقال او برای اجرای حکم اعدام وجود دارد.”
طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، هرگاه افراد کمتر از هیجده سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، به قصاص محکوم نمی شوند.
چندی پیش حکم اعدام سیاوش محمودی، دیگر کودک-مجرم متهم به قتل در زندان سنندج در دیوان‌عالی کشور به ۵ سال حبس و پرداخت دیه کامل تقلیل یافت.
شایان ذکر است، سازمان عفو بین الملل در فرودین ماه سال جاری طی بیانیه‌ای نسبت به اعدام قریب  الوقوع «هیمن اورامی نژاد» هشدار داد و خواستار توقف این حکم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر