۱۳۹۵ دی ۲۴, جمعه

درخواست عفو بین‌الملل و دیده‌ بان حقوق بشر برای توقف روند اعدام دوازده زندانی در ایران



دو سازمان مستقل حقوق بشری عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، در بیانیه مشترکی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند، هر چه سریع‌تر روند اجرای حکم اعدام ۱۲ زندانی در زندان مرکزی کرج را که به اتهام ارتکاب جرائم مرتبط با مواد مخدر به مرگ محکوم شده‌اند، متوقف کند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان‌های دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل امروز در طی بیانیه مشترکی گفتند: «ایران باید فوراً اعدام ۱۲ مرد که برای ۱۴ ژانویه ۲۰۱۷ (۲۵ دی ماه) برنامه‌ریزی کرده متوقف کند. این ۱۲ نفر با جرائم مربوط به مواد مخدر به مرگ محکوم شده‌اند و در زندان مرکزی کرج نگهداری می‌شوند.»
این دو سازمان حقوق بشری ابراز نگرانی کردند که باوجود وعده‌های مکرر دولت، هیچ تغییر محسوسی در کاهش نرخ هشداردهنده اعدام ایجاد نشده است.
در تاریخ ۸ ژانویه (۱۸ دی ماه)، مقامات یک زندان واقع در استان البرز (غرب تهران) حداقل ۱۲ نفر را که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم‌شده‌اند به سلول انفرادی منتقل کردند و به آن‌ها اطلاع دادند که حکم اعدامشان به‌زودی اجرا می‌شود. بااین‌حال اجرای حکم اعدام به علت مرگ «علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران به تعویق افتاد.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل قادر به تأیید هویت چهار تن از این ۱۲ نفر به نام‌های «علی‌محمد لرستانی»، «محمد سلیمانی»، «علی عبادی» و «مجید بدرلو» بوده‌اند.
منابع نزدیک به این افراد گفتند، آن‌ها در حالی متهم شدند که در زمان بازجویی دسترسی به وکیل نداشته‌اند و حکم لرستانی، سلیمانی و عبادی تنها بر اساس اعترافات دیگر زندانیان صادر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر