۱۳۹۵ دی ۱۴, سه‌شنبه

جلوگیری نیروهای امنیتی از تجمع در مقابل زندان اوین در حمایت از آرش صادقی



صبح امروز نیروهای امنیتی از تجمع شهروندانی که در حمایت از آرش صادقی، زندانی سیاسی، به مقابل زندان اوین آمده بودند جلوگیری کرد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح امروز چهاردهم دی‌ماه نیروهای امنیتی با حضور پرتعداد خود مانع از هر‌گونه تجمع در مقابل زندان اوین در حمایت از آرش صادقی، زندانی در اعتصاب غذا، شدند؛ قرار بود امروز نیز تجمعی در مقابل زندان اوین در حمایت از آرش صادقی برگزار شود.
گفتنی است علی رغم وضعیت “خطرناک” این زندانی سیاسی، مسئولان به مادر گلرخ ایرایی، زندانی محبوس در زندان اوین و همسر آرش صادقی، گفته‌اند به منزل برود و در آن‌جا منتظر بماند.
روز گذشته نیز تعداد زیادی از شهروندان ایرانی در حمایت از آرش صادقی در مقابل زندان اوین تجمع  کردند و نیروهای امنیتی با تهدید به بازداشت شرکت‌کنندگان، از ادامه برگزاری این برنامه جلوگیری کردند.
شایان ذکر است آرش صادقی شب گذشته در اثر تپش قلب، تنگی نفس شدید، معده‌درد شدید، افت فشار ۷ روی ۶۶ و بالا آوردن خون به بهداری منتقل شده بود.
آرش صادقی پس از ۷۱ روز اعتصاب غذا به سختی قادر به تکلم می‌باشد و با توجه به افت شدید فشار، بیش از نوزده کیلو کاهش وزن، بیهوشی‌های پیاپی، مشکلات کلیوی و معدوی، ازکارافتادن ۷۰درصد کلیه‌ها، بالا آوردن خون و لخته‌های خون، چسبندگی روده، آریتمی قلب، تپش قلب، تنگی  تنفس، التهاب شدید ریه و سرفه‌های مداوم، خطر مرگ وی را تهدید می‌کند.
این زندانی سیاسی آخرین‌بار در پنجم دی‌ماه، در پی تپش قلب شدید، افت شدید فشار،  تنگی نفس، حالت تهوع و بالا آوردن مقدار زیادی خون به بیمارستان طالقانی تهران انتقال یافت. پزشکان بیمارستان اعلام داشته بودند، با توجه به فشارخون پایین و قند خون ۵۰ احتمال به کما رفتن وی بسیار بالا بوده و همچنین تحلیل رفتن ماهیچه‌های قلبی و غلظت خون ۲۰ خطر ایست قلبی  را افزایش می‌دهد.
آرش صادقی پیش‌تر به مسئولین پرونده و زندان اوین گفته بود که در صورت اجرای حکم همسرش دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
این دانشجوی محروم از تحصیل رشته فلسفه اعلام کرده که نیروهای امنیتی در پرونده آن‌ها دخالت داشته و قانون به‌ طور مرتب در پرونده آن‌ها نقض شده است.
آرش صادقی، فعال سیاسی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی به همراه همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ توسط قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه بازداشت و یکم دی‌ماه سال ۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه غیرقانونی» و همسرش به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به پانزده سال حبس و شش سال حبس محکوم شدند که این حکم برای آرش صادقی طی دادگاه تجدیدنظر مورد تائید قرار می‌گیرد که با حساب چهار سال تعلیقی در پرونده قبلی حکم به ۱۹ سال حبس افزایش یافت.
پیش‌تر نیز در جریان مراجعه مأموران امنیتی به خانه مادر آرش صادقی برای بازداشت پسرش در سال ۱۳۸۹، مأمورین با واردکردن ضربه‌ای به سر مادر وی باعث خونریزی مغزی شده که مادر این فعال دانشجویی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان درگذشت. لازم به توضیح است، پزشک بیمارستان علت مرگ را ایست قلبی تشخص می‌دهد اما باگذشت چهار ماه پس از مرگ، پزشک قانونی علت مرگ را «اصابت سر به شی‌ء سخت» اعلام کرده است که باعث خونریزی داخلی و بعد ایست قلبی شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر