۱۳۹۵ دی ۱۲, یکشنبه

گزارشی از وضعیت هفت زندانی سیاسی و عقیدتی در اعتصاب غذا


گزارشی از وضعیت هفت زندانی سیاسی و عقیدتی در اعتصاب غذا

 تعداد هفت تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان های ایران در اعتصاب غذا بسر می برند که اعتصاب غذای بلند مدت حداقل دو تن از این زندانیان باعث بوجود آمدن نگرانی های زیادی در مورد وضعیت سلامت جسمانی آن ها شده است.
مختصری از گزارش وضعیت جسمانی این هفت تن را در زیر می خوانید:
آرش صادقی، زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین پس از گذشت ۷۰ روز از اعتصاب غذا در وضعیت وخیم جسمانی بسر می برد. این فعال سیاسی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی با مشکلاتی از جمله، بالا آوردن مقطعی لخته خون،  پوسته پوسته شدن پوست بدن به علت  فقر شدید ذخایر غذایی، مشکلات کلیوی و معدوی، تپش قلب و تنگی نفس، افت فشار، لاغری مفرط و کاهش وزن شدید (۱۹کیلو)، غلظت خون بالا و خطر ایست قلبی، حالت تهوع، بی خوابی روبروست و رنج می برد.
اعتصاب غذای آرش صادقی که از چهارم آبان ماه سال جاری آغاز شده است، در پی اعتراض به حکم صادره برای همسرش گلرخ ابراهیمی، شیوه اجرا و پرونده سازی غیرقانونی در خصوص وی صورت گرفته است.
لازم به یادآوری است که بیش از دو ماه پیش در تاریخ سوم آبان ماه سال جاری نیروهای امنیتی بدون همراه داشتن احضاریه کتبی و حکم قانونی، همسر آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی را برای گذراندن دوران محکومیت ۶ ساله، بازداشت و به زندان منتقل کردند.
صدور حکم ۶ سال زندان برای خانم ابراهیمی در خصوص اتهام “توهین به مقدسات” و نوشتن یک “داستان خیالی” که تا کنون منتشر نشده با موضوعیت سنگسار است.
طی روز های گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس نیز خواستار رسیدگی به وضعیت آرش صادقی شده اند.
محمد علی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، زندانی سیاسی بند دو-الف زندان اوین است که ۹۶ روز از اعتصاب غذای وی می گذرد. طاهری در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروط و عدم رسیدگی قانونی به پرونده خود از تاریخ چهارشنبه ۷ مهرماه سال جاری در اعتصاب غذا بسر می برد.
محمدعلی طاهری بنیان گذارعرفان کیهانی یا حلقه در ایران است که ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۰ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به‌ اتهام توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع، استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس)، ضالّه بودن کتب و آثار، به پنج سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
افساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد، دیگر اتهام طاهری است.
علی شریعتی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین در حالی وارد شصت و دومین روز از اعتصاب غذای خود می شود که به خاطر شرکت در تجمع اعتراضی مقابل مجلس علیه اسیدپاشی‌ به زنان در اصفهان تحت تعقیب قرار گرفته بود به اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور و نگهداری ماهواره به پنج سال زندان محکوم و روز ۱۰ آبان‌ماه سال جاری بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.
شریعتی از بدو ورود به زندان در اعتراض به اجرایی شدن حکم زندانش اعتصاب غذا کرد و اعلام کرد تا رسیدن به خواسته خود که همان آزادی است، دست از اعتصاب نخواهد کشید. این زندانی سیاسی در هشتمین روز اعتصاب، اعلام اعتصاب غذای خشک کرد اما با وخامت حالش دوباره به اعتصاب غذای تر بازگشت.
او در نامه‌ بازگشت به اعتصاب غذای تر خبر داد که در مدت اعتصاب غذای خشک هفت بار بیهوش و چند بار به بیمارستان اعزام شده است و یک بار هم ایست تنفسی را تجربه کرده است. علی شریعتی که از ۲۱ آبان ماه به بهداری زندان اوین منتقل شده و بدون حق دسترسی به تلفن در آن‌جا محبوس شده است روز پنجم دی ماه در پی وخامت حالش به بیمارستان اعزام اما برای شکسته نشدن اعتصابش اجازه اقدام پزشکی نداده و بدون برخورداری از درمان به بهداری زندان بازگردانده می‌شود.
حسن رستگاری مجد شهروند ترکیه‌ای ایرانی، زندانی سیاسی دیگری است که  بیش از یک ماه است که در اعتصاب غذا به سر می برد. این زندانی از تاریخ ۱۳ آذرماه در اعتصاب غذاست و از روز سوم اعتصاب غذا به سلول انفرادی منتقل شده است.
این زندانی ۴۳ ساله، در تاریخ ۵ آبان ماه سال ۱۳۹۳ پس از حضور در تجمع پشتیبانی از کوبانی در ارومیه تحت تعقیب و بازداشت قرارگرفته بود. وی از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “اخلال در نظم عمومی، اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف” مجموعا به ۱۷ سال حبس محکوم شده است.
رستگاری مجد از بیماریهای متعدد از جمله بیماری قلبی و عارضه آسم رنج می برد و اعتصاب غذای طولانی مدت موجب آن گشته که بیماری وی تشدید شده و حال جسمانی مساعدی نداشته باشد.
از سویی دیگر در زندان رجایی شهر کرج سعید شیرزاد دیگر زندانی سیاسی است که چندی است در اعتصاب غذا به سر می برد. این فعال کودک بیش از سه سال و نیم پیش را در بلاتکلیفی نسبت به وضعیت پرونده خود به سر برده است اما دلایل اعتصاب غذای وی چیزی به غیر از رسیدگی به پرونده اش بوده است. این فعال کودک زندانی، مسائل و مشکلات زندانیان و بی قانونی های موجود در زندان را به عنوان دلایل اعتصاب خود عنوان کرده است.
شیرزاد که در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر نگهداری می شود در تاریخ ۱۷ آذرماه با انشتار نامه ای اقدام به لب دوزی و اعلام اعتصاب غذا کرده بود اما با وجود گذشت بیش از ۲۶ روز از اعتصاب غذا همچنان هیچ گونه رسیدگی به مطالبات وی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.
سعید شیرزاد در نامه خود عنوان کرده بود تا به خواسته های قانونی خود که خواست تمامی زندانیان است نرسیده دست از اعتصاب غذا برنخواهد داشت و هر اتفاقی که بیفتند نسب به سرم تراپی و شکستن اعتصاب غذا اقدام نخواهد کرد. همبندیان این زندانی وضعیت عمومی وی را نگران کننده اعلام کرده اند.
از دیگر زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا می توان به وضعیت روحانی منتقد محمدرضا نکونام اشاره کرد. این روحانی منتقد ساکن قم، از روز اول دی ماه در اعتراض به “بی عدالتی های دادگاه ویژه روحانیت، فشار برای پذیرش شروط غیرشرعی و غیرقانونی مسئولین برای آزادی و محرومیت از پزشک و درمان بیماری هایش” دست به اعتصاب غذا زده است.
این زندانی پیشتر در سال ۱۳۹۳ پس از آنکه از مواضع آیت الله مکارم شیرازی علیه اینترنت پرسرعت انتقاد کرده بود بازداشت و در نهایت در دادگاه به پنج سال زندان محکوم شده بود اما سرانجام در پایان سال ۹۳ در پی وخامت وضعیت جسمانی و سکته مغزی از زندان آزاد شده بود.
نکونام بعد از آن مجددا در پی انتشار مطلبی در روزنامه قانون مورد پیگرد و بازداشت قرار گرفت. این زندانی که از بیماری های متعددی رنج می برد شرایط جسمانی مساعدی ندارد و به گفته منابع مطلع، به دلیل اعتصاب غذای طولانی مدت، دردهای کلیه وی تشدید شده و از سویی وی در طول مدت اعتصاب غذا تا کنون قرص های قند و فشار خود را مصرف نکرده است و همین امر نیز به وخامت وضعیت جسمانی و تشدید بیماری های متعدد وی دامن زده است.
از دیگر زندانیانی که می توان به وضعیت او اشاره کرد مهدی کوخیان است که از سوی مأموران سپاه در تاریخ ۲۹ آذرماه بازداشت و روانه زندان شده بود. وی اداره کننده یک کانال تلگرامی مربوط به شهر ملکان است و از آنجا که از سوی ضابطان قضایی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تا کنون از حقوق اولیه و قانونی خود از جمله تفهیم اتهام، تماس تلفنی با خانواده و دسترسی به تغذیه در ابتدای بازداشت برای ۴۸ ساعت محروم بوده، از روز سوم بازداشت و انتقال خود به زندان با دوختن لبهایش دست به اعتصاب غذا زده است.
 لازم به ذکر است که برای آزادی این زندانی وثیقه تعیین شده بود، اما او با تاکید بر بیگناهی، از ارائه این وثیقه خودداری کرده است و در نهمین روز اعتصاب غذا از سوی ماموران اطلاعات سپاه به مکان نامعلومی منتقل شده است.
وضعیت زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر می برند به همین گزارش و هفت تن محدود نمی گردد و همچنان عده ی زیادی از زندانیان در اعتصاب غذا به سر می برند و به دلیل آنکه از ملاقات با وکیل محرومند اطلاعات دقیق و موثقی از وضعیت آنها در دست نیست، لذا در این گزارش از انتشار اخبار غیر رسمی از آنها خودداری می گردد و اما در خصوص این هفت زندانی، از آنجا که تا کنون هیچ اقدام پیگیرانه ای از سوی مسئولین صورت نگرفته است احتمال ادامه اعتصاب غذای این افراد همچنان وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر